Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

27 Disember, 2014

DUN Kuala Tahan terputus hubungan dengan dunia luar!


Letrik putus. Air takde. Coverage henpon takde. Telefon talian tak dapat dihubungi. DUN Kuala Tahan. Milik umno! Adnan Yaakob buat apa?

21 Disember, 2014

Realiti sedang berlaku dalam politik Malaysia

Parlimen akan berehat sehingga Mac 2015.
BN perlukan undian 2/3 untuk merealisasikan pertambahan parlimen dan DUN.
Ketidakhadiran 22 MP PR di hari pengundian usul akan merealisasikan impian umno untuk mengekalkan kuasa melalui pertambahan parlimen dan DUN.

Kerusi parlimen PR,
DAP: 38
PKR: 30
PAS: 21

Agak2 yang mana satu antara 3 parti dalam PR yg akan jadi barua umno untuk menjayakan pertambahan parlimen dan DUN?

Aku menganggap, apa yang sedang berlaku kini semata-mata berkisar tentang perkara ini!

Penyebab Malaysia kalah bola dijumpai!




20 Disember, 2014

Hudud. Senario sebenar.

BN kemungkinan besar akan pecah jika Umno bersetuju dan menyokong deraf hudud di parlimen..
Saya andaikan begini: Jika Pas Kelantan bertegas dgn private bill tersebut, Pas Pusat harus membuat keputusan utk keluar dari PR.
Pas harus engage dgn umno supaya private bill berjaya diluluskan.
Umno sebahagian dr BN. Umno tidak boleh buat keputusan bersendirian. Jika Umno bertegas maka parti bukan melayu dan bumiputera bukan Islam akan menentang dan mungkin akan keluar dari BN.
Parti2 berasas kaum ini dan parti bumiputera di Sarawak dan Sabah akan lebih mudah berjuang dgn bergabung dgn Pkr dan Dap.
Umno yakinkah utk bersendirian dgn hanya dibantu oleh Pas, itupun golongan ortodok dlm Pas. Pas yg engage dgn Umno belum tentu direstui secara majoriti. Pas kemungkinan juga akan berpecah dan serpihan ini akan engage dgn pkr dan dap dlm flatform baru.
Dgn bantuan Pas yg telah berpecah itu bolehkah Umno dan Pas menang dgn hanya atas undi org Melayu?
Umno jika kalah dlm Pru14, rasanya akan kalah selamanya. Sebab: ideologi lapuk, tiada pimpinan berintegriti, dan tiada aset. Aset umno dipegang oleh individu2 tertentu, contohnya Daim. Individu ini akan sibuk dgn kes mahkamah yg brrjela. Umno yg selama ini digerakkan oleh wang, akan shock dan kaku.
Adakah strategis Umno tak sedari senario ini? Sebab itu Umno meminta Pas yg bentang private bill tersebut.
So, apa jadi pada Pas? Saya hanya lontarkan senario.
Jadi, kita boleh bertanya kenapa Pas masih bersama sekiranya mereka bertegas utk cuba menjayakan private bill tersebut? Kenapa pula Umno tidak bentang sendiri private bill itu? Sepatutnya umno yg kena bawa ke parlimen jika mereka benar2 ingin laksanakn Hudud di Malaysia? Kita juga boleh bertanya kenapa Persekutuan tidak deraf undang2 hudud. Apabila Pas yg deraf maka tidak mewakili Persekutuan. Jadi, mereka boleh menolak atas alasan deraf berunsur politik -- Undang2 Hudud Pas!
Wallahualam.

Hudud bukan tuntutan utama dalam Islam

Pencerahan al Qaradawi ttg Hudud...
Hudud bukan tuntutan utama dalam Islam

Oleh Dr. Yusuf al-Qaradawi
Sebenarya Islam bukan hanya sekadar pengsyariatan dan undang-undang semata-mata, tetapi ia adalah akidah yang metafsirkan kehidupan, ibadah yang mendidikkan roh, akhlak yang membersihkan jiwa, pemahaman-pemahaman yang membetulkan persepsi, nilai-nilai yang mengangkatkan martabat manusia dan adab yang memperindahkan kehidupan.
Ayat-ayat mengenai hukum syariah tidak sampai sepersepuluh daripada al-Quran. Ia pula bercampur aduk dengan akidah dan damir; dan janji balasan baik dengan janji balasan jahat. Semua itu berkait rapat dengan seluruh arahan dalam al-Quran.
Bacalah mengenai hukum-hakam kekeluargaan dalam firman Allah:
Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah dia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik. Dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri) takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa; mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebuskan dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (al -Baqarah: 229)
Ini bukan pensyariatan yang kering macam undang-undang (yang ada kini), tetapi ia merupakan pensyariatan, dakwah, orientasi, pendidikan, dorongan dan ancaman.
Bacalah firman Allah mengenai hukum hudud: Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Maka sesiapa yang bertaubat sesudah dia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Tidakkah engkau mengetahui bahawa Allah menguasai pemerintahan langit dan bumi? Dia menyeksakan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum Syariat-Nya), dan mengampunkan sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan dan hukum Syariat-Nya). Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Di dalam ayat ini kita dapati pensyariatan pencegahan yang ada janji balasan baik dan janji balasan jahat, amaran, orientasi, mendidik, mendorong bertaubat dan memperbaiki diri dan mengingatkan nama-nama Allah yang baik.
Iaitu Dia Maha Berkuasa jika menyuruh dan melarang, Yang Bijaksana dalam apa yang disyariatkan, Maha Pengampun dan Penyayang bagi orang yang bertaubat dan memperbaiki diri, Yang Merajai alam semesta, Yang menciptakan dan Memerintah dan Dia Yang Maha Kuasa ke atas segalanya. Itulah konteks pensyariatan dalam al- Quran. Begitu juga dalam sunah.
Sesungguhnya bukan hanya dengan pensyariatan semata-mata didirikan masyarakat Muslim.
Sebaliknya (untuk mendirikan masyarakat Muslim itu) perlu kepada dua saranan lain, iaitu berdakwah dan memupuk kesedaran. Selepas itu pembelajaran dan pendidikan samping pensyariatan dan undang-undang. Semua itu perlu dilakukan sebelum pensyariatan dan perundangan.
Oleh kerana itu Islam memulakan di era Mekah dengan dakwah dan pendidikan sebelum era Madinah dengan pensyariatan dan penyusunan. Dan dalam era ini (era Madinah) kita dapati pensyariatan bercampur aduk dengan pendidikan yang menitik berat terhadap raga dan jiwa sekali gus.
Hanya dengan sekadar mengubah undang-undang saja tidak dapat menciptakan masyarakat Muslim. Sebaliknya mengubah apa yang ada pada diri adalah menjadi tuntutan utama. Dan perkara yang paling penting dapat membantu mengubah apa yang ada pada diri ialah keimanan yang membentukkan manusia sebagai makhluk yang lain di mana perubahan itu menggariskan kepadanya matlamat-matlamat, memberikan bermacam-macam galakan dan garis panduan yang menyebabkan amalannya memperoleh balasan di dunia dan akhirat.
Islam adalah satu kesatuan yang menyeluruh yang tidak dapat dipisah-pisahkan. Jika kita merancang untuk memerangi jenayah yang disyariatkan kepadanya hukuman hudud itu, tidak memeranginya hanya dengan melaksanakan hudud dan pensyariatan saja.
Hudud itu hanya merupakan langkah terakhir untuk menuju ke arah pemulihan.
Sesungguhnya hukuman itu hanya untuk orang-orang yang menyimpang. Orang-orang yang menyimpang itu pula bukan majoriti. Mereka bukan basis, tetapi terkeluar darinya.
Islam bukan saja datang untuk mengubati orang-orang yang menyimpang, tetapi juga untuk memberi orientasi kepada orang-orang normal dan memelihara mereka supaya tidak menyimpang.
Menurut pandangan Islam hukuman bukan faktor utama untuk mengatasi jenayah, tetapi mencegah jenayah itu dengan menghalang sebab-sebab berlakunya itulah yang menjadi faktor utama. Kerana pencegahan itu lebih baik daripada pengubatan.

11 Disember, 2014

Salah siapa ulamak tidak dihormati?

APABILA ULAMAK HILANG KEYAKINAN DIRI
Dinsman (Hrkh 465, 8/1214)
Ulamak ialah orang yang berilmu. Berilmu maksudnya tahu mana yang benar dan mana yang salah, juga mana yang baik dan mana yang buruk. Selalunya orang yang berilmu (ulamak) itu yakin dengan dirinya. Maksudnya dia tahu siapa dirinya dan dia juga tahu kemampuan dirinya dan juga ketidakmampuan dirinya. Maka dia boleh mengawal dirinya agar sentiasa berada di jalan dan landasan yang benar, yakni yang diredhai Allah.
Tetapi hari ini ramai daripada mereka yang digelar atau menggelar diri sebagai ulamak tidak bersifat demikian. Mereka mungkin berilmu dan tahu mana yang benar dan mana yang salah serta mana yang baik dan mana yang buruk, tetapi mereka tidak mempunyai keyakinan diri.
Kenapa saya katakan demikian? Kerana mereka itu hanya sekadar berilmu sahaja tetapi tidak mengamalkan ilmu atau tidak memanfaatkan ilmu mereka. Apabila ilmu tidak diamalkan mereka tidak akan mempunyai keyakinan diri. Maka secara sedar atau tidak akan berlakulah perkara-perkara yang tidak sepatutnya dilakukan oleh ulamak.
Inilah fenomena ulamak pada hari ini, menyebabkan imej mereka di kalangan masyarakat telah merosot dan semakin hari semakin jatuh teruk. Orang ramai sudah hilang kepercayaan kepada ulamak. Sepatutnya mereka dihormati dan dimuliakan tetapi sekarang mereka dipandang rendah dan dihina.
Suatu waktu dulu ulamak-ulamak di dalam PAS menuduh demikian kepada ulamak-ulamak yang di luar PAS, termasuk yang di dalam Umno. Tetapi hari ini orang ramai menyaksikan bahawa ulamak-ulamak di dalam PAS pun kebanyakannya sudah tidak ada bezanya dengan ulamak-ulamak di dalam Umno, bahkan ada yang mungkin lebih buruk lagi.
Suatu waktu dulu ulamak-ulamak di dalam PAS sangat dihormati dan dimuliakan oleh ahli-ahli dan penyokong-penyokongnya, hingga disepakati bahawa kepemimpinan di dalam PAS adalah “kepemimpinan ulamak”. Maka turut terpesona dan hormat kepada pemimpin-pemimpin PAS yang terdiri daripada ulamak itu ialah golongan intelektual dan profesional, yang ramai mendaftar diri menjadi ahli PAS pada akhir dekad 90-an.
Namun tak lama selepas itu, selepas Presiden yang namanya Ustaz Fadzil Noor kembali ke rahmatullah, tak lama selepas itu mulailah kedengaran suatu kempen dilakukan oleh para ulamak PAS dan penyokong-penyokong mereka, agar pemilihan pimpinan di peringkat atasan hendaklah diberikan kepada golongan ulamak.
Saya sangat terkejut dan kehairanan, bagaimanakah boleh terjadinya hal yang demikian itu di dalam parti yang menegaskan dasar kepemimpinan ulamak? Apakah ulamak patut melakukan kempen yang seperti itu, seperti yang berlaku di dalam Umno itu? Dan kenapa mereka perlu melakukannya padahal sebelum itu tidak pernah berlaku?
Sepatutnya tokoh-tokoh dari golongan baru yang dikenali dengan gelaran profesional itulah yang melakukannya, kalaupun hal seperti itu akan berlaku. Tetapi tidak, bukan golongan profesional yang melakukan kempen jawatan itu. Sebaliknya yang melakukannya ialah golongan ulamak! Dan mereka berkempen agar golongan profesional tidak dipilih.
Kenapa mereka melakukan kempen ala-ala Umno itu? Jawabnya ialah kerana sudah kelihatan yang tokoh-tokoh dari golongan baru/profesional mendapat perhatian ahli-ahli dan kemungkinan akan terpilih ke jawatan penting di dalam parti.
Jadi, apa salahnya? Bukankah sistem organisasi parti sudahpun dimantapkan dengan dasar kepemimpinan ulamak, iaitu melalui Majlis Syura Ulamak sebagai pemandu dasar paling tinggi, di samping Dewan Ulamak yang sudah lama wujud?
Dan soalan yang lebih penting lagi ialah: apakah institusi ulamak itu sendiri membenarkan kempen yang seperti itu dijalankan?
Cuba kita lihat apakah makna dan implikasinya kempen itu. Kempen itu ialah usaha ulamak mempengaruhi ahli supaya memilih tokoh dari golongan mereka sendiri. Mengapa perlunya usaha ini dilakukan? Kerana, pertama, kalau tak dilakukan dibimbangi tokoh dari golongan ulamak itu tidak akan dipilih.
Kedua, kerana golongan ulamak sudah berasa yang kedudukan mereka terancam oleh kehadiran tokoh-tokoh dari golongan profesional dan intelektual. Maka mereka perlu berusaha mempertahankan jawatan/kedudukan mereka.
Kenapakah ulamak perlu mempertahankan kedudukan jawatan mereka sebagai pemimpin, dan kenapakah mereka berasa yang kedudukan mereka terancam? Apakah mereka tidak percaya lagi kepada dasar kepemimpinan ulamak yang sedia wujud di dalam parti?
Dan apakah mereka juga tidak percaya lagi kepada keberkesanan dakwah dan tarbiyah yang sentiasa mereka lakukan ke atas ahli-ahli sepanjang masa, yang sememangnya menjadi sebagian daripada tanggungjawab dan amanah yang mesti mereka tunaikan itu?
Saya masih ingat lagi suatu muktamar tahunan PAS dimana para ulamak diseru supaya mempertingkatkan peranan mereka di dalam parti. Seruan itu timbul kerana pada waktu itu sudah dapat dikesan yang para ulamak itu kurang berperanan, terutamanaya dalam menjalankan dakwah dan tarbiyah, khasnya di kalangan ahli-ahli sendiri.
Dan muktamar itu ialah salah satu muktamar terakhir dalam era Fadzil Noor, yakni sebelum berlakunya kempen mempertahankan jawatan yang disebut di atas tadi. Mafhumnya ialah kemerosotan ‘moral’ ulamak di dalam PAS sudah mulai dikesani sejak waktu itu lagi.
Sayangnya teguran dan seruan tersebut tidak diberi perhatian yang sewajarnya oleh mereka yang berkenaan. Sebaliknya yang dilakukan ialah berkempen untuk mempertahankan jawatan, yang boleh juga dibaca sebagai kempen untuk kepentingan diri. Dan ini berlaku disebabkan apa? Disebabkan mereka hilang keyakinan diri.
Dan apakah faktor yang menyebabkan mereka hilang keyakinan diri? Faktornya ialah kerana mereka mengutamakan politik lebih daripada agama, disamping kurang beramal dan kurang memanfaatkan ilmu yang ada pada mereka, dan juga kerana terpengaruh dengan kemilau keduniaan (kebendaan, kemewahan dan kemasyhuran diri).
Dan kemerosotan kualiti ulamak ini juga sedang diperhatikan di kalangan pimpinan peringkat negeri Kelantan – kubu kuat dan benteng yang mempertahankan keutuhan gerakan Islam PAS selama ini. Maka berwaspadalah!

10 Disember, 2014

Ulama PAS tidak memerlukan sokongan anda!

PAS TAK PERLU menang pilihanraya sebab:
1. PAS berjuang Islam, menang pilihanraya bukan matlamat.
2. PAS parti Islam, tak menang pilihanraya pun kekal sebagai parti Islam.
3. PAS gerakan Islam, keredhaan Allah matlamat gerakan Islam.
4. Dasar PAS Islam, menang pilihanraya bukan penentu dasar.
5. Pemimpin PAS ulama', ulama bawa ke syurga w/pun kalah pilihanraya.
6. PAS harakah Islamiyyah, pilihanraya bukan matlamat harakah kita.
7. PAS perjuang hudud, biar kalah p/raya asalkan hudud terlaksana.
8. Al-Quran rujukan PAS, biar PAS ditolak rakyat asalkan tetap rujuk al-Quran.
9. Tarbiah keutamaan PAS, kalah pilihanraya juga sebahagian drpd tarbiah.
10. Wala' adalah tunggak, menang pilihanraya pun kalau hilang wala' tak guna juga.
11. PAS parti tunggak dalam PR, walau kalah p/raya PAS tetap kuat.
12. PAS nak selamatkan ahli dari neraka, menang pilihanraya bukan penyelamat.
13. DAP dan PKR parti sekular, menang pilihanraya tapi sekular tak guna apa-apa.
14. PAS sayang Islam, kalau menang p/raya rakyat tolak Islam tiada makna juga.
15. PAS pegang hadis, biar kalah kerana Nabi juga pernah kalah dalam perang.
16. PAS parti lama, sudah acap kali kalah, jadi kalah p/raya adalah perkara biasa.
17. PAS parti Islam, Islam tetap menang w/pun kalah p/raya.
18. PAS berjuang Islam, kalau menang dan Islam tergadai apa guna.
19. P/raya sistem demokrasi, PAS tak beriman dengan demokrasi.
20. Ahli PAS ikhlas, menang p/raya bukan penentu ikhlas.
21. Ahli PAS pejuang, kalah p/raya pun kita tak berundur dalam perjuangan.

08 Disember, 2014

Kejatuhan ringgit. Jawapan level aler utoo menteri!

Nilai Ringgit Jatuh - Ini Jawapan Dari Ahmad Maslan - Rakyat Boleh Mula Menggunakan Barang Tempatan.

Berikut kat bawah ialah jawapan dari timbalan menteri kewangan II mengenai kejatuhan nilai ringgit. Seperti yang dipetik menerusi laman rasmi facebook yang mewakilinya.

PENYUSUTAN NILAI RINGGIT



(Nota oleh D Ahmad b Maslan TMK)

1. Nilai ringgit ditentukan oleh keadaan pasaran. Ada kalanya nilai ringgit meningkat dan adakalanya menyusut. Pada tahun 2014, ringgit menyusut dibanding dollar Singapura, dollar Taiwan, rupiah Indonesia , rupee India, baht Thailand, dollar Hong Kong & dolar US. Namun ringgit mengukuh jika dibanding, won Korea, dolar Australia, pound UK, matawang Euro & yen Jepun.

Persoalannya. Kenapa nak banding dengan matawang dari negara lain? Kenapa tak hurai je kejatuhan nilai ringgit daripada sibuk membanding dengan matawang negara lain?

2. Ini berlaku akibat penurunan harga komoditi terutamanya petroleum dan penambahan nilai mata wang US yang disebabkan oleh faktor- faktor antarabangsa. Pada 3/12/14 harga minyak jenis Tapis turun kpd USD73.93 setong. Namun purata harga minyak Tapis Jan-Nov 2014 masih tinggi iaitu USD107.23 setong kerana sebelum ini harga minyak sehingga awal Oktober adalah tinggi.

Jadi. Apa langkah kerajaan untuk menanggani permasalahan tersebut? Petroleum bukan hanya dijualbeli melibatkan negara Malaysia. Bahkan negara2 lain juga termasuk Amerika. Kenapa matawang mereka kian mengukuh dan matawang kita kian jatuh?

3. Penyusutan nilai ringgit boleh dilihat drpd kadar tukaran dgn dollar US yang mana tertinggi tahun ini pada 28/8/14 dgn nilai 3.1480 & terendah pada 4/12/14 dgn nilai 3.4475. Sementara dolar Spura pula tertinggi pada 27/8/14 dgn nilai 2.5248 & terendah pada 11/2/14 dgn nilai 2.6332.Nilai ringgit tidak semestinya terus menyusut memandangkan negara kita mempunyai asas ekonomi yang kukuh.

'Tak semestinya' bukan jawapan yang pasti. Rakyat mahu kerajaan berikan satu penyelesaian kepada perkara tersebut.

4. Barangan import akan lebih mahal sedikit kerana komponen produk yg diimport naik harga. Namun ini membolehkan rakyat menggunakan lebih banyak produk buatan Msia yg seterusnya akan mengembangkan sektor pembuatan dalam negara.

Jadi. Bagaimana ini mampu membantu ringgit menjadi kukuh dan tidak terus jatuh untuk hari2 mendatang? Bukan semua rakyat Malaysia jenis membeli barangan import dan bukan semua jenis barangan dapat dihasilkan oleh negara. Bagaimana jawapan ini mampu menyelesaikan nilai ringgit yang kian jatuh?

5. Barangan export Msia ke luar negara akan lebih murah. Ini akan mengembangkan sektor export. Maka akan bertambah keuntungan sykt, kenaikan gaji, bonus, tambahan bilangan pekerja, bertambah cukai kpd Kjaan & bilangan kilang juga berkembang.

Jadi semua rakyat Malaysia bekerja dengan industri eksport? Dapat gaji dan bonus yang lebih baik? Mampu kurangkan kos sara hidup dan kurangkan kadar inflasi?

6. Sektor pelancongan akan lebih berkembang kerana perkhidmatan hotel, pengangkutan, harga barangan akan menjadi lebih murah dari sudut pandangan negara yg nilai wangnya tinggi dibanding ringgit. Pertumbuhan ekonomi berlaku.

Jadi semua rakyat Malaysia bekerja dengan industri pelancongan pula? Dapat gaji dan bonus yang lebih baik? Mampu kurangkan kos sara hidup dan kurangkan kadar inflasi? Kejatuhan ringgit memberikan kebaikan untuk pelancong dan orang Malaysia perlu tepuk tangan?

7. Sektor perkhidmatan yg diberi kpd pihak luar juga akan berkembang kerana kosnya akan menurun berkadaran dgn peratus penurunan matawang. Sektor perkhidmatan sebegini adalah sebahagian drpd komponen export.

Dan bagaimana ini mampu memanfaatkan rakyat terbanyak di negara ini?

8. Kesan positif bersih terhadap penyusutan ringgit kpd ekonomi negara mungkin tidak ketara. Namun ia bergantung kpd berapa banyak export & import. Setakat ini, export kita pada paras yg lebih berbanding import.

Apa kata bentangkan data dan analisis yang lebih kukuh agar rakyat boleh mengkaji akan kebenaran kenyataan di atas wahai menteri?

9. KDNK / GDP ialah penggunaan + pelaburan + perbelanjaan Kjaan + (export - import). GDP = consumption + investment + government expenditure + (export - import). Export yg lebih & import yg kurang akan mengembangkan KDNK / GDP.

Jadi. Bagaimana perkara ini boleh membantu nilai ringgit bertambah kukuh dan tidak terus susut lagi?

10. Nilai anggaran export tahun 2014 adalah RM762.8 billion & import ialah RM677.2 billion menjadikan lebihan dagangan sebanyak RM85.6 billion.

Dan, bagaimana ini boleh menyelesaikan masalah nilai matawang yang kian jatuh?


11. Sektor hartanah akan lebih menarik dgn penyusutan ringgit kpd orang luar namun keyakinan pelabur akan menurun pada kadar minima kerana nilai matawang berkadaran sedikit sebanyak dgn keyakinan pasaran, namun kestabilan politik adalah faktor keyakinan yg utama.

Dan, sekarang Ahmad Maslan bercakap bahawa kejatuhan nilai ringgit memberikan kelebihan kepada warga asing dalam sektor hartanah di mana mereka boleh membeli lebih banyak rumah, tanah, aset dalam negara akibat pertukaran matawang dengan mengambil kesempatan atas nilai ringgit yang semakin jatuh. Jadi bagaimana perkara ini boleh memberikan kelebihan kepada rakyat Malaysia untuk membeli rumah dan meringankan beban kos sara hidup mereka? Rakyat Malaysia adalah mereka yang bekerja dan tinggal disini. Rakyat Malaysia bukan orang luar atau warga asing. Just in case kalau Ahmad Maslan lupa tentang fakta itu.

12. Pasaran baru utk minyak kelapa sawit perlu segera dicari oleh MPOB dll agensi spt Felda, Felcra. Petronas juga perlu terus mencari sumber baru minyak & gas dgn adakan JV di negara2 lain. Produk hiliran getah dgn ciptaan & inovasi baru perlu terus diusahakan.

Okay. Sementara itu apakah pelan jangka pendek untuk mengelakkan nilai ringgit dari terus susut?

13. Asas-asas ekonomi negara kita adalah sentiasa kukuh. Oleh itu penyusutan nilai ringgit tidak akan menjejaskan ekonomi negara dgn ketara. Ekonomi kita akan terus berkembang & hasrat utk jadikan Msia negara maju berpendapatan tinggi tidak akan terbantut.

Owhh okay. Apa kata bentangkan satu data kajian dan analisis bahawa rakyat Malaysia perlu buat bodoh aje dengan kejatuhan nilai ringgit untuk tujuan perbahasan dan perbincangan?

14. Dlm tempoh volatiliti / kemeruapan yang berlebihan, Bank Negara Msia akan sentiasa memantau pasaran ringgit bagi memastikan pasaran tukaran wang asing yang teratur. Ini akan menggalakkan kestabilan kadar pertukaran & memudahkan perdagangan & pelaburan.

Ini pelan BNM. Sekarang nyatakan apa pelan tindakan kabinet Najib dan kementerian kewangan.

15. Hasil Kjaan drpd sumber petroleum termasuk Petronas tidak terjejas banyak utk tahun ini sbb pengiraan purata harga minyak utk setahun 2014 adalah berdasarkan usd110 setong. Dijangka purata tahun ini sekitar usd104 setong dgn mengambil kira penurunan harga minyak pada Nov & Dis sekarang ini.

Dan kenapa jawapan ini boleh menghuraikan perbincangan tentang penyusutan nilai ringgit?

16. Rakyat sedang menunggu penurunan harga barang bila harga minyak turun. Peniaga, pengilang, pemborong, peruncit tentunya sedang membuat perkiraan yg wajar. Diesel juga dijangka turun pada 1 Jan 2015 melihat kpd trend yg ada. Diesel naik 3 sen utk 1 Dis 2014 disebabkan subsidi yg tinggi diberi utk seliter diesel selama ini. Utk tahun 2013 purata subsidi utk diesel ialah 76 sen seliter & ron95 subsidi 74 sen seliter. Harga bahan bakar / minyak skrng ini berada dlm ketetapan pasaran yg baik utk banyak pihak.

Dan kenapa jawapan di atas ada kaitan dengan perbincangan tentang penyusutan nilai ringgit?

Tkasih.

(4 Dis 2014)

Nampak tak?

Nampak?

Pertama. Ahmad Maslan kau neh tak menjawab soalan. Orang nak tahu. Kenapa nilai ringgit jatuh. Dan orang nak tahu. Bagaimanakah negara akan terjejas dengan perkara tersebut. Dan bagaimanakah kerajaan akan menanggani permasalahan tersebut. Apakah pelan tindakan kabinet dan adakah kerajaan bersedia berterus terang dengan rakyat bagi mengatasi masalah ekonomi di negara ini.

Kedua. Dia menjawab secara membuta tuli. Memuji bahawa kejatuhan nilai ringgit menguntungkan orang luar. So? Adakah negara Malaysia ini sebenarnya wujud untuk memberikan kesenangan kepada ORANG LUAR?

Ketiga. Dia suruh rakyat Malaysia fikir positif. Dia huraikan bagaimana kejatuhan nilai ringgit membantu industri eksport dan pelancongan di negara berkembang. Adakah kesemua rakyat Malaysia neh jenis bekerja dan terlibat dalam kedua2 sektor tersebut?

Keempat. Dia juga bercakap bahawa rakyat Malaysia akan berkalih ke barangan tempatan selepas barangan import jadi lebih 'mahal' akibat pertukaran matawang. Cara dia membayangkan bahawa owhhh bagusnya. Kita sekarang dah boleh support IKS. Nasib baik ringgit jatuh. Syukurlah.. rakyat Malaysia. Jom kita support product tempatan.

Kepala bana.

First. Aku nak tengok si mangkok ayun tue pakai hp apa. Kereta apa. Kasut apa. Beg pergi kerja apa. Kalau dia pun kadang2 terpaksa membeli barangan import atas sebab kesesuaian dan keperluan macam mana plak dia boleh fikir kejatuhan nilai ringgit akan membolehkan rakyat Malaysia berkalih kepada product tempatan berbanding membeli barangan import.

Faham tak point aku"?

Kalau tak faham, takpe. Faham kesimpulan je cukup la. Point aku ialah Ahmad Maslan ialah menteri yang bodoh paling bodoh, terbodoh dan sangat bodoh dalam sejarah menteri2 yang wujud kat negara neh dan diikuti dengan Hasan Malek.

03 Disember, 2014

Ini sebab Malaysia terus mundur!

Oleh: Insan biasa

"KAMU MELIHAT KEBENARAN, KAMU TAHU KEBENARAN TAPI KAMU TETAP MEMILIH KEMUNGKARAN"

Mengapa Malaysia semakin lama semakin tertinggal ???
ANTARA MALAYSIA & SINGAPURA & KOREA SELATAN

Bismillahirahmanirahim. Saya menulis analisis ini bukan atas kepentingan peribadi. Sebab saya bukanlah org politik, Ketua Cawangan atau JKKKK. Saya juga bukan ahli mana2 parti samada yg berhaluan kanan atau kiri. Saya menulis utk org2 susah...utk diri saya alhamdulillah cukuplah sekadar kehidupan sementara di dunia ini.

Oleh itu sudi kiranya sahabat membacanya tanpa mengira fahaman politik kalian. Bacalah dgn hati terbuka. Mengkritik kerajaan yg ada bukan bermakna benci tetapi mahukan kerajaan kembalikan peranan asalnya utk rakyat teramai ini....terima kasih.

Berdasarkan kenyataan bapak2 Menteri itu, sakit hati tak bila baca kenyataan mereka yg bergelar Menteri apabila ditanya oleh rakyat. Pastinya tergurisnya hati mereka yg telah memberi undi atau kepercayaan utk mereka. Selepas diberi kepercayaan mudah sahaja jawab mereka..."Kalau tak suka...". Jadi eloklah kita panggil mereka ini "Menteri kalau tak suka".

Saya ingin bertanya kpd anda, jika mereka ini menjadi ketua negara Singapura pada tahun 1965 selepas dipisahkan dari Malaysia, apakah yg akan berlaku? Tidak mustahil akan berulang kembali seperti sejarah Sultan Sulu, jual sahaja kpd Inggeris. Kerana apa saya kata demikian...kerana mereka tidak berwibawa utk membela nasib rakyat.

Jadi di sini mari kita buat perbandingan di antara Malaysia dan Singapura dlm pelbagai sudut. Singapura selepas berpisah dgn Malaysia dlm sengketa politik hanyalah sebuah pulau. Singapura bernasib baik kerana mempunyai seorang Ketua Negara yg diiktiraf dunia sebagai antara insan 'genius' di dunia. Saya bukan pemuja Lee Kuan Yew tetapi jujur ada perasaan kagum kewibawaanya.

Bayangkan di'nyah'kan dari Malaysia menjadi sebuah negara yg kecil tanpa minyak dan yg terpenting tanpa air. Nak buat apa??? Kuan Yew bertindak pantas...pertama apa yg dilakukan olehnya ialah menghapuskan rasuah dalam agensi2 kerajaan. Beliau tahu dgn rasuah negara ekonomi sesbuah negara akan hancur. Kemudian dia memulakan ekonomi pasaran bebas.

Anda bayangkan 'genius' atau tidak manusia yg bernama Kuan Yew ini...negaranya tiada air...tapi dgn air yg dibelinya dari Johor, dgn air itu juga dia membuat duit utk negaranya berjuta juta ringgit setahun. Johor pula kaya dgn air, dijualnya air tapi dibeli dgn harga lebih mahal daripada Singapura...heeeeee....lucukan.

Bukan pada air sahaja Kuan Yew lakukan tapi kpd minyak. Negara ini tiada minyak tapi dia mengimport minyak utk ditapis dan dieksportnya kembali minyak dgn keuntungan. Singapura juga menerusi dasar pendidikannya melahirkan pekerja yg mahir utk ekonomi negaranya tidak seperti Malaysia yg berminat mengimport tenaga mahir.

Kerana negara ini hampir sifar rasuah, Singapura berjaya menyakinkan pelabur apabila lebih 3 ribu syarikat melabur ke sana. Tidak cukup dari itu bagi menambah pendapatan negara, Singapura telah menjadikan negara sebagai sebuah pusat kewangan dan teknologi tinggi wilayah. Kini jutawan2 dunia terutama di rantau ini tidak perlu ke Switzerland lagi utk menyimpan wang mereka.

Berbanding dgn Malaysia, kita sepatutnya mampu mengatasi ekonomi Singapura. Kita mempunyai minyak, gas, kelapa sawit, kayu jati, air (dijual kpd Singpaura) dan pelbagai lagi. Mengapa kita tidak mampu menggunakan utk menjana ekonomi rakyat?

Kepimpinan negara yg baik, pemimpin kena sentiasa memikirkan bagaimana utk meningkatkan ekonomi rakyat dan bukannya membebankan rakyat. Contohnya dgn sumber alam semujadi yg begitu byk Tuhan berikan, kerajaan terpaksa mengambil subsidi rakyat malah duit rakyat utk dikenakan dgn pelbagai cukai. Persoalannya ke manakah duit negara yg byk itu dibelanjakan???

Apa?...'Hidden hand'...Ada teori mengatakan Singapura ketika dipisahkan dari Malaysia mereka telah meminta nasihat daripada Israel utk membangunkan ekonomi Singapura. Dlm erti kata lain Lee Kuan Yew bukan bertindak seorang diri.

Kenapa kata begitu, antara Lee Kuan Yew byk mengikut atau mengkaji apa yg dilakukan oleh Israel (Yahudi). Contohnya, Israel adalah pengeluar rokok terbesar di dunia tetapi 99% rakyat Israel tak merokok. Ini kerana hasil kajian, rokok akan menghasilkan rakyat yg 'dungu' dan berpenyakit.

Sebab itu Singapura melayani rakyatnya yg merokok seperti rakyat kelas kedua. Langkah itu berjaya mengurangkan perokok di kalangan rakyat Singapura. Sebab itu saya tidak menghalang kerajaan Malaysia menaikkan harga rokok kerana ia bagus utk rakyat memikirkan kembali utk berhenti merokok.

Ok tak mengapa...jgn gaduh2. Ye lah Jews bergabung dgn East Jews (bangsa China terkenal juga dgn jolokan East Jews kerana kepintaran mereka) kita terbang ke Korea...Kenapa saya pilih Korea? Korea adalah negara yg jauh lebih mundur dari Malaysia dan pada tahun 1980 ekonomi negaranya sama dgn kita.

KOREA SELATAN DAN MALAYSIA...

Pada tahun 1950...Korea adalah antara negara termiskin di dunia. Ia adalah akibat perang dgn Jepun di mana ketika itu Korea hanya bergantung kpd pertanian sahaja. Menurut ceritanya sekitar tahun 70 an KL jauh lebih maju dari Malaysia. Tapi kini Korea sudah menjadi negara maju dgn penguasaan teknologinya tinggi.

Kita lihat pendapatan perkapita Korea & Malaysia
a)Korea(1980)-$1845.66
b)Malaysia(1980)-$1804.12

Maksudnya di sini pendapatan Malaysia dan Korea lebih kurang sama pada tahun 1980..
Kemudian lihat apa yg berlaku 26 tahun selepas itu.
a)Korea(2006)-$18,674.44
b)Malaysia(2006)-$5,781

Kita ketinggalan hampir 323% dgn Korea. Sebenarnya sejak thun 1985 lagi Malaysia sudah ketinggalan hampir 200% dgn Korea. Kita berangan nak mencapai negara maju menjelang 2020, sedangkan kriteria utama nak jadi negara maju kena pendapatan perkapita $15K ke atas.

Ketika ini pendapatan perkapita kita hanya $5 sahaja. Hanya keajaiban sahaja yg mampu utk Malaysia muncul sebagai sebuah negara maju yg hanya tinggal 7 tahun sahaja lagi. Agak2 boleh ke kawan2?

Lihat di kala kegawatan ekonomi 1997. Korea lebih teruk dilanda kegawatan. Malah mereka terpaksa meminjam berbillion dari IMF. Tapi mereka bergerak pantas utk menjadi negara maju selepas itu. Sedangkan Malaysia yg kononnya hebat sgt tidak meminjam IMF, masih termengah mengah utk memulihkan ekonominya. Pelaburan asing semakin mengecil, pelaburan swasta dlm negeri semakin menurun. Tentu ada yg tak kena dgn polisi yg ada sekarang?

Dari sebuah negara antara yg paling miskin, mereka kini menjadi negara paling kaya dgn nilai ekonomi trillion. Malah mereka menggunakan NIC atau teknologi nuklear mereka dgn baik. Tapi sayangnya bukannya teknologi Korea ini yg dipelajari atau diminati tetapi Gagnam Style dan K Pop yg sampai dulu walaupun 99% rakyat Malaysia tak faham apa yg dinyanyikan. Malah siri drama Korea menjadi kegilaan rakyat Malaysia...khasnya org Melayu bab hiburan nombor satu....heeee.

Kebangkitan Korea dlm bidang automobil awal sedikit dari Proton. Tapi kini kereta Korea (Hyundai & Kia) menguasai 70% kenderaan di Brunei, terjual 1 juta unit di Amerika dan berjuta di seluruh dunia. Proton masih mencari identiti dan pengaruh di negara sendiri. Malah lebih memalukan rakyat sendiri pun tak percaya termasuk saya.

Selepas sengsara 5 kali tukar gear box kereta Perdana V6 dulu, taubat saya nak menggunakan kereta Malaysia. Bukan sebab kita tak patriotik atau tak sokong kereta buatan Malaysia tetapi bagi saya Proton sendiri mengkhianati penggunanya sendiri..5 kali tukar RM 15 k.

Selain itu antara membuatkan pelik dgn Proton kerana tidak mementingkan bab keselamatan pengguna. Kenapa perlu bezakan kalau beli yang basic, ABS dan airbag tak ada .Kalau beli high-line, semua benda tu ada. Seolah-olah yg kaya kamu mendapat lebih keselamatan jika berlaku kecemasan dari org miskin. Mcm kes kapal Titanic la pulak.

Berbalik kpd negara Korea...mereka sudah jauh pergi dlm peciptaan produk elektronik. Malah mereka menguasai dunia seperti Samsung dan LG. Samsung seperti saya tulis sebelum ini adalah jenama HP yg paling digemari di seluruh dunia..Pelaburan berbillion ringgit kerajaan Korea kepada generasi pelajar2 utk menguasai Sains Teknologi membuahkan hasilnya kini.

Ekonomi Korea Selatan maju sebab rakyat dia berani bersuara. Di sana mereka yg berjawatan pemimpin tak berani nak buat benda2 mengarut macam di Malaysia. Mentaliti rakyat kita masih lagi rendah walaupun pada hakikatnya dan 53 tahun merdeka. Senang je kena tabur janji bagai...bagi BRIM balik pilih benda yg sama . Perlu diingat sampai bile kita nak macamni.

Bagi saya parti politik hanyalah satu wadah. Pembangkang perlu wujud sebagai chk n balance. Saya tak kata kita patut bangkang je apa yg kerajaan buat. Kalau idea bagus, kaedah efisyen, kita pun boleh setuju. Begitu juga kalau ada idea pembangkang yg bagus, kerajaan memerintah patut bersetuju dan laksanakan. Itulah guna pembangkang dlm setiap negara.

Contoh, byk ketirisan yg berlaku dlm pentadbiran. Korea dan Singapura masalah inilah dulu dibasminya (rasuah). Tapi kita cakap bab rasuah mcm halal pula jadinya. Malah rasuah boleh disebut sebagai komisen utk menghalalkannya. Itu sebab Malaysia still tak boleh compete dgn mereka.

Cukup-cukuplah kata ringgit Malaysia semakin mengukuh sedangkan pada hakikat, matawang asing yg lemah. Kalau kukuh, mesti ada beza dalam kuasa beli. Cuba bandingkan dgn nilai dolar Singapura. Kita semakin lama semakin jauh tertinggal.

Suruh rakyat berjimat...ambil subsidi rakyat. Tapi dlm masa yg sama sibuk nak buat Menara Warisan sedangkan kadar occupied ruang pejabat kat Malaysia ni pun masih lgi dalam kadar 60-70%.Ni tambah lagi beribu pejabat kosong buat apa? Bukankah rakyat rasa diperbodohkan.

Lepas tu kita tgk tahap kecerdasan pemimpin kita. Bila rakyat tanya, sakitnya hati bila kita membacanya...sebab apa mereka begitu. Sebab bukan bidang mereka atau ada agenda tersembunyi. Bodohkan rakyat mcm tak rasa bersalah langsung.

Patut letakkanlah seseorang Menteri itu mengikut kebolehan Menteri terbabit. Yg dulunya belajar ekonomi, PM letak dia dekat Menteri Kebudayaan....sebagai contoh. Apa yg dia boleh sumbangkan. Cuba letak di tempat kemahirannya baru la ia berfungsi dgn baik di kementerian terbabit sb Menteri itu tahu tahu kerja dia macamana.

KENAPA MALAYSIA TAK MAJU2...

Ok, persoalannya kenapa kita tertinggal dgn Singapura dan Korea? Malaysia tak maju sebab kekayaan hanya berlegar pada kroni2 terutama utk parti politik sahaja. Rasuah tak pernah menurun. Audit setiap tahun kerajaan hilang antara 20-30 billion tiap2 tahun. Tak tahu sapa yg lesapkan.

Korea minyak tiada, kayu balak tiada, kelapa sawit tak ada, petroleum tak ada, gas tak ada, Umno tak ada tapi mereka jauh meninggalkan kita. Malah terpaksa berperang dgn Korea Utara lagi. Nak jimatkan kos mereka bawa masuk tentera US . Korea tak buat projek mega, tak buat Istana nak menunjuk2, tak buat rumah PM sampai RM 250 juta. Tapi mereka buat jalan raya yg baik, empangan, budget pendidikan dan sukan yg tinggi utk rakyat mereka.

Selain itu masalah terbesar negara, Malaysia hanya berbangga sebagai bangsa pengguna. Manakala Korea Selatan itu bangsa pencipta . Dlm isu yg lalu saya katakan Pakistan pun dah mampu bina kapal selam sendiri. Sebab itulah mereka boleh pergi jauh, yg kita semakin lama semakin jauh ketinggalan.

UK, US dan Jepun (3 negara maju di dunia) ...mereka ni boleh tukar kerajaan setiap penggal kalau mereka tak puas hati dgn dasar pemerintah. Kita tak boleh kerana jika UMNO tidak memerintah maka muncullah hari kiamat. Rakyat akan mati kebuluran. Jalan raya tidak ada lagi org yg mampu membinanya dan sekolah terpaksa ditutup.

Buat sahabatku sekalian. Sebenarnya ia bukan soal UMNO, PAS atau PKR. Ini soal maruah bangsa. Rasuah (duit rakyat) tetapi digunakan atau diambil berbillion ringgit utk perut individu tertentu. Sedangkan jika ketirisan itu mampu disifarkan, nescaya kita mampu memberikan pendidikan percuma.

Kerajaan yg baik sepatutnya memikirkan bagaimana utk membantu rakyat. Bukannya membebankan rakyat. Kerana kegagalan mereka menguruskan dana negara dgn baik atau dilimpahkan kpd kroni masing2, rakyat yg terpaksa menanggung beban tersebut. Umpama anak yg pinjam wang pada Along, habis satu keluarganya diganggu atau diperas ugut. Terpulanglah kpd kalian.

Ada satu peribahasa Inggeris berbunyi, "Anda melihat kebenaran, anda tahu kebenaran itu tetapi anda tetap memilih kemungkaran ~ maka kita anak2 cucu cicit kita akan terus berterus2an menerima akibat2 nya ~


01 Disember, 2014

Sejarah PAS Ganu yang cuba disembunyikan.

Orang kata, sejarah tidak pernah menipu.... Saya jawab, tapi sejarah yang selalu kena tipu.
Ini ialah salah satu fakta sejarah yang tidak menipu dan tidak ditipu.
Dalam PRU1999, PAS dipimpin oleh ustaz Fadzil Noor..... PAS berjaya menawan Terengganu dengan kemenangan 28-4.
Dalam PRU2004, PAS dipimpin oleh Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang..... PAS berjaya memberi kemenangan kepada UMNO dengan keputusan 4-28.
Di Kelantan, PAS hanya menang dengan kelebihan 3 kerusi..... Kemudian berlaku pilihanraya kecil bila seorang Adun PAS telah wafat dan BN telah merampas kerusi Pengkalan Pasir.... Akibatnya, kerajaan PAS dikekalkan di Kelantan hanya dengan perbezaan 1 kerusi...!!! Dan ada 1 kerusi yang calon PAS menang dengan majoriti 2 undi...!!! Maknanya, cuma 2 undi yang menyelamatkan kerajaan PAS Kelantan dari tumbang tersungkur menyembah tanah dalam penggal 2004-2008 itu.... Saya ulangi, 2 undi...!!
Kalu tidak kerana 2 undi itu, sudah tentu Kelantan tercatat dalam senarai kerajaan negeri yang terlingkup ketika Haji Hadi memimpin PAS.
Dalam PRU 2008, PR dipimpin oleh Anwar Ibrahim (walaupun dia tidak layak bertanding)... PAS menang besar di Kelantan dan berjaya merampas Kedah.... Kerajaan PR Perak juga melantik Adun PAS Nizar Jamaludin sebagai MB Perak... DAP menang di Penang... PKR juga berjaya merampas Selangor dari Khir Toyo.... Manakala kerusi parlimen Wilayah Persekutuan, calon PAS, DAP, PKR menyapu hampir semua kerusi....... Tetapi di Terengganu, negeri Dato' Seri Presideng, tetap istaqamah mempertahankan kekalahan dan berjaya mengekalkan status PAS sebagai pembangkang tanpa faedah.
Sebelum PRU 2013, gelombang kebangkitan rakyat untuk menumbangkan kerajaan BN di peringkat federal nampak begitu kuat seluruh negara, gerakan menggempur BN dipimpin oleh Anwar Ibrahim.....
Ketika itu, Pesuruhjaya PAS Terengganu ialah Saiful Bahari Mamat (Adun Paka) yang memegang jawatan itu hingga sekarang.... Mengikut adatnya, kalau PAS menang dan berjaya memerintah negeri, pesuruhjaya lah yang akan jadi Menteri Besar.
Dalam salah satu program ketika berkempen, dia telah ditanya, apakah rancangan dan tindakan yang PAS akan lakukan untuk memajukan negeri sekiranya berjaya merampas semula pemerintahan negeri Terengganu dari tangan BN..... (Umum mengetahui, Terengganu adalah negeri yang kaya tapi paling mundur dan majoriti rakyat Terengganu adalah kaya dengan kemiskinan.... UMNO telah gagal, dan PAS sendiri telah diberi peluang oleh rakyat dalam PRU 1999 ternyata lebih teruk dari UMNO)
Maka Pesuruhjaya PAS merangkap bakal Menteri Besar Terengganu itu menjawab dengan penuh yakin : "Kalau PAS berjaya perintah Tranung... kat highway LPT dari sempadan Kuantan sampai ke Telemong, kita akan dirikan 7 R&R... Tiap-tiap R&R tu semua ada jual seafood...!"
Begitulah kehebatan seorang tokoh politik PAS di bawah kepimpinan ulamak yang berpandangan jauh serta mempunyai misi, visi, dan wawasan yang jelas untuk memajukan negeri Terengganu.

Ni dia muka penyebab melayu tersingkir di Penang!