Artikel ini ditujukan khusus buat pemimpin dan teman-teman Pakatan Rakyat yang ingin berjuang tetapi bermasalah untuk berkomunikasi dengan baik. Semoga sumbangan yang sedikit ini mampu merealisasikan kejayaan PRU13. Olahan semula dari artikel oleh Betty Alisjahbana Komunikasi adalah penting di dalam kehidupan bermasyarakat. Tanpa ketrampilan berkomunikasi, kita sulit mengemukakan pemikiran, meyakinkan pihak lain atau berbincang dengan baik. Ketrampilan komunikasi memungkinkan kita menguasai perbahasan, sukses dalam mamasarkan sesuatu produk, menerangkan sesuatu pendapat/ilmu, memberikan informasi bahkan membangkitkan inspirasi. Kebanyakan masalah dalam politik hari ini berpunca dari kegagalan komunikasi yang mengakibatkan salah paham dan menimbulkan kecurigaan dan konfrantasi berpanjangan. Komunikasi Dimulai dengan Menjadi Pendengar yang Baik Kegagalan komunikasi umumnya berpunca pada elemen terpenting dalam komunikasi – kesudian mendengar. Apabila anda ingin mempengaruhi pihak lain, yang perlu dilakukan pertama kali adalah memahami bagaimana konsep pemikiran pihak lain tersebut. Mendengarkan dengan baik adalah elemen dasar untuk mengerti konsep fikiran orang lain. Berikut ini adalah cara-cara yang boleh digunakan agar anda boleh menjadi pendengar yang baik dalam waktu singkat: *Fokus secara total pada orang yang sedang berbicara pada anda. Jagalah kontak mata selama berkomunikasi. Jangan hentikan kontak mata ketika giliran anda yang berbicara. Buat lawan bicara anda merasakan bahwa anda telah menumpukan seluruh waktu anda untuk kepentingannya. *Gunakan bahasa tubuh untuk membayangkan bahwa anda mendengarkan dengan tekun. Buat kesimpulan kepada isi pemikiran yang disampaikan kepada anda. Elakkan sikap anda sahaja yang pandai, benar dan betul. *Perhatikan agenda tersembunyi atau emosi yang tidak terucapkan. Gunakan berbagai cara bertanya untuk mendapatkan jawapan yang sebenarnya : * Pertanyaan tertutup untuk mendapat jawapan ya atau tidak. * Pertanyaan terbuka untuk mendapatkan lebih banyak informasi. * Menggali lebih dalam, sebagai pertanyaan lanjutan. * Pertanyaan “bagaimana bila” untuk mengajak berspekulasi. * Pertanyaan mengarahkan, untuk mendapat jawapan tertentu. * Siaplah untuk mengulangi apa yang disampaikan lawan bicara anda. Biasanya jawapan lebih baik akan diperoleh bila pertanyaan dijelaskan dulu dan hentian sejenak untuk membolehkan lawan bicara anda berfikir. Bukan Hanya Apa yang Diucapkan yang Mempengaruhi Komunikasi Cara Anda berbicara membawa pengaruh besar pada kualiti interaksi dengan pihak lain. Intonasi suara, ekpresi wajah ketika berbicara serta bahasa tubuh bisa membolehkan perbualan jadi lebih banyak dibanding dengan apa yang anda ucapkan. Justeru, pelajari cara menggunakan bahasa tubuh dengan baik. Kedudukan duduk yang condong ke depan mendekati lawan bicara memberikan penekanan yang lebih baik. Apabila berdiri, berdirilah dengan tegak. Mata yang terbuka lebar serta gerakan tangan akan menambahkan kesan yang baik. Kekuatan Kata-kata Ada beberapa hal yang boleh dilakukan untuk menambah kekuatan kata-kata yang anda sampaikan. * Berpikir lah sebelum berbicara * Pilih kata-kata dengan baik, hindari perkataan lucah/mencarut. * Gunakan bahasa yang paling sederhana untuk menghindari salah pengertian. * Ekspresikan perasaan anda untuk memperkuat apa yang anda ucapkan. Perundingan Banyak perundingan hal-hal besar dan penting terjadi di waktu yang tidak diduga. Masalah menjaga reputasi dan menyelamatkan muka seringkali jadi halangan. Untuk mengatasi masalah ini, usahakan untuk mengadakan pertemuan informal sebelum perundingan. Pertemuan ini adalah saat yang baik untuk membina hubungan baik, dapat mengagak hal-hal yang mungkin muncul dalam perundingan dan mendapat gambaran hal-hal yang boleh diperjuangkan dalam perundingan rasmi. Di waktu formal perundingan berlangsung, sering kali waktu istirahat yang lebih santai dapat di manfaatkan untuk mencairkan ketegangan. Berikut ini adalah beberapa teknik dasar dalam perundingan : * Asingkan masalah peribadi. Yakinkan semua pihak bahwa perundingan ini adalah usaha dari semua untuk memecahkan masalah, bukan menambah masalah atau cuba mempamerkan ego. * Pentingkan keadilan. * Asingkankan mana yang penting untuk di perjuangkan dan mana yang boleh dikompromikan. * Sediakan saranan untuk menjaga airmuka. Bila wujud pihak yang merasa kalah dalam perundingan sering kali mengancam bertahannya hasil perundingan. Tolak ansur Anda tidak boleh berfikir untuk menang dalam hujah yang anda kemukakan. Anda perlu menentukan apakah anda perlu berhujah, atau sebenarnya ada cara lain untuk meyampaikan pemikiran anda. Apabila anda perlu berhujah, pilihllah waktu dan tempat yang tepat. Usahakan hujah dan perundingan dilakukan di tempat anda atau di tempat yangneutral. Untuk membangunkan hujahan yang logik sehingga dapat menzahirkan pemikiran yang ingin anda sampaikan, sebaiknya lakarkan dulu pemikiran anda di atas kertas. Tuliskan setiap pokok fikiran dan fakta dalam sebuah kotak, lalu gambarkan hubungan antara kotak tersebut. Pastikan semua asas pemikiran dan fakta-fakta ini mendukung kesimpulan yang anda perjuangkan. Ingatlah “peta fikir” ini pada saat anda melakukan perundingan atau menyampaikan hujah. Peta fikir ini akan membantu anda menyampaikan asas-asas pemikiran anda dengan logik dan meyakinkan. Berikut ini adalah beberapa hal yang perlu diterapkan dalam perundingan atau menyampaikan hujah: Buat lah poin-poin sederhana yang disetujui semua pihak.* Gunakan bahasa yang jelas. * Pusatkan perhatian pada masalah yang dibicarakan, bukan pada individu-individu. * Fahami pandangan pihak lain. * Sampaikan dengan jelas bahawa anda memikirkan dan berbicara untuk pihak lain juga. Penggunaan kata “kita” lebih efektif dibanding kata “saya”. Kesimpulan Ada perbezaan yang sangat besar antara perbualan dan dimengerti. Pembicara yang baik tau pentingnya mendengarkan untuk dapat membuat hujahnya lebih kuat dan pada saat yang sama membuat pihak lain selesa menerima hujah yang disampaikan. Komunikasi yang baik bukan tentang membuat apa yang disampaikan terdengar baik, tapi tentang bagaimana pesan yang disampaikan jelas bagi pihak lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Kalau takde nama pegi pejabat pendaftaran dulu sebelum komen. hahaha