03 Januari, 2013

Memahami aspirasi anak muda adalah kunci kemenangan PRU13.



orang tua orang muda
Asalnya artikel ini disiarkan dalam Berita Harian bertarikh 2 Januari 2013. Setelah dibaca dan diamati, aku berpendapat artikel ini sangat sesuai dibaca oleh pimpinan, ahli dan penyokong Pakatan Rakyat. Jangan kerana pokok dah nak tumbang hal2 yang kecil begini tidak dipedulikan. Harus diingat, Gen X (lahir 1965 hingga 1982) dan Gen Y (lahir 1983 ke atas) dalam daftar pemilih telah mencapai lebih 60%! Bak kata kawan aku “Bila pokok hampir tumbang kura-kura pun teringin nak panjat sampai ke pucuk!”. Baca:
Oleh: Johan Jaafar
Saya pernah mendengar ucapan seorang ahli politik di hadapan sekumpulan anak-anak muda. Beliau bercakap dengan penuh bersemangat sekali. Banyaklah perkara yang dibangkitkannya, yang penting tentang perlunya generasi muda mengetahui sejarah. Seperti biasa beliau menyebutkan tentang sukarnya hidup beliau pada masa kecil.Kumpulan itu rasanya tidak memberikan banyak perhatian. Mereka bercakap sesama sendiri atau sibuk menghantar mesej melalui telefon pintar. Saya bersimpati dengan ahli politik itu. Saya percaya pendekatan itu tidak lagi berkesan untuk menarik perhatian generasi muda.Kesilapan ‘orang tua’ yang paling besar hari ini ialah kegagalan memahami aspirasi ‘orang muda’. Mereka tidak faham ‘bahasa’ anak-anak muda ini. Lebih malang lagi mereka cuba memaksakan nilai mereka pada generasi muda.Zaman anak-anak muda perlu ‘diajar’ dan ‘diperingat’ sudah berakhir. Ini waktu membuat ‘engagement’ cara lain. Anak muda hari ini hidup dalam dunia yang berbeza daripada ibu bapa mereka. Mereka lebih terdedah pada teknologi, maklumat dan ilmu. Ini merupakan era segala-galanya boleh didapatkan hanya melalui jari. Dunia internet dan alam siber mengubah segala-galanya.

Jangan pandang ringan
Moral ceritanya: Jangan pandang ringan kuasa mengundi di kalangan generasi muda. Setiap parti politik mengatur strategi bagi menawan hati dan minda mereka. Dalam pilihan raya akan datang dunia siber mempunyai pengaruh yang besar. Generasi muda ini hidup dengan Facebook, Twitter dan khidmat pesanan ringkas (SMS).Pemilik media menyedari bahawa telah berlaku migrasi dari media tradisional kepada media baru. Hampir kesemua akhbar mengalami kemerosotan daripada segi jumlah edaran. TV tidak lagi ditonton melalui kaca TV yang biasa sebaliknya dalam aplikasi yang lain seperti komputer, iPad dan telefon pintar.Memang maklumat mi segera dan pasang siap ini belum tentu tepat dan betul, tetapi maklumat datang tanpa boleh dibendung dan tanpa tapisan. Hari ini prinsip maklumat ialah ‘terima dulu’ baru ‘disahkan’. Malah selalunya kesahihan bukan ukuran. Maklumat yang diterima itu terus dihantar pada orang lain. Maklumat yang salah, yang kadang-kala berunsur fitnah dan tohmahan bergerak pantas tanpa kawalan.Dalam situasi inilah generasi hari ini mencorakkan alamnya. Sayugia diingat bukan semua yang menerima bulat-bulat apa yang mereka baca dalam dunia siber. Malah sebahagian besarnya dimatangkan dengan asakan maklumat yang pelbagai ini, menjadikan mereka lebih terbuka, mudah membuat perbezaan dan boleh menilai mana kaca dan mana permata. Kita usah perkecilkan keupayaan generasi muda hari ini.

selanjutnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalau takde nama pegi pejabat pendaftaran dulu sebelum komen. hahaha