Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

29 Disember, 2010

Sunshine Fleet ambilalih projek GAMUDA?

Selepas Perak dirampas umngok semua projek besar persekutuan diberi kepada GAMUDA. Sana GAMUDA, sini GAMUDA, sinun GAMUDA. Yang tinggal untuk kontraktor marhaen cuma projek kecik tebas jalan, tambak sungai, jambatan kecik kampung dan segala projek kecik-kecik. Oppsss lupa! projek jalan tar kebanyakannya aku nengok dapat kat sedaramara mamak pedukang. Terkini, Selangor pulak buat hal. Mendeliar Kushrin mungkin akan jadi SUK Selangor. Kalau Sultan Selangor perkenan perlantikan si mendeliar ni, kompom selepas ni semua projek persekutuan di Selangor akan dikongker oleh syarikat Sunshine Fleet (milik adinda Sultan). Iyalah, syarikat ni dengar-dengar dah nak tumpor (mampus). Ceritanya di sini Aku heran betul la, tak cukup ke elaun DiRaja yang depa dapat tiap bulan tu? (kalau telahan aku betul). Agak-agak puak-puak ni mentekedarah apa agaknya sampai tak cukup-cukup duit?

05 Disember, 2010

Mengapa aku suka Dr Lee Boon Chye.

Aku dengar sosek-sosek 3 nama dicadangkan sebagai Pengerusi PKR Negeri Perak dalam mesyuarat MPN. Nama-nama tersebut: 1. Mustapha Kamil. 2. Dr Lee Boon Chye. 3. Dr Mohd Nur Manuty Di antara ketiga2 nama ni, Dr Lee Boon Chye patut dilantik sebagai Pengerusi PKR negeri yang baru. Sebab; 1. Dapat mengekang budaya bodek dalam PKR Negeri sebab kalau Pengerusi Melayu pengampu2 akan berbelit di kaki pengerusi(dibaca bakal MB). 2. Ketua2 Cabang bangsa Melayu akan fokus di DUN untuk meningkatkan kredibiliti diri. 3. Azmin dah berjanji kalau ahli bangsa Tionghua undi beliau sebagai Timbalan Presiden balasannya Dr Lee Boon Chye akan dilantik sebagai Pengerusi Negeri (macam tu ler yang aku dengar dulu!) 4. Lantaklah nak pilih siapa pun! kah kah kah! Mampuih pi!

Dah boleh berangan jadi Pemangku Presiden!

Penasihat Undang-undang Umno, Datuk Mohd Hafarizam Harun (bawah, kiri), menyarankan agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diguna pakai dalam isu berhubung kenyataan Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mengenai "Ketuanan Melayu" semasa Kongres Nasional PKR Sabtu lalu. Selanjutnya P/S: Timbalan senyap tu tanda tengah pasang angan2lah gamaknya.

03 Disember, 2010

Isu air Selangor: Guna Polis lindung penyamun?

Sat ni di TV 3 Ketua Polis Kuala Lumpur membuat kenyataan bahawa Polis akan mengambil tindakan terhadap kumpulan yang akan berkumpul di Masjid Negara atas tujuan menghantar memorandum pasal air kepada Agong. Polis under KDN. KDN under Lidah Kontot. Lidah kontot under Monggol. Monggol under Mak Janda. Kerbau Pendek lu Mak Janda! Opppsssss bukan Mak janda tapi Ibu Penyamun!

25 November, 2010

Berita mampuih pi!

Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan penghakiman yang ditulis dalam bahasa Inggeris adalah sah dan memutuskan hakim mempunyai budi bicara yang luas untuk menulis penghakiman mereka sama ada dalam bahasa Melayu ataupun Inggeris. Dalam keputusannya, mahkamah juga menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke atas penghakiman Mahkamah Rayuan berhubung saman fitnah yang difailkannya ke atas mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana ia ditulis dalam bahasa Inggeris. Namun penghakiman mahkamah rayuan juga dibuat dalam bahasa Inggeris. Dalam menolak permohonan itu, Hakim Besar Malaya Tan Sri Arifin Zakaria berkata alasan penghakiman tidak terdiri daripada bahagian penghakiman itu sendiri. selanjutnya

21 November, 2010

PKR ciptaan siapa?

oleh: Marhaentua Manusia pandai merancang tetapi dia mesti ingat bahawa kuasa veto tetap berada di tangan Allah. Demikianlah perjalanan PKR sekarang ini. Semasa ditubuhkan dahulu Anwar Ibrahim berada dalam penjara. Azmin pun tidak berapa kelihatan wajahnya dan namanya, selain kisah affidavit mengatakan dia pun turut terliwat dan anaknya dengan Shamsidar Tahrin itu adalah hasil perkongsian antara Anwar dengan Shamsidar. Semasa ramai pengikut setia Anwar ketika itu meringkok dalam penjara, hanya Azmin satu-satunya yang tidak kena padah itu. Affidavit yang dibuatnya pun ditarik-balik dan satu kenyataan akhbar dibuat bahawa hasil siasatan DNA, anak yang dilahirkan oleh Shamsidar adalah anak Azmin juga. Tiada kena-mengena dengan Anwar Ibrahim. Jika demikian, apa sudah jadi dengan PKR selepas Anwar keluar penjara? Ezam Mohd Nor yang merupakan ayam sabung Anwar kini sudah menjadi Senatak Ezam pilihan UMNO, Ruslan Kassim pun sudah meninggalkan PKR melompat parti lagi. Ustaz Nasharuddin yang satu ketika dahulu adalah pembodek Anwar sudah pun menjadi Naib Presiden PAS. Begitu juga Kamaruddin Jaafar, kini menjadi Setiausaha Agung PAS. Chandra Muzaffar yang pernah kalah bertanding atas tiket PKR kini sudah menjadi ahli bebas dan kerap bersuara lantang memfitnah Anwar. Kalau diteliti baik-baik fenomena ini kita dapat buat rumusan bahawa ramai anggota muda parti telah keluar masuk parti lain kerana mereka ini merasa susah bergerak dalam PKR. Azmin Ali sentiasa sabotaj mereka yang memandai-mandai Azmin Ali fikir adalah lebih baik buat tindakan tegas mencantas mereka di peringkat awal sebelum mereka membesar dan menjadi saingan kepada peluang beliau menjadi Presiden parti. Itu sebabnya semasa memilih calon menjadi wakil rakyat dahulu, Azmin pilih mereka yang tidak mempunyai pendidikan tinggi. Kerana dia sedar kalau ahli politik yang ada ijazah ataupun mempunyai pengalaman mentadbir negara, ketokohan beliau akan mudah tercabar. Lantas terpilih beberapa orang posmen yang setelah menang pilihan raya tidak pun tahu membalas jasa orang yang memilih mereka Sesungguhnya PKR telah naik mendadak kerana keadaan politik semasa. Ramai pengundi yang memangkah PKR kerana kecewa dengan perjuangan UMNO dan BN. Kaum India merasa hampa dengan tindak-tanduk Samy Vellu sehingga tercetuslah gerakan Hindraf yang membuatkan ramai kaum India masuk menganggotai PKR. Di Selangor misalannya, sebilangan besar anggota PKR adalah kaum India. Tidak mustahil satu ketika nanti sebahagian besar ahli Jawatankuasa cabang adalah daripada kaum India, sehinggakan di cabang pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri pun fenomena ini sudah amat ketara. Dengan kedudukan Azmin Ali dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden parti sudah nyata semakin kukuh, bermakna Azmin Ali berkemungkinan besar akan menjadi Presiden PKR. Saya menjangkakan dalam satu masa yang terdekat Wan Azizah sendiri akan melepaskan jawatannya dan memberi laluan kepada Azmin Ali. Apa yang jadi seterusnya? Kira-kira dua bulan lalu saya ada menulis satu artikel pendek dan telah dimuat turun dalam bentuk SMS. Artikel itu berjudul "Anwar Ibrahim harus bertaubat sebelum terlambat”. Selepas itu barulah muncul memorandum yang ditandatangani beramai-ramai oleh kumpulan tertentu diikuti pula oleh saranan bekas Mufti Perlis yang mengatakan perkara yang sama. Semasa saya menulis artikel itu dahulu, perkataan ‘taubat’ yang saya maksudkan bukanlah perbuatannya meliwat orang. Saya sendiri tidak yakin Anwar berperangai begitu. Yang saya maksudkan ialah agar Anwar berhenti meniru gaya kepimpinan Mahathir yang suka menuduh orang lain tidak betul. Memang begitu sikap Mahathir dahulu. Orang lain semua tak betul, kerana dia sahaja yang betul. Cuba kita teliti perjalanan PKR semasa Anwar menjadi Ketua Umum, dan perjalanan UMNO semasa Mahathir menjadi Presiden UMNO dan BN. Mahathir yang satu ketika semasa menjadi pelajar di Singapura tidak mengaku yang dia orang Melayu (dia mendaftar sebagai Mahathir s/o Iskandar Kutty dan berbangsa India Muslim), telah buat pusingan 'U' berlagak sebagai anak Melayu tulen. Dialah yang menukarkan perkataan ‘s/o’ ditukar kepada bin dan ‘d/o’ ditukarkan kepada binti. Sekali gus semua anak-anak kelahiran mamak tongkang menjadi berbangsa Melayu. Dengan lain perkataan, sentimen keMelayuan itu menjadi satu tunggak untuk Mahathir mengembangkan pengaruh politiknya di peringkat akar umbi orang-orang Melayu. Tetapi, cuba kita lihat sekarang, berapa ramaikah orang Melayu yang hidup papa kedana berbanding kaum lain? Kenapakah selama 22 tahun Mahathir menjadi Perdana Menteri dia tidak dapat basmi kemiskinan tegar di kalangan orang-orang Melayu? Dia tahu, kalau kemiskinan tegar dibasmikan di kalangan orang-orang Melayu, UMNO akan kehilangan penyokong dan pengundi waktu pilihan raya nanti. Sentimen perkauman itulah yang menjadi satu alat yang digunakan oleh Anwar Ibrahim dan juga Azmin dalam PKR. Sesiapa yang berani bersuara lantang mengkritik kepimpinan parti akan dilabel sebagai orang upahan dan ‘Trojan horse’ dalam PKR. Apabila Gobalakrishnan bersuara lantang mengkritik Azmin Ali, adakah Anwar Ibrahim memanggil Gobalakrishnan dan berbincang secara senyap-senyap mengenai isu yang dibangkitkannya. Begitulah juga semasa Datuk Zaid Ibrahim bersuara lantang membangkitkan isu JPP yang menyebelahi Azmin Ali adakah Anwar Ibrahim memanggil Zaid Ibrahim untuk sama-sama bersarapan pagi dan menyelesaikan kekusutan yang muncul. Seperti dengan gelagat Mahathir, Anwar tidak mahu berkompromi secara halus dan mendengar rintihan orang lain. Dia telah dibisikkan oleh Azmin Ali untuk terus mencantas sesiapa sahaja yang bersuara lantang mengkritiknya. Keadaan dalam PKR menjadi lebih kalut kerana Setiausaha Agung Parti, Saifuddin Nasution tidak tahu menjalankan tugas sebagai seorang ‘pacifier’ atau pakar mententeramkan keadaan. Saifuddin hari ini adalah bukan sama dengan Saifuddin yang mula menang kerusi di Lunas dahulu. Saifuddin hari ini sudah kaya kerana sebagai Setiausaha Agung sahaja dia dikatakan menerima elaun bulanan sebanyak RM35,000. Kerana itu dia mesti akur kepada arahan Anwar Ibrahim dan juga Azmin Ali. Kalaulah Saifuddin Nasution tahu menjalankan peranan sebagai yang sepatutnya perkara bantahan tidak meledak begitu banyak. Tentu dia sudah berjaya berunding dengan Dr. Molly Cheah agar mengambil jalan tengah dan ditubuhkan satu Jawatankuasa khas mengkaji semula segala rintihan akar umbi. Tentu sekali dia dapat berunding dengan Anwar Ibrahim dan Azmin agar ditangguhkan dahulu pengundian menantikan selesai siasatan oleh sebuah panel bebas. Tetapi, oleh kerana Saifuddin pun turut tamakkan kuasa dan pentingkan tembolok sendiri, perkara semacam ini boleh bernanah dan meledak sebagai bisul di merata cabang. Kita harus sedar, kemelut yang melanda PKR sekarang ini sentiasa dipantau oleh Mahathir. Sekali sekala dia akan mengeluarkan kenyataan bahawa PKR bermasalah kerana ada “orang tertentu yang gilakan kuasa mahu menjadi Perdana Menteri.” Dia tidak pernah sebut nama “orang” itu. Sekali sekala juga dia akan buat komen tentang pemerintahan Najib dan berkata rakyat perlu sabar kerana Najib telah mewarisi sebuah pemerintahan yang tidak cekap. Apa yang dia lupa sebut bahawa pemerintahan yang tidak cekap dahulu menjadi tidak cekap kerana mewarisi satu pemerintahan 22 tahun yang diperintah oleh seorang diktator. Kenapakah Mahathir selalu mengkritik Anwar? Bukankah Anwar satu ketika dahulu seorang anak emasnya? Kenapakah Mahathir sentiasa mahu rakyat bersabar dengan pemerintahan Najib? Mahathir tidak mahu Anwar naik menjadi Perdana Menteri Kalau Anwar menjadi Perdana Menteri, akan tertubuh sebuah jabatan khas yang mengorek segala rahsia pembaziran wang di zaman Mahathir. Akan dikorek ke mana perginya wang royalti minyak Terengganu dan wang royalti minyak Kelantan. Mahathir seolah-olah memuji Najib kerana dia tahu dengan mengurangkan tekanan terhadap Najib, akan ada peluang anaknya Mukhriz naik dalam hirarki kepimpinan UMNO. Kalau boleh dia mahu lihat anaknya diberikan teraju sebuah kementerian kanan seperti Menteri Pelajaran ataupun Pertahanan. Kalau boleh biarlah anaknya menjadi Menteri Kewangan. Seperti yang saya katakan tadi, manusia boleh merancang apa sahaja. Kuasa veto adalah di tangan Allah juga. Setelah membawa artikel ini, siapakah yang saudara fikirkan mencipta PKR? Anwar ataupun Azmin Ali? Masih ingatkah kita semasa ditubuhkan KeADILan dahulu, ramai anak-anak muda yang bersuara lantang keluar UMNO untuk menganggotai KeADILan, Ini memberi ruang kepada anak-anak veteran UMNO naik ke atas. Lantas naiklah Mukhriz anak Mahathir, anak Mohamad Rahmat dan sebagainya. Kini, ramai anak-anak muda ketika itu sudahpun keluar daripada PKR dan masuk kembali menganggotai UMNO. Senioriti mereka dalam UMNO terjejas dan mereka dianggap sebagai kucing kurap sahaja. Semua ini sudah lama dilihat ataupun diteka oleh Mahathir. Kerana itu siapakah yang mencipta PKR sebenarnya kalau bukan Mahathir Mohammad?

16 November, 2010

Buang taik ayam, tukar dengan taik kambing!

Spin Anwar yang terbaru berkaitan kecelaruan dalam Pemilihan Tertinggi PKR "...perjuangan menentang UMNO dan BN perlu pengorbanan.." Pengorbanan yg terbaik pada aku ialah menangguhkan Pemilihan dan kekalkan jawatan sedia ada buat sementara waktu. Ahli2 dan pengundi mulai beranggapan PKR sebenarnya dikuasai oleh Azmin sebagaimana anggapan PAS dikuasai oleh Mustapha Ali. Kerosakan dalaman telah mula berlaku. Mengantikan UMNO dgn PR(PKR) kini dilihat mengantikan Taik Ayam dengan Taik Kambing. P/S: Apa sahaja yang diingini oleh Azmin samada baik atau buruk akan direstui oleh Anwar Ibrahim. Apasal aaa?

14 November, 2010

Ciri-ciri lelaki biseksual

Lelaki biseksual (sumber) Lelaki biseksual bukanlah mandul. Cuma naluri dan keinginan seksual mereka luar biasa. Mereka mampu mengadakan hubungan seks dengan wanita dan mampu pula bergelar bapa. Namun, secara semula jadi, mereka lebih puas melakukan hubungan seks dengan kaum sejenis. Ada yang mengatakan bahawa apabila mereka menjalin hubungan intim bersama isteri, mereka masih membayangkan diri mereka bersama-sama lelaki lain. Fantasi seperti ini dikatakan amat membangkitkan nafsu mereka! Gay biseksual dikatakan lebih berbahaya berbanding gay biasa. Lelaki biseksual tidak akan teragak-agak melakukan apa sahaja terhadap sesiapa yang cuba menggugat hubungan mereka dengan lelaki lain. Sekiranya mereka mendapati hubungan luar tabii mereka terancam, maka mereka akan hilang pertimbangan. Perangai mereka tidak ubah seperti seorang pesakit jiwa. Menurut pengkaji dari Amerika Syarikat, golongan lelaki biseksual hanya mementingkan diri sendiri dan tidak mengambil kira perasaan orang lain sama ada ahli keluarga, sanak-saudara atau anak sendiri. Pasangan gay menjadi lebih penting daripada isteri. Hal ini diakui beberapa lelaki biseksual yang ditemui. Mereka juga mengaku bahawa mereka tidak mampu memuaskan isteri masing-masing kerana sebenarnya mereka tidak mempunyai sebarang naluri seksual terhadap isteri. Keinginan yang melimpah-limpah untuk melakukan hubungan seks dengan kaum sejenis biasanya menutup keinginan mereka untuk berasmara dengan wanita. Biasanya perkahwinan golongan biseksual berakhir dengan penceraian kerana mereka tidak mendapat kepuasan yang diinginkan daripada isteri mereka iaitu seorang wanita. Sebaliknya, mereka akan terus menjalin hubungan dengan pasangan sejenis walaupun undang-undang tidak membenarkan perkahwinan sejenis. P/S: Pehal tajuk ni yang aku sentuh ari ni? Belasah aje lah!

Bosan

Sampai kini tiada parti politik yang benar2 diwujudkan untuk kemakmuran rakyat. Yang terdengar/ternampak cuma kata2 indah politician untuk mendapatkan/mengekalkan kuasa. Arghhhhhhhhhh.........!

13 November, 2010

Mencurah air ke daun keladi di musim banjir?

Enam resolusi yang dikemukakan Rapat Anak Muda PKR merangkumi; 1. Media tidak harus digunakan sebagai medan perdebatan 2. Pemilihan parti seharusnya berasaskan idea segar, nilai dan rekod ke arah memperkasa anggota dan rakyat. 3. Rapat anak muda memperakui bahawa pemilihan parti kali ini mempunyai banyak masalah. 4. Parti mesti dengan segera memberhentikan proses pemilihan yang sedang berlangsung sehingga semua aduan disiasat. 5. Memutuskan agar semua calon dan/atau pemimpin di semua peringkat tidak mengambil tindakan meletakkan jawatan dan/atau menarik diri daripada bertanding berikutan krisis yang melanda. 6. Atas sifatnya sebagai seorang tokoh yang disegani dan tidak bertanding, Rapat Anak Muda bersetuju agar Fauzi menjadi jurucakap dan membawa resolusi ini untuk diserahkan kepada Presiden parti. P/S: Kah Kah Kah! agak-agak berjaya ke resolusi ni lebih-lebih lagi No 4 tu? Puan Presiden mesti rujuk dulu dengan Ketua Umum Poyo dengan Mamat Ferrari sebelum buat keputusan woii! Korang tunggu jelah apa Ketua Umum nak bagi buah spin dia kali ni!

Fuiyo! depa ada ferarri!

P/S: Teringin jugak aku nak pakai. Camana aa? tolong kasi tips!

12 November, 2010

Luahan hati orang lama untuk Anwar Ibrahim

Sepenuhnya di sini Bila orang dalam parti buat kritikan di katakan penghianat, balaci umno, barua umno, malah langsung tiada sesiapa pun pemimpin parti berminat nak dengar atau ambil kisah, semuanya tuduhan , kritikan tak betul tohmahan, fithnah, Tapi bila orang itu keluar dan buat kritikan ,tuduhan kita kata mereka di bayar umno, di beli umno ya yg ini memang kita tahu benar tapi kenapa bila ahli buat kritikan banyak pulak songel. tak mahu dengar. adakah dato seri dan pimpinan nak buat PKR macam umno cabuk tu. sampai bila pimpinan nak buat ahli PKR jadi bodoh . cukup cukup cukup kami tak mahu di perbodohkan seperti kerajaan barisan nasional ,

11 November, 2010

Anwar Spin Doctor?

Menariknya dalam jawapan Anwar bersama Dateline, ketika diminta mengulas lanjut mengenai kejadian khusus pada 26 Jun 2008 (tarikh Anwar didakwa meliwat Saiful), Anwar mengelak dengan alasan larangan pembantu-pembantunya. Hal ini mengingatkan apabila Anwar dicabar bersumpah, Anwar juga menggunakan hujah yang sama, 'ulama antarabangsa melarangnya bersumpah. Kalau benar, kenapakah Dr Yusof Qaradawi tidak mengulangi kenyataan yang sama di depan rakyat Malaysia, ketika berceramah di Masjid Negeri Shah Alam baru-baru ini ? Kehebatan Anwar adalah spin doctor isu, terutamanya menggunakan nama-nama tokoh terkenal seolah-olah menyokongnya. Nak baca semua kat sini P/S: mmm... sampai bab pemilihan PKR pun nak spin!

Dapat kuasai 4 negeri kerana Anwar dan Azmin?

Desakan Datuk Zaid Ibrahim terhadap ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan naib presiden Azmin Ali supaya keluar daripada parti itu adalah 'luar biasa', kata seorang pemimpin PKR Pulau Pinang. Sebaliknya, timbalan pengerusi penerangan PKR negeri, Law Choo Kiang berkata usaha 'gigih' dua pemimpin tersebut, telah membina kekuatan parti dan berjaya merampas empat negeri dalam pilihanraya umum lalu Selanjutnya P/S: Masa aku mengundi Pakatan Rakyat dalam PRU 12 langsung tak terbayang aku wajah mamat 2 orang ni. Yang penting pada aku UMNO wajib dikalahkan. Ada ke sebab 2 mamat nih! Apparaaa...

18 Oktober, 2010

Zaman dengar cakap pemimpin telah berlalu!

Hmmm... Semenjak PKR mengadakan pemilihan kepimpinan ni maka sibuklah calon-calon yang bertanding ke hulu ke hilir cuba menceritakan kebaikan depa untuk menarik undi. Pada aku, zaman grassroot dengar bulat-bulat apa yang keluar dari pemimpin telah lama berlalu. Di bawah kisah calon berkempen supaya ahli undi depa! 12 tahun sejak gerakan Reformasi, Azmin Ali disifatkan tidak lebih sebagai pengikut setia bosnya, Anwar Ibrahim. Azmin bukan Ezam yang hebat berpidato sehingga membakar emosi orang muda; Azmin tidak terserlah seperti Tian Chua apabila turun ke jalan raya; Azmin tidak memiliki otak Khalid Jaafar yang sarat dengan falsafah; malah Azmin gagal menandingi kepakaran Khalid Ibrahim dalam dunia korporat. 12 tahun Azmin Ali berada dalam gerakan Reformasi, tetapi kemungkinan Azmin Ali untuk berpaling tadah tidak pernah mencecah ke paras sifar. Persepsi terhadap Azmin Ali di media sentiasa negatif. Beliau dituduh cuba merampas kedudukan Timbalan Presiden daripada Syed Husin Ali; beliau disyaki berkomplot untuk menggulingkan Khalid Ibrahim dari jawatan Menteri Besar Selangor; beliau dituduh menghina kaum India; beliau dikatakan tidak disenangi anggota PKR Sabah dan Sarawak... selanjutnya... P/S: Kalau cakap depa sama macam apa yang depa dah buat sebelum ni, berikan undi anda!

05 Oktober, 2010

Azmin antara pengasas awal KEADILAN?

Ramai ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh beberapa media dan blog kononnya Azmin Ali adalah pengasas Keadilan. Menurut sumber, kenyataan itu dibuat ketika beliau mengumumkan keputusannya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden parti di Kota Kinabalu Sabah pada 16 September lalu. Antara lain kenyataan itu memetik “Saya bersama rakan-rakan pimpinan dan anggota-anggota parti akan berganding bahu untuk menggilap idealisme, memperkukuh kesetiaan dan memperkasa organisasi,” kata Azmin antara pengasas Keadilan dan Bekas Setiausaha Sulit kepada Anwar ketika memegang jawatan kerajaan". Susulan kenyataan tersebut, ramai "pemimpin lama" yang mengasaskan parti keadilan amat terkilan. Selanjutnya di sini.

02 Oktober, 2010

Aisehman! Jeffry cepat sangat bagi klu!

Sumber: Malaysia Today PETALING JAYA: Naib Presiden PKR Jeffrey Kitingan hari ini berkata parti memerlukan lebih ramai lagi pemimpin berpemikiran reformasi. "Parti juga memerlukan para pemimpin yang mempunyai pemikiran yang terbuka supaya parti dapat bergerak maju ke hadapan," katanya dalam satu kenyataan media hari ini. Kata beliau, "saya fikir semua ahli parti harus mengalu-alukan cadangan-cadangan yang konkrit yang dibuat oleh sesiapa saja bertujuan untuk memperbaiki parti. Sambil merujuk kepada kenyataan Naib Presiden Dr Lee Boon Chye semalam, beliau berkata beberapa cadangan Dato’ Zaid (Ibrahim) boleh membantu kita mencapai matlamat kita untuk rakyat. Beliau berkata, "saya telah membaca kenyataan Dr Lee semalam dan merasakan kenyataan itu dibuat tidak kena pada masanya, terutama ketika parti sedang menghadapi saat-saat getir dalam pemilihan peringkat Cabang hujung minggu ini. "Saya juga membaca beberapa wawancara dengan Zaid oleh pihak media. Saya rasa ia mengandungi aspirasi parti dan tidak lebih dari itu. Beliau bukan bertindak selaku "mangsa" sepertimana yang diutarakan oleh Dr Lee," katanya. Beliau menggesa semua pemimpin parti berhenti dari menyerang calon Timbalan Presiden dan juga Ketua PKR Wilayah Persekutuan, Dato’ Zaid. P/S: Senak Perut!

29 September, 2010

UMNO akan buat pemilihan pimpinan cara PKR!

"UMNO akan buat pemilihan cara PKR untuk membuktikan UMNO adalah sebuah parti yang matang dan tidak haru biru serta tidak matang sebagaimana yang ditunjukan oleh PKR dalam pemilihan kepimpinan mereka baru-baru ini" Aku tunggu ayat di atas keluar dari mulut pimpinan UMNO tapi sampai kesudah, taraaaakkkk! Cehh! buang karan aku tunggu depan TV! Jadi di sini, di blog aku yang tak femes nih! aku mencabar UMNO menjalankan pemilihan pimpinan parti sebagaimana yang telah dilakukan oleh PKR. Agak tuan-tuan, UMNO berani atau tak berani? Mestilah berani kan!? Kumpulan yang cium keris takkan tak berani plak! Tungguuuuuuuuuu........!

26 September, 2010

Kak Waty! Hang biaq betoi!?

Sumber memaklumkan hari ini dalam mesyuarat wanita Keadilan Perak, Puan Fathmawaty Salim Ketua Wanita Keadilan Perak telah menyeru ahli wanita untuk memberikan sokongan kepada Azmin. Beliau juga dimaklumkan memberitahu semua Ketua Wanita yang hadir bahawa langkah memberi sokongan kepada Azmin sangat perlu kerana Zaid Ibrahim selaku lawan Azmin telah memberikan dana berjumlah RM5.000 ke setiap cabang untuk mendapatkan sokongan pencalonan. ZAID BAGI RM5,000 ? AKU SEKUPANG PUN TAK DAPAT! HANG BIAQ BETOI KAK WATY OII! MANA HANG DAPAT CEGHITA NI? KALAU NAK SOKONG AZMIN HANG SOKONG AJA LAH! TAK PAYAHLAH NAK FITNAH HABAQ ZAID BAGI DUIT! P/S: Dengar cerita semalam, susulan daripada kekalahan Mustafa Kamil Ayob dalam perebutan Ketua Cabang di Pasir Salak beliau mengarahkan semua ahli ABIM dalam PKR memberikan sokongan kepada Zaid Ibrahim. Pulak!? Haiya... finin la ini macam!

25 September, 2010

Azmin dan Zuraida sila jawab!

Aku copy dari sini. Para pembeli rumah Ukay Bistari di Hulu Kelang, projek yang kini terbengkalai, memberi kata dua akan mengundi kepada perikatan - sama ada BN atau Pakatan Rakyat — yang sanggup menyelesaikan masalah mereka sebelum pilihan raya umum ke-13. Kata dua mereka muncul di tengah-tengah usaha keras PR dan BN mahu menambah kedudukan mereka di Dewan Undangan Negeri Selangor. PR mengambil alih kerajaan negeri, yang paling kaya di negara ini, menerusi pilihan raya umum dua tahun lalu. “Dalam tindakan terdesak terakhir ini, para pembeli yang kebanyakannya penduduk kawasan Parlimen Ampang dan Gombak kini menawarkan peluang kepada kerajaan negeri dan pusat dalam tender yang unik bagi memberi undi blok kepada kerajaan yang sedia membantu masalah perumahan kami,” kata Pengerusi Persatuan Pemilik Hartanah UKB (PHUKB) Dr Mohamed Rafick Khan Abdul Rahman dalam emel kepada media hari ini. “Kami boleh memberi jaminan kepada mereka bahawa (kami ada)n minimum 4,000 undi dalam pilihan raya umum akan datang,” kata beliau lagi. The Malaysian Insider difahamkan tindakan agresif pembeli-pembeli terbabit sudah cukup untuk menjatuhkan wakil PR di kerusi Parlimen Gombak dan Ampang serta kerusi DUN Bukit Antarabangsa. Kata dua mereka sekali gus memberi gambaran bahawa rakyat tidak peduli mengenai politicking yang wujud sekarang, sebaliknya mahu masalah-masalah setempat yang dihadapi diselesaikan. Ia juga memberi amaran kepada PR bahawa penguasaan mana-mana negeri termasuk Selangor bukan sesuatu yang kekal jika masalah seumpama itu tidak diselesaikan. Dr Rafick memberitahu The Malaysian Insider hari ini, kesemua 2,000 ahli PHUKB menyokong rancangannya dan sanggup melakukan apa sahaja bagi membolehken masalah perumahan mereka diselesaikan. “Setakat minggu lalu, kami menerima pengesahan bahawa bank undi yang terjamin adalah seramai 6,000 orang,” kata beliau sambil menambah mereka juga sedang berusaha untuk mendapatkan sokongan rakan-rakan mereka dan jiran masing-masing. “Kami akan bercakap atas satu suara dalam isu ini,” kata beliau. Daripada jumlah itu, 68 peratus pengundi adalah dari kawasan Parlimen Ampang, 30 peratus dari Gombak dan baki dari kawasan lain. Beliau mendakwa jika kerajaan PR mengetepikan permintaan mereka, kemungkinan wakil rakyat semasa akan dibuang undi keluar dan digantikan oleh BN. “Berdasarkan paten undi dan keputusan pilihan raya umum lalu, bilangan undi yang kami tawarkan sudah cukup untuk mengubah kedudukan Ahli Parlimen Gombak dan Ampang serta ADUN Bukit Antarabangsa,” tegas beliau. Naib Presiden PKR Azmin Ali merupakan Ahli Parlimen Gombak dan ADUN Bukit Antarabangsa manakala Ketua Wanitanya Zuraida pula Ahli Parlimen Ampang.Bagi membuktikan ikhlas dalam niat mereka, ahli-ahli PHUKB akan berhimpiun di tapak projek pada 3 Oktober untuk menaikkan kain rentang 6.6 meter x 10 meter (20 kaki x 30 kaki) menghala ke arah Jalan Lingkaran Tengah untuk meluahkan pendirian mereka. “Kami sudah penat menjadi mangsa dalam semua perundingan bagi menyelesaikan isu ini, yang terbengkalai sejak 2003,” katanya. “Kerajaan negeri Selangor telah campur tangan dan menjadikan keadaan lebih buruk bagi kami. “Kami juga mengadakan perbincangan menerusi kerajaan persekutuan, melalui Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, tetapi sehingga kini tiada masa yang diselesaikan,” katanya. Dr Rafick juga melahirkan rasa kecewa dengan kerajaan negeri Selangor yang lebih banyak fokus ke atas pilihan raya {KR berbanding isu-isu lain yang lebih penting. “Saya sangat kecewa. Dalam kapasiti peribadi, saya mengundi Azmin dalam pilihan raya tetapi nampaknya beliau telah mengecewakan saya,” katanya. Azmin akan bertanding jawatan timbalan presiden dalam pemilihan pusat PKR bulan depan. “Kami telah memberikan pemaju-pemaju satu peluang. Kami juga sudah bercakap dengan kerajaan Selangor, kementerian. “Adalah jelas, ia memerlukan kekuatan politik untuk menyelesaikan masalah ini. Sebab itu kami tiada pilihan, dan perlu melakukan yang ini,” kata Dr Rafick. Menurut laporan kemajuan PHUKB yang dikeluarkan Februari lalu, projek pembangunan perumahan Ukay Bistari bernilai RM200 juta dimulakan oleh sebuah syarikat dikenali sebagai Damai Bistari Sdn Bhd, yang dimiliki penuh oleh Intelbest Corporation Sdn Bhd. Damai Bistari, menurut Dr Rafick, diuruskan oleh Tan Sri Chan Ah Chye yang merupakan penasihat korporatnya. Chan juga pengarah eksekutif Talam Corporation Bhd, syarikat yang terpaksa memperoleh sokongan kewangan kerajaan negeri Selangor berjumlah RM392 juta untuk diselamatkan daripada hutang. Projek Ukay Bistari melibatkan 1,800 unit rumah kos rendah, apartmen kos sederhana, apartmen servis. rumah-rumah teres, lot-lot kedai dan pejabat. Sejak dilancarkan 98 peratus unit sudah habis dijual tetapi pembangunannya berhadapan dengan masalah ekoran kesukaran kewangan. P/S: Ambik hang. Nak sangat! Kawasan sendiri tak boleh setel berangan nak conquer PKR.

23 September, 2010

PKR semakin cantik

Kalau 2 orang ni berada dalam saf kepimpinan. Yang di atas dah ada anak sorang. Yang di bawah anak dara. Kena ada 2 orang ni untuk mengimbangi yang botak, yang boroi dan yang beruban. P/S: hih hih hih!

Zaid peroleh 1/3 undi keseluruhan undi timbalan presiden?

Sifir mudah. 1/3 dari ahli PKR adalah berjiwa pemberontak dan berprinsip kukuh seperti Zaid. Selebih 2/3 undi lagi akan dikongsi bersama oleh Zaid, Mus dan Tian Chua (Azmin mungkin akan dapat nisbah lebih). Sebab, aku yang bermulut laser macam Zaid cuma berjaya memperoleh 33 undi dari keseluruhan 91 undi dalam pemilihan 15 AJK di sebuah cabang PKR baru-baru ini (kalah dan terkeluar - padan muka). P/S: Aku takkan lari dari memegang idealism yg aku anuti semata-mata ingin memenangi hati majoriti ahli ex-UMNO dalam PKR. Kalah atau menang mampuih pi! Aku harap Zaid akan berjaya walau dia adalah ex-umno.

19 September, 2010

Pencalonan peringkat tinggi parti hanya keputusan ketua cabang !!

Maka terdengar di sana sini sesungguhnya pencalonan jawatan peringkat pusat PKR hanyalah keputusan ketua cabang bersendirian setelah mendapat izin ahli. Mengikut sumber-sumber yang dipercayai, langkah ini terpaksa diambil untuk mengelakkan hubungan ketua cabang dan pengerusi negeri (sekiranya pengerusi negeri menawarkan diri menjadi calon) menjadi keruh. Oleh itu, kepada calon-calon yang mendapat pencalonan tinggi janganlah cepat perasan, ok! Ntah-ntah calon yang dapat pencalonan tertinggi dapat undi paling ciput! Calon-calon yang bertanding disarankan menilai diri sendiri. Sekira tak mampu menunaikan tanggungjawab, otomatiklah untuk menarik diri. Janganlah menganggap jawatan dalam parti sebagai satu tiket untuk menjawat jawatan menteri bila PR berkuasa nanti (Itupun kalau diizinkan Allah s.w.t.). SELIPAR ADIDAS, SELIPAR JEPUN, DIGUNA UNTUK KE TANDAS ATAU MANDI, KJ YG MENANG JADI KETUA PEMUDA UMNO PUN, KENA CANTAS TAK DAPAT JADI MENTERI! Sendiri mau ingat la oiii! P/S: Orang politik ni kadang-kadang nampak macam tak percaya pada qadak dan qadar. Salah satu dari rukun iman tu!

08 September, 2010

Pemilihan PKR: Jangan Pening, Mudah!

Merujuk kepada tajuk. N3 ni sebenarnya kepada ahli PKR. Bukan PKR boleh baca tapi jangan ambik pot. Cenggini, Bila anda baca blog ni dan ni (Kedua2 blog ni mewakli golongan rebel dalam PKR), semenjak 2 menjak ni heboh diperkatakan tentang keinginan Azmin Ali untuk menduduki kerusi no. 2 PKR. Maka habislah dikeluarkan si Azmin ilmu beliau semasa dalam UMNO untuk menduduki kerusi tersebut. Jika sebelum ni majoriti ahli telah beranggapan si Azmin dah kikis abih UMNO beliau tetapi dalam keadaan terdesak ini barulah disedari, rupa-rupanya masih lagi membawa perangai UMNO beliau (sikitpun tak luak!) Percaturan untuk ahli2 memilih penjawat jawatan no 2 (Timbalan Presiden) ni mudah sangat! Majoriti ahli dah tau, kebanyakan kerusi Pengerusi PKR negeri adalah percaturan Azmin. Ada yang bagus, ada yang kurang bagus, ada yang hampeh! 1. Kalau anda rasa Pengerusi PKR negeri anda bagus/mantap/telah meningkatkan prestasi ahli-ahli di negeri = PILIHLAH AZMIN. 2. Kalau anda rasa Pengerusi PKR negeri anda hancai boncai/telah mencantas tokoh lain yang lebih disukai/buat kerja ntahapapantah = JANGAN PILIH AZMIN! (Bila Azmin kalah automatis Pengerusi anda akan kena tendang sama) Mudahkan! GUNAKAN HAK ANDA SEBAGAI PENGUNDI YANG AKAN MENENTUKAN HALA TUJU PARTI. KALAU PARTI BERTAMBAH CEMERLANG SELEPAS PEMILIHAN INI = ANDA BERJASA BESAR! KALAU PARTI JADI TUNGGANG LANGGANG ATAS KESILAPAN ANDA = TANGGUNG SENDIRI! P/S: aku masih berfikir siapa yang patut diundi.

04 September, 2010

Reformis Otai dah berbunyi!

Jangan sempitkan makna Gerakan Reformasi Oleh : Norazimah Mohamad Nor Saya (gambar sebelah) membaca penuh khusyuk biografi ringkas ala kempen yang di buat oleh Nik Nazmi Nik Ahmad yang hari ini adalah Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat dan juga Ahi Dewan Undangan Negeri Seri Setia untuk calon AMK Rafizi Ramli. Apa yang jelas, penulisan itu hanya mahu memberitahu kepada umum bahawa Rafizi Ramli juga seorang reformis dan hadir seawal minit pertama gerakan reformasi 1998. Mengapa perlu diperkenalkan Rafizi Ramli, sekiranya beliau memang hebat dalam gerakan reformasi. Sememangnya beliau akan di kenali tetapi ini adalah sebaliknya. Langkah Nik Nazmi kemudiannya disusuli untuk memberitahu umum bahawa gerakan reformasi dengan demonstrasi jalanan tidak akan berjaya membawa kita ke Putera Jaya. Pandangan sempit inilah yang sebenarnya membuat saya rasa tercabar untuk mematahkannya. Pergerakan Reformasi BUKAN sekadar demonstrasi jalanan. Gerakan Reformasi yang hadir pada tahun 1998 adalah pencetus, melibatkan gerakan dalam alam siber, perencanaan dan juga mengambil langkah menyuarakan pendapat melalui semua medium termasuk demonstrasi. Kesilapan utama adalah meletakan gerakan itu menjadi sempit dengan pandangan yang sempit. Sebenarnya Nik Nazmi kena sedar bahawa membawa imej konon-kononnya keintelektualan sahaja yang mampu mengadakan perubahan adalah satu sinopsis sempit. Sesempit beliau melabel gerakan reformasi itu sebagai demonstrasi jalanan. Perlu diingat reformis melakukan lebih dari itu – perjuangan yang perlukan komitmen tinggi, keberanian dan seterusnya melakukan perencanaan bagi merealisasikan agenda reformasi. Gerakan Reformasi turut menjelajah ke seluruh pelosok negara dengan bahan-bahan tulisan, risalah dan bukan setakat menulis di Suara Mahasiswa. Yang paling penting adalah gerakan Reformasi bukan dangkal kepada nilai keintelektualan. Kalau dikatakan Generasi Reformasi buktikan partisipasi dalam mengadakan gerakan reformasi dari membaca, menulis, memahami dan kemudian bertindak untuk suara didengari. Perlu diingatkan juga gerakan ini disertai oleh seluruh peringkat – baik mereka yang pernah berjawatan baik, mempunyai kedudukan kewangan kukuh sehingga melarat dalam memperjuangkan agenda. Kita tidak perlu anak muda yang belum tahu apa makna perjuangan dengan semangat keberanian mengatakan kami lebih tahu mahu membuka jalan ke Putera Jaya. Satu kenyataan yang angkuh dan amat sombong. Kalau benar mahu mengadakan Generasi Reformasi – sumbanglah dengan komitmen yang tinggi dan sanggup berkorban masa dari alih-alih mahu jadi Ketua AMK. Saya melihat sendiri,memahami makna perjuangan. Saya semakin faham setelah terpaksa menuntut di Universiti Jalan Raya – mengenai sakit dan pedih perjuangan dan faham apa maksud pelaksanaan kata-kata sebagai hakikat perjuangan. Perjuangan itu menyeluruh dan saya tidak menyempitkan jalan ke Putera Jaya hanya mampu dilakukan oleh Rafizi dan kebolehan intelek semata-mata. Saya lihat apa yang disampaikan oleh Saudara Nik Nazmi adalah sehelai kertas putih – menceritakan keindahan kerjaya tetapi tidak faham makna perjuangan. Ingat Anwar Ibrahim terkurung sewaktu itu dan gerakan reformasi bangkit dengan tujuan utama menuntut perubahan – menyedarkan rakyat akan kepincangan – membuka mata rakyat serta memupuk kesedaran politik dan mendidik mereka untuk melihat perjuangan bukan terhad kepada sepak terajang politik semata-mata. Itulah dia gerakan Reformasi – melihat dan mengkaji kepincangan yang ada, membuat analisa mengenai apa yang perlu dilakukan untuk perubahan dan akhirnya menekan agar perubahan itu dilaksanakan. Jangan sombong dan bongkak dalam mengatakan bahawa kamu — Rafizi Ramli dan angkatan yang mencela reformasi sahaja yang mampu menunjukkan jalan ke Putera Jaya. Ingat Anwar Ibrahim juga seorang reformis tetapi tidak perlu di hiaskan dengan kata-kata seperti mana rakan Rafizi — Nik Nazmi perlu untuk menunjukkan kebolehan. Saya petik kata-kata ilmuwan yang saya pelajari setelah 10 tahun sebagai aktivis reformasi; “ Tidak ada pencetakan yang bisa mencetak pemimpin. Pemimpin tidak lahir di bilik kuliah tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah,muncul di tengah-tengah pengumpulan masalah, menonjol dari kalangan rakan seangkatannya lalu diterima dan di dokong oleh umat” — Almarhum Bapak Mohamad Natsir Maka kita perlu lebih bijak dalam memilih. Mereka yang tidak kenal makna perjuangan dalam gerakan reformasi akan hanya menutup sejarah dengan perjuangan yang mereka lakukan di tepi-tepi meja dan sudut-sudut komputer. Maka nilai kemerdekaan yang kita kecapi akan terhakis seperti mana akan berlaku terhadap perjuangan reformasi sekiranya kaum yang mengaku mereka pandai hanya memandai dalam mengaku bahawa jalan ke Putera Jaya mampu dibuka oleh mereka P/S: Setuju!

26 Ogos, 2010

Isu Hudud: Kenyataan penuh Nik Nazmi.

Berikut adalah kenyataan penuh Nik Nazmi yang dipetik di sini. Isnin lalu laporan New Straits Times memetik kata-kata saya menyatakan pelaksanaan hukuman hudud di Malaysia adalah “tidak sesuai”. Laporan ini kemudian dipetik pula oleh Bernama tanpa menghubungi saya. Sebenarnya saya telah nyatakan ketika dihubungi NST bahawa tidak timbul persoalan bahawa saya menentang syariah kerana ia sebahagian daripada agama Islam. Dalam 17 Perkara Dasar Keadilan, termaktub pendirian Keadilan dalam hal agama: “Mendaulatkan Islam sebagai agama Persekutuan sambil menjamin hak bukan Islam untuk beragama dan berfikir, dan untuk memperkembangkan peranan agama dan nilai-nilai sejagat demi menegakkan kebenaran, keadilan, tatacara berakhlak, kemanusiaan dan kemuliaan insan.” Pendirian Pakatan Rakyat juga adalah jelas. Dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang dimeterai Keadilan, PAS dan DAP pada Disember 2009 Pakatan memartabatkan peruntukan Perlembagaan termasuk kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan menjamin hak kebebasan beragama di Malaysia. Pakatan juga komited untuk menubuhkan mekanisme yang menyeluruh untuk memberi penyelesaian yang adil dalam kes-kes yang melibatkan pertindihan sistem perundangan sivil dan syariah, termasuk sebuah Suruhanjaya Diraja untuk mengkaji semua isu-isu berkaitan dengan mendalam. Dalam temubual saya Januari tahun ini dengan laman web the Nutgraph juga saya menegaskan adalah penting untuk semua menghormati mahkamah syariah (serta Perkara 121(1)(a)) dan memahami matlamat hakiki syariah (maqasid syariah) iaitu pemeliharaan agama, jiwa, akal, keturunan dan harta. Isu ini telah saya ulas dalam dua bab dalam buku saya, Mendepani Zaman iaitu Meraikan Warisan Wasatiyyah Kita – bagaimana kita boleh mengembangkan peranan Islam dalam masyarakat selari dengan tradisi kesederhanaan Islam di Nusantara dan Tiada Paksaan: Masyarakat Islam dan Bukan Islam di Malaysia – bagaimana mempertahankan muafakat Perlembagaan bahawa Mahkamah Syariah hanya tertakluk kepada umat Islam dan tidak kepada masyarakat bukan Islam. Dalam aspek syariah kita harus lihat perlunya mengambilkira fiqh al awlawiyyat (fiqh keutamaan) dalam proses pelaksanaannya. P/S: Mulai sekarang sementara Pakatan Rakyat belum menguasai Putrajaya, parti2 dalam Pakatan Rakyat harus melantik seorang individu sahaja untuk memberi apa2 kenyataan kepada media2 milik BN. (yang lain boleh diam, jangan kalut nak tunjuk glamer!)

24 Ogos, 2010

Hampeh2 dalam PKR makin terdesak! (2)

Aku ingatkan hampeh2 PKR dalam cabang je yang terdesak, rupa2nya hampeh2 PKR di Pusat lagi terok! Selanjutnya di sini.

23 Ogos, 2010

Jom Ramai-Ramai Jadi AJK Cabang!

Kepada ahli PKR Kuala Kangsar yang ingin membawa parti ke arah jalan yang lurus sebagaimana yang dikehendaki rakyat, jom sama-sama menentukan arahtuju parti dengan menjadi AJK. Tarikh penghantaran pencalonan pada 29 Ogos ini. Sediakan 2 keping gambar ukuran pasport dan isi 3 salinan borang yang mesti ditandatangani calon, dan 2 penyokong. Borang boleh didapati melalui setiausaha cabang atau email saya di alamat nckchor@gmail.com. Anda harus bertindak pantas sebelum parti anda terlungkup oleh orang-orang lama spesis Jamaludin dan Osman. Perhatian anda amat dialu-alukan!
P/S: Saya akan membantu anda untuk mendapatkan 2 tandatangan penyokong yang dikehendaki!

22 Ogos, 2010

Hampeh2 dalam PKR makin terdesak!

Pemilihan jawatan dalam PKR telah semakin hampir. Maka, makin banyak cerita-cerita lawak telah muncul. Selain isu RM20 boleh jadi Ketua Cabang,banyak lagi isu lain yang kalau rajin dikorek akan mendatangkan persepsi bahawa kemungkinan PKR akan jadi macam Umno bila berkuasa. Kes 1. Seorang Pengarah Pilihanraya Cabang telah memarahi Ketua Wanita negeri kerana melakukan gerakerja bersama Wanita PKR Cabang tanpa memaklumkan kepada beliau. Menurut sumber dari seorang ahli Wanita Cabang, mereka telah putusasa terhadap Pengarah Pilihanraya Cabang ini kerana suka mengambil kesempatan mempopularkan diri sendiri di atas jerih usaha ahli walhal beliau sendiri tiada langsung idea untuk menjalankan sebarang gerakerja. Kes 2. Seorang Naib Ketua Cabang (yang juga merupakan bekas Bendahari Umno yang ditendang) akan claim duit minyak kereta kepada bendahari Cabang setiapkali berpergian melakukan tugas-tugas parti walaupun dalam kawasan. Kes 3. Seorang Naib Ketua Cabang (yang dilantik) telah memarahi seorang aktivis parti yang menjalankan usaha untuk mengenalpasti ahli-ahli yang patut diletakkan mengetuai Cabang supaya Cabang akan bergerak dengan lebih lancar di masa akan datang. Naib Ketua cabang ini telah merasa tergugat kerana impiannya untuk menjadi Ahli Majlis sekali lagi apabila Pakatan Rakyat kembali menguasai negeri akan hancur sekiranya beliau tidak lagi memegang jawatan tinggi dalam Cabang. P/S: Dalam ketiga-tiga Kes, individu yang diperkatakan adalah orang yang sama. wargh wargh wargh! Manakala aktivis itu adalah aku! Aku Takut? Mampuih pi! wargh wargh wargh!

10 Ogos, 2010

Ingatkan PKR tempat aku je yg bangang!

Pengundi bawah 59 Tahun 73%. Pengundi atas 60 Tahun 27%. Masalahnya yg pegang cabang/negeri atas umur 60 tahun (Nak bukak komputer pun tak reti). Maka bangang zaman Labu Labi di bawa ke zaman ini. Maka jadilah macam kat sini. Mentang-mentang pemilihan peringkat tertinggi PKR dah makin dekat, makin terserlah kebangangan group ni! tionaseng!

Kes bazar Ramadhan-Kisah Benar!

Sebelum ni utusan meloya, peh tu malam ni tv 3 suku pulak buat citer pembohong untuk rakyat Malaysia. Tionaseng! Sila baca kisah sebenar di bawah. KENYATAAN PENANG DEVELOPMENT CORPORATION(PDC) PADA 9 OGOS 2010 KE ATAS LAPORAN PALSU UTUSAN MALAYSIA BERKENAAN 27 PENIAGA BAZAAR RAMADAN DIHALANG BERNIAGA DI BAZAR RAMADAN, KOMTAR. Sekiranya Komtar Merchant Association(KMA) Tidak Bayar Sewa Yang Dikutip Daripada 27 Peniaga Melayu Kepada PDC Dan Mematuhi Peraturan Yang Ditetapkan Maka PDC Akan Berurusan Terus Dengan Peniaga Secara Individu. Merujuk kepada kenyataan akhbar seperti di atas, pihak PDC ingin memaklumkan bahawa kenyataan yang dilaporkan bahawa 27 peniaga Melayu dihalang berniaga di Bazar Ramada di Komtar adalah tidak benar. Adalah tidak bertanggungjawab untuk memainkan sentimen perkauman bahawa ada penindasan peniaga Melayu hanya untuk menutup kegagalan Komtar Merchant Association(KMA) membayar sewa kepada PDC dan kegagalan menguruskan Bazar Ramadan mengikut peraturan yang telahpun ditetapkan. Sebenarnya permohonan KOMTAR Merchant Association (KMA) untuk menganjurkan Bazaar Ramadhan di ruang legar, konkos paras 3, KOMTAR untuk 27 peniaga telah dibincang di dalam Jawatankuasa Induk Pemulihan KOMTAR pada 5 Ogos 2010 bersama-sama dengan wakil KMA. Pada mesyuarat itu, telahpun dibangkitkan perlunya menghadkan jumlah bilangan peniaga Ramadan demi mengatasi masalah kesesakan ekoran terlalu banyak gerai ditempatkan di pusat pentadbiran kerajaan negeri. Masalah kesesakan ini tahun lepas telahpun menyebabkan kesesakan dan kesulitan orang ramai keluar masuk ke Pusat Pentadbiran Negeri Konkos Paras 3. Mengambil kira kewujudan 20 gerai yang sedia ada di kawasan yang dipohon dan untuk mengelakkan daripada kesesakan di kawasan tersebut yang merupakan juga pintu masuk utama ke Pusat Pentadbiran Kerajaan Negeri di KOMTAR, maka PDC telah memutuskan untuk hanya membenarkan penyewaan bagi 10 gerai sahaja beroperasi di situ dengan pengenaan sewaan RM50.00 sehari untuk setiap gerai, iaitu harga sama yang dibayar oleh 20 gerai sedia ada. Surat kelulusan tentang penyewaan ini dikeluarkan oleh PDC pada petang 6 Ogos 2010 kepada KMA. KMA telah pun mendirikan gerai di kawasan tersebut sebelum sebarang kelulusan diterima daripada PDC dan tanpa membayar sewa. Di samping itu didapti bukan sahaja KMA mendirikan 10 gerai seperti yang diluluskan tetapi telah mendirikan 27 gerai. Daripada penjelasan di atas dapat dilihat bahawa PDC bukannya menghalang tetapi hanya ingin mempastikan penggunaan ruang di ruang legar konkos , paras 3, KOMTAR dibayar sewa oleh KMA dan dibuat mengikut prosidur dan syarat yang dikenakan oleh PDC bagi menjamin suasana dan keselesaan di kawasan tersebut. Adalah tidak patut PDC dipersalahkan bila KMA mengutip sewa daripada 27 peniaga tetapi tidak pun diberikan kepada PDC. PDC juga ingin memaklumkan bahawa KMA telah bertindak tanpa pengetahuan PDC dengan berurusan terus dengan 27 peniaga terlibat dan mengutip wang sewaan . Sepatutnya KMA hanya boleh berbuat demikian apabila memperolehi kelulusan dan persetujuan PDC berkenaan penyewaan ruang legar tersebut. Tindakan KMA ini telah menjadikan 27 peniaga tersebut sebagai mangsa yang kemudiannya menuduh PDC sebagai pihak yang bersalah dalam hal ini. Adalah tidak adil PDC dipersalahkan untuk kesalahan yang dilakukan oleh KMA. Dengan surat kelulusan yang PDC keluarkan bertarikh 6 Ogos 2010, pihak KMA boleh meneruskan dengan pemasangan kemudahan gerai yang dirancang tertakluk kepada syarat tidak melebihi 10 gerai dan membayar sewa yang dikutip daripada peniaga. Disamping itu KMA juga perlu memenuhi syarat-syarat yang PDC telah letakkan di dalam surat kelulusan tersebut. Kini perkara ini telah menjadi satu isu. Sebagai jalan penyelesaian, Pengurus Besar PDC Dato Rosli bersetuju untuk ruang legar konkos paras 3, KOMTAR akan ditambah daripada 10 gerai kepada 17 gerai dengan penggenaan sewaan RM50.00 sehari bagi setiap gerai. Ini adalah untuk mengelak kesesakan, ketidak keselesaan pengunjung serta keselamatan di kawasan tersebut. Sebagai alternatif, baki 10 peniaga lagi dibenarkan untuk ditempatkan di konkos Paras 4, KOMTAR Untuk membantu pihak KMA, 10 peniaga terlibat hanya akan dikenakan sewaan RM25.00 sehari untuk setiap gerai (iaitu selepas diskaun sebanyak 50%). Surat kelulusan yang baru berkenaan perkara di atas telahpun dikeluarkan oleh PDC pada 9 Ogos 2010. Sekiranya setelah usaha penyelesaian ini dibuat dan KMA gagal mematuhinya, maka PDC dengan kerjasama agensi penguatkuasa yang berkaitan akan mengambil tindakan yang sewajarnya. Pengurus Besar PDC Dato Rosli Jafar telahpun mengarahkan sekiranya KMA tidak mahu membayar sewa yang dikutip daripada peniaga kepada PDC dan mematuhi peraturan yang ditetapkan maka PDC akan terus berurusan dengan 27 peniaga secara individu. Adalah jelas di sini bahawa PDC tidak pernah sekali-kali menghalang peniaga untuk berniaga di situ tetapi apa yang perlu ialah segala urusan hendaklah dibuat dengan mengikut prosidur, pembayaran sewa dan syarat-syarat yang telah ditetapkan demi menjamin keselesaan, keselamatan para peniaga dan para pengunjung kelak. MOHD BAZID ABDUL KAHAR PENGURUS KANAN HARTANAH PDC P/S: Melayu kena tipu dengan Mamu! wargh wargh wargh! tak sedor-sedor!

27 Julai, 2010

Bila pulak depa ni Melayu?

Banjar Jawa DKK ooppsss... K ori! KAH KAH KAH! TETIBA SEMUA NGAKU MELAYU! DULU-DULU MALU NAK NGAKU MELAYU! TAKDAK PROXI ORI MELAYU KA NAK KELUAR KENYATAAN? ORANG MELAYU ORI ABIH MASUK PAS DGN PKR! YANG TAK ORI TAPI MASUK PAS DGN PKR TU SEMUA NYAMAR! WARGH WARGH WARGH! TAK CAYA GI UMAH DEPA DENGAQ DEPA PAKAI BAHASA APA! KIH KIH KIH! P/S: Gambar 1 dan 2 masih boleh dikira Melayu tapi gambar 3 tu setitik melayu pun takde!

26 Julai, 2010

Mufti lebih utama dari rakyat?

Zambry Abd Kadir berkata beliau kesal dan sedih tindakan keterlaluan pihak tertentu yang sanggup menggunakan kata-kata kesat terhadap Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. “Salahkah seorang mufti mengajak umat bersatu, tidakkah itu satu tindakan yang wajar sebagai ahli agama membawa saudara sesama Islam ke jalan yang diredai sebagaimana dianjurkan. Selanjutnya di sini Soalan dari aku! 1. Hang ambik kepimpinan Negeri Perak dari kuasa Rakyat nak di istilah kan apa pulak? haramjadah? pundek? tionaseng? 2. Kalau hang berani sangat bubarkan DUN sertamerta! Suruh Mursyidul Am UMNO Mufti Harusani keluarkan fatwa "Undi UMNO masuk shurga". P/S: pap! pap! pigi la lu!

25 Julai, 2010

Member kamceng harussani!

Cerita di sini P/S: sebagai orang Perak, aku bangga orang Islam negeri lain mintak nasihat dari mursyidul am oppssss.... Mufti Perak!

16 Julai, 2010

Jemputan untuk Blogger Pakatan Rakyat

PROGRAM SANTAI PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT BERSAMA BLOGGER Tarikh: 18 Julai 2010 Masa: 8 am hingga 6 pm Tempat: Riverview, Tanjung Malim

08 Julai, 2010

Ahli biasa lebih baik dari MPP!

Itulah andaian bagi perlawanan Spain VS German pagi tadi. Gol tunggal ditanduk (tu baru buah tanduk, kalau buah penendang lagi ganas!) oleh Puyol pemain pertahanan Spain yang juga pemain pertahanan MU (kalau tak salah aku). Tapi yang peliknya dalam PES 2010 mamat ni main macam sial. Perghhhh........! (Sam webmaster UREKA.Asia utang aku kopi O KK Klasik)

30 Jun, 2010

PPN lain bila pulak?

Bila Azmin mengambilalih jawatan Pengerusi PKR Negeri dari TS Khalid ramai blogger keliru. Aku? aku langsung tak keliru. Jawatan MB adalah untuk mentadbir negeri manakala jawatan PPN adalah untuk mentadbir parti. Sepatuuuuuttttttnya (panjang punya sepatut) ramai lagi PPN yang patut ditukar kerana tidak dapat mentadbir parti ke arah yang sepatutnya. Kebanyakan PPN yang ada hanya mempertahankan jawatan PPN dengan harapan untuk menjadi MB bila PR (dibaca PKR) kembali menguasai negeri tapi bab memperkukuhkan parti, hancuuusssss.....! Cuba anda bayangkan negeri yang dikuasai parti dengan ahlinya yang ntahapapakebenda? lagi teruk dari APNO beb! Maka sekiranya diizinkan Tuhan PR menguasai negara maka kemungkinan besar untuk menguasai hanya sepenggal adalah cerah! Tetapi oleh kerana DSWA boleh termakan bodek, PPN-PPN bangkai ini akan terus mengetuai PKR negeri. P/S: DS Nizar MB tapi PJ negeri orang lain. Sampai sekarang aku tak dapat jawapan.

13 Jun, 2010

Tau atau buat-buat tak tau?

2,3 hari ni aku ada rasa meluat sikit. Sebab: 1. Bila PKR berkongres, depa kata sokongan kepada PKR meningkat. 2. Bila PAS bermuktamar, depa pun kata sokongan kepada PAS meningkat. Hekeleh... angkat bakul masuk sendiri nampak! Setahu aku, 68 hingga 70% pengundi tak berparti. Pengundi-pengundi ni mengundi PKR, PAS dan DAP sebab depa adalah rakyat yang meluat (macam aku jugak) kat BN(dibaca UMNO). Jadi, sebelum pengundi-pengundi nih meluat kat hangpa (ingat parti hangpa baguih sangat ka?), lebih baik keluarkan kenyataan "SOKONGAN PENGUNDI KEPADA PAKATAN RAKYAT MENINGKAT!" Ingat tuh! PAKATAN RAKYAT! bukannya PKR, PAS atau DAP! P/S: Belum berkuasa lagi dah pandai pusing2 cakap! apparaaaaa!

03 Jun, 2010

Pandangan penyokong Pakatan Rakyat terhadap PKR

Copypaste dengan izin Oleh: Topeng Perak 4 hari menempel diri dalam Konvensyen Nasional PKR di KTC dan jugak Perdana Resort, Pengkalan Chepa. walaupun "punch card" aku tak penuh, tapi Alhamdulillah masih dapat hadir untuk 2 hari terakhir. sempat hadir untuk perasmian Konvensyen AMK dan Wanita pada 25hb. Mei, 2010 dan 2 hari penuh pada 28 dan 29hb. Mei, 2010. Pandangan aku... Jujur aku cakap, kebanyakan perwakilan dalam Konvensyen kali ni, sangat-sangat aggresif. kalau kena pada caranya, memang cita-cita untuk kita lihat perubahan politik dalam Negara tercinta Malaysia akan tercapai dalam masa terdekat. tu kalau kita tengok dari sudut "aggresif" dalam ucapan. praktikal tak tau lagi macam mana. Yang tak bagusnya, kebanyakan perwakilan yang berucap, membentang dan jugak membebel, boleh kata 60% tak berkualiti. banyak yang sekadar membuang masa. idea-idea yang dilontar hampir kesemuanya idea yang akan "membunuh" Parti KeADILan Rakyat dalam arena politik Malaysia. "Reformis' Takziah untuk geng-geng "Reformis"... aku tengok kebanyakan korang tak de beza dengan ahli UMNO... banyak yang seronok "membantai" Menteri Besar Selangor YAB Tan Sri Khalid Ibrahim yang sentiasa "cool" walau dibantai secukup-cukupnya oleh korang. bukan setakat "bantai", tapi semacam ada usaha untuk menjatuhkan YAB Menteri Besar Selangor di kalangan ahli Parti sendiri. Perwakilan dari Melaka - suara sampai serak-serak membantai Tan Sri Khalid, idea yang dilontar buat aku dan kengkawan blogger dan para wartawan pro Pakatan Rakyat menggeleng kepala sesama sendiri. sinis kami berbisik, ni Konvensyen PKR ke Perhimpunan Agung UMNO..? Antara yang dikritik ialah Pemerintahan MB Selangor yang tidak menguntungkan para "Reformis". jawatan-jawatan penting dalam Kerajaan Selangor dan anak Syarikat tidak diberi kepada para "Reformis" sebagai menghargai jasa mereka... Ptuih..! Bila sebut pasal perjuangan, semuanya sembang cakap "ikhlas"... kami tak harap apa-apa balasan. tu cakap-cakap, praktikal..? Kerajaan Negeri Selangor baru 2 tahun lebih ditawan Pakatan Rakyat, korang dah kecoh pasal tak dapat jawatan dalam Kerajaan..? banyak la kau punya ikhlas... Ada jugak dianjurkan supaya Kerajaan Negeri atau PKR sendiri mengadakan 1 tabung untuk anak muda, "kununnya" tabung ini bagi memudahkan para "reformis" bergerak dan berjuang dalam politik. membantu parti la "kununnya"... Beb... Parti PAS dah lebih dari 50 tahun umurnya, Parti DAP pun umurnya dah jauh "banyak" dari PKR... cuba ngko tanya aktivis-aktivis dalam PAS dan DAP, pernah tak anak-anak muda yang menyokong dan bersama dalam perjuangan PAS dan DAP dibantu dengan "tabung" sedemikian selama ini..? Korang tanya budak-budak Unit Amal yang tiap kali diadakan demonstrasi akan berada di barisan hadapan sekali mengawal keselamatan korang, berapa imbuhan atau bantuan yang dorang dapat selama ni..? aku kenal ramai budak-budak Unit Amal dan aku tau, semuanya ditanggung oleh diri sendiri atas nama "Perjuangan". Uniform bayar sendiri, kasut bayar sendiri, talipinggang bayar sendiri, beret bayar sendiri, seluar bayar sendiri... kalau adapun sumbangan, semuanya dilakukan secara peribadi oleh para penyumbang tanpa melalui 'Tabung Unit Amal" atau "tabung Anak Muda". Malu la sikit dekat budak-budak Unit Amal ni geng... Jangan bawak "Budaya UMNO" dalam PKR kalau korang sayang dekat Parti korang. Secara Peribadi, aku hilang respek pada kebanyakan Perwakilan Cabang AMK. sangat-sangat memalukan. perjuangan ikhlas, tak harap balasan, tapi bising bila tak dapat jawatan dan jugak imbuhan (bantuan). apa ni beb..? tak de kederat untuk usaha sendiri ke..? Wanita Dan Srikandi Kalangan perwakilan dari sayap Wanita dan Srikandi bagi aku sangat-sangat bagus, mantap dan membina. banyak kritikan yang dilontar bakal memantapkan lagi parti... Sayap Wanita sangat konsisten, tegas dan mantap... Thunbs Up untuk korang. Srikandi pun boleh tahan... ucapan yang mantap, tegas dan kritikan yang sangat-sangat membina diutarakan lebih-lebih lagi pada AMK. Cuma aku harap untuk Konvensyen akan datang, Srikandi dapat menyiapkan teks ucapan yang dikarang sendiri dan bukannya hasil dari orang lain. Srikandi kena bina kekuatan sendiri, jangan jadi lembik macam Puteri UMNO. setakat ni aku tengok kekuatan Srikandi masih ditahap 20/100. kuat berjalan, tapi tak berapa kuat bekerja. kena organize lebih banyak program untuk tarik anak-anak dara yang sebaya supaya mereka ni berminat menyokong Pakatan Rakyat. Srikandi sepatutnya nak kena rangka program-program untuk dekati anak-anak muda. buatlah aktiviti sukan, bola jaring ke, bowling ke, paint ball ke, sukaneka ke, go-kart ke, futsal wanita ke apa-apa lah... janji dapat tarik anak muda. Korang bukan tak de tarikan, masing-masing ada tarikan dan kelebihan, tapi masih tak reti nak gunakan kelebihan yang ada tu untuk tarik anak muda. cuba dekati anak-anak muda dengan program-program anak muda... kalau ada program, aku pun minat nak ikut... banyak "objek" tuuu...!!! hahaha... Tak kiralah apa kata korang, tapi kena ingat, untuk menang PRU-13, Pakatan Rakyat dan BN bergantung sepenuhnya kepada undi dari pengundi-pengundi baru. siapa cepat, dia dapat... jangan salahkan anak muda kalau mereka tak sokong Pakatan Rakyat sedangkan kamu tak pernah berusaha untuk mendekati mereka. AMK Sucked..! AMK tak payah cerita... kalau tegur pun macam buang masa... Sam tu bukan makhluk yang boleh ditegur. "Dont tell me how to do and what to do..! i know what i'm doing... don't teach me ok..?" AMK boleh pergi jauh, tapi tidak dengan Ketua AMK yang cuma pandai "buat report polis sahaja". practically, aku tak nampak report polis tu boleh tarik pengundi untuk undi parti. polis lagiii la makin menyampah. bila ada isu ngko kutuk-kutuk polis, lepas ngko kutuk ngko pergi menyusahkan polis dengan report-report ngko yang bertambun. Pada masa ni pemuda UMNO berada pada tahap 50% lebih teruk prestasinya dari sebelum ni, tapi dalam masa yang sama, prestasi AMK berada 50% lebih teruk dari Pemuda UMNO. korang kira sendiri la dekat tahap mana AMK berada. Geng-geng AMK kalau terbaca post aku ni, aku mintak mahap banyak-banyak. terus-terang aku cakap, AMK sucked..! Pada masa ni, AMK amat-amat bernasib baik sebab Khairy Jamaluddin TIDAK DITERIMA oleh majoriti Pemuda UMNO. kalau Khairy Jamaluddin diterima oleh majoriti Pemuda UMNO, alamatnya tahap prestasi AMK akan berada dibawah paras 2% dari prestasi Pemuda UMNO. Beb... Pemuda UMNO yang tengah lembik pun korang gagal nak lawan... macam mana nak tawan Putrajaya ni beb..? Sam, lu dengar sini... lu tak boleh nak tarik pengundi muda dengan berguni-guni report polis yang lu dah buat tu, anak muda tak minat dengan report polis... anak muda era "Perubahan" ni, lu sebut "polis" pun diorang dah menyampah. Anak muda yang tak bergiat dalam politik sekarang dahagakan program-program membina untuk mereka, diorang nak tempat dalam masyarakat, ikut lu buat report polis tak meletakkan diorang dalam mana-mana level dalam masyarakat Malaysia beb... tu tahap "pencacai" je bagi aku. Atas tahap kepala otak lu yang bergelar "Lawyer", tak leh ke lu pikir idea-idea yang menarik untuk anak-anak muda tempatkan diri dalam 1 level yang masyarakat "pandang" tinggi anak-anak muda ni..? Beb... tak kan lu tak tau anak-anak muda yang ada dekat Malaysia ni semuanya nak jadi "somebody" dalam Negara ni beb... ada yang nak jadi "programmer" yang tersohor, ada yang nak jadi "pelumba motorsikal" yang hebat, ada yang nak jadi "stunner" yang brutal, ada yang nak jadi "Beckham" walaupun tak hensem dan kaki bangku dan macam-macam lagi. Kepala otak lu bantut sangat ke (macam lu) sampai tak leh nak pikir idea-idea macam tu..? sekarang bila lu pegang jawatan Ketua AMK Pusat, lu nak orang bantu diri lu sendiri ke lu nak nak bantu orang lain sebagai tanggungjawab lu..? Kalau lu nak orang lain bantu lu dengan jawatan lu, baik lu belah cepat-cepat lepas tu pergi daftar masuk Akademi Fantasia, Raja Lawak, Malaysia Idol atau lain-lain rancangan "realiti Tivi"... gua serius ni... lu nak marah, lu marah la... 1 kenyataan yang lu kena terima ialah, "kalau" lah Khairy Jamaluddin ditakdirkan tergerak hati dia untuk Insaf terima perjuangan Pakatan Rakyat dan dia masuk pulak PKR, terus-terang gua cakap la... kalau Khairy Jamaluddin masuk PKR, Sam dan lain-lain pimpinan PKR yag muda-muda akan terlingkup terus... kalau ada pun pencabar terdekat Khairy Jamaluddin setakat yang aku tengok cuma Chegu Bard sorang je. yang lain semua hampeh. Dah la... nak terima teguran, terima... kalau rasa hebat sangat tak leh nak terima teguran, lu punya suka la... gua tak de kepentingan dalam AMK. dalam DAP dengan PAS pun gua tak de kepentingan. Terengganu Dan Orang Asal Membanggakan..! Lain-lain Perwakilan terutama dari Terengganu sangat-sangat membina bagi aku, dalam korang-korang dok membantai Tan Sri Khalid pasal tak bagi jawatan dan tak reject orang-orang bukan Pro Pakatan Rakyat di Selangor, Perwakilan dari terengganu tampil mengingatkan para pemerhati supaya renung balik apa yang berlaku di Terengganu akibat dari tindakan Kerajaan PAS Terengganu dulu. Apa yang PAS Terengganu lakukan dulu masa dapat ambik alih Terengganu, sama macam apa yang kebanyakan perwakilan minta Tan Sri Khalid buat. reject yang bukan Pro Pakatan Rakyat dalam Kerajaan Negeri Selangor, serah semua Jawatan-Jawatan penting pada ahli parti dan bla bla bla... Diakhirnya apa yang berlaku di Terengganu..? 4 Negeri yang kita tak sangka boleh menang akhirnya menang dengan bergaya sementara Terengganu menaggung malu akibat perbuatan bodoh. Yang ni nak kena ingat... kalau korang nak Negeri selangor jadi macam Terengganu, sila teruskan dengan idea-idea BANGANG korang tu. para "Reformis" ni kadang-kadang aku tengok bengong lebih sikit dari orang UMNO... jarang pikir panjang... nak cakap belum akil-baligh, tak mungkin la... tapi... Sepanjang Konvensyen PKR tu aku cukup-cukup kagum dengan Perwakilan bukan MeLAYU... paling hebat antara semuanya ialah Wakil Orang Asal, Ramli Logan... kalau semua Perwakilan terutamanay geng-geng "Reformis" berfikiran macam Ramli Logan, PRU-13 aku boleh confirm - Putrajaya dalam genggaman. tapi aku tak rasa geng-geng "Reformis" ni berfikiran macam Ramli Logan. Tan Sri Khalid Ibrahim - Mutiara Dalam Kaca Tan Sri Khalid bagi aku sorang MB yang sangat-sangat bagus yang telah dilahirkan oleh PKR. apa yang dilakukan oleh MB Khalid setakat hari ni bagi aku akan menjamin sokongan Rakyat Selangor pada Pakatan Rakyat. Tempoh 1 penggal bukan masa untuk kita mengaut hasil yang ada pada bumi bertuah yang kita kuasai, tempoh 50 tahun juga bukan masa untuk kita melakukan perkara yang sama, rakyat memilih Pakatan Rakyat bukan sebab Pakatan Rakyat "hebat" sebaliknya rakyat memilih Pakatan Rakyat sebab Rakyat "benci" pada pemerintahan terdahulu. Jadi ambiklah masa singkat yang ada ni untuk buktikan bahawa Pakatan Rakyat boleh mentadbir dengan baik. ada baiknya kita semua bantu MB Khalid mentadbir, baiki segala kelemahan yang ada dan bukannya mengharap pada jawatan atau apa-apa yang hanya menguntungkan diri sendiri. Geng... kalau MB Khalid bagi jawatan-jawatan penting dekat para "Reformis", kontrak-kontrak pada "Reformis", PRU-13 nanti korang nak jawab apa kalau UMNO/BN naikkan isu "Kronisme, Nepotisme"..? Nak jawab dengan "report Polis"..? ngko ingat rakyat nak terima ke..? Peeegidah...!!!

30 Mei, 2010

BN bukan, Pakatan Rakyat pun bukan!

"Chor! ke mana negak aje tu!? idak ke nak nyembang?" tegur Pak Long kat kedai kopi. Aku memang nak leraih tapi dengan Pak Long aku kalah badi. "Awok sajer je! tadi sajer je nak nengok Pak Long. Peghasan ke idok awok lalu!" aku bagi alasan mantap terus duduk sebelah dia. "aku lama benor idak nyembang dengan kamu, minum kopi pun udah ghaser tak sempeghoner. Ater, ceghiter baghu tak mandang ke?" Tanya Pak Long sambil nyeghongen! "Awok udah penin ler Pak Long, aktif parti salah, tak aktif ghaser tak betanggongjawab pulak!" aku kabo Pak Long. "Apa keheinya pulok? apa yang kamu penin? err.. cer kamu duduk jauh sikit, sakit tengkok aku nyembang dengan kamu! ghaser nyembang dengan galah!" tionaseng! galah katanya aku! "Macam ni, awok peghati dalam umno budaya bodek, cantas, besor diri, cakap sendiri je semua yang betoi, nunjuk rete dan berbagai lagi dah wujud dalam PKR dengan PAS. Penyudahnya yang awok nampak, kalu berkuasa nanti penyudahnyer awok ghiso Pakatan Rakyat jadi macam umno jugak! tanda-tanda tu dah ada!" jelas aku pada Pak Long. "Huh! aku ingat aku aje yang perasan, ghopernyer kamu pun perasan jugak. Ajenyer benor, aku banyak kali terpikior, mungkin satu ari nanti akan wujud parti ke 3 untuk pengundi yang tak puashati dengan BN dan Pakatan Rakyat! Masa tu baru deme nak sedor tapi dah terlambat! Penyudahnyer, umno mampuih, PAS dengan PKR tumpor! baghu ada akai!" Jelas Pak Long panjang lebar. "Betul tu Pak Long! tapi sementara tu kita tengok dulu ke mana laranyer PAS dengan PKR nih! kalau makin menjadi-jadi, kita on terus Parti ke 3 tu. Amacam Pak Long!?" aku mintak pandangan Pak Long. Pak Long kabo "jadiiiikkkkkkkkk!"

17 Mei, 2010

Pekebun kecil getah tertipu!

Dalam PRK biasanya orang melayu di luar bandar menjadi penyokong tegar apco-umno. Tapi depa tak sedar duit yang apco-umno beri adalah duit depa jugak. umno-apco memberi alasan kononnya penurunan harga getah adalah disebabkan kurangnya permintaan Di bawah aku paparkan harga getah sebelum dan sesudah PRK. Harga getah di Perak sebagai contoh. 1. Sebelum PRK Hulu Selangor 13 April 2010 - RM4.62 2. Sesudah PRK Hulu Selangor 26 April 2010 - RM4.58 3. Sebelum PRK Sibu 7 Mei 2010 - RM4.40 4. Sesudah PRK Sibu 17 Mei 2010 - RM3.76 Lebih lanjut check sendiri kat sini. P/S: Patutlah penoreh getah la ni gelak pun tak beghapa nak dengaq dah!

Tarikh pasti PRU-13

Congakan mudah: Bolasepak Piala Dunia 11 Jun 2010 hingga 11 Julai 2010. Hasil Pertaruhan Judi Bola: 1.7 billion x 30 = 51 billion! Kasi apco-umno 1 hari 1 billion x 30= 30 billion! KONPOM! tarikh PRU-13 akan diumumkan selepas Bolasepak Piala Dunia berakhir! P/S: masa PRU-13 semua pengundi akan diberi cheque RM500 yang akan boleh ditunaikan hanya selepas keputusan pilihanraya diumumkan.

14 Mei, 2010

Tanda daftar pemilih dah barai!

Maka Zulkfli Nordin pun jolok MB Kedah agar membubarkan DUN. Cerita selanjutnya di sini. Eloklah kerajaan Kedah semak semula daftar pemilih yang baru sebelum tindakan selanjutnya. P/S: Kalau DS Nizar ikut nasihat Mat Saman Kati bubar DUN Perak tempohari agak-agak Jamaludin, Osman dgn Hee tersepuk kat sekarang ni? Tapi bak kata Mat Saman Kati "siapalah aku". Iye ler, takkan engineer nak dengar nasihat peraih garam bukit! sori MSK.

29 April, 2010

Pemimpin PKR: N3 yang patut dibaca

Assalammualaikum, Tamatlah sudah PRK Hulu Selangor P094.....pemenangnya seperti kita tau...UBN menang dengan majoriti 1725 undi. Apalah sangat undi yang diperolehi sebanyak itu kalau nak dibandingkan dengan lebih RM150 juta yang telah ditabur dan dihambur sebagai janji pilihanraya yang juga disebut rasuah pilihanraya. Tetapi ketua gerombolan UBN menafikan ianya adalah rasuah tapi menyatakan ianya ada tanggung jawab kerajaan untuk dilaksanakan kepada rakyat. Piiraaah...kenapa sebelun ini tidak dilaksanakan tanggung jawab tersebut. Setiap kali ada PRK maka setiap kali lah berbagai janji dengan pembangunan dibuat. Oleh kerana itu rakyat la ni ramai yang mendoakan lebih ramai YB2 meninggal. Lebih kerap PRK maka lagi cepat kawasan yang akan diadakan PRK tersebut membangun secara mendadak atau projek macam mee segera. Tapi malangnya terlalu rapatnya masa PRK banyak janji yang tidak tertunai dan terlaksana. Akhirnya rakyat yakni pengundi kawasan tersebut tersebut tertipu dengan janji2 yang dibuat. Seperti yang telah berlaku di Dun Bagan Pinang, Manek Urai dan lain2 tempat. Tetapi sekurang kurangnya rakyat mendapat hak mereka setelah dinafikan sebelum ini. Walau pun Dato' Zaid Ibrahim tewas tapi PKR jelas mendapat pertambahan undi dan sokongan Rakyat. Kita menang disatu Dun dan pasti menang sekiranya 13,868 pengundi tidak di kucar kacirkan tempat pengundian mereka dan hampir 1,200 orang telah dipindahkan oleh SPR ke Tg Malim Perak dan Rawang Selangor malah ada seorang mak cik telah dipindahkan namanya ke Langkawi walau pun seumur hidupnya tidak pernah kesana. Bagi pengamatan saya sebagai rakyat marhaen juga terbabit dengan PRK P094 di Dun Hulu Bernam ingin menulis dan menyatakan beberapa perkara yang dilalui melalui pengalaman tersebut. Yang nyata mungkin akan menyinggung perasaan beberapa individu dan Pimpinan Parti. Walau pun pahit tetapi perkara ini perlu didedah dan diatasi segera olek pimpinan atasan parti terutamanya DSAI yang telah mencetuskan kesedaran kepada rakyat tetapi oleh kerana mungkin dek jawatan ada yang sanggup membiarkan atau seolah olah mahukan PKR kalah dalam PRK kali ini. Dengan kekalahan ini seolah olah ingin memberi satu isyarat kepada Tan Sri Khalid Ibrahim supaya meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor. Tapi paling ketara dalam peperangan di Hulu selangor ini adalah peperangan Pilihanraya yang amat berat sebelah. PKR bertanding kalau dalam bahasa kasarnya menggunakan air liur kalau nak dibandingkan dengan gerombolan UBN. PKR berperang dengan ibarat hanya menggunakan senapang patah. Tapi gerombolan UBN menggunakan senjata canggih automatik, M16 siap pelancar bom tangan. Dibantu oleh pasukan berkereta kebal...xcukup dengan itu dibantu pula oleh pasukan alteleri dengan mengebom medan peperangan bertalu talu sambil dibantu oleh tentera diudara dengan helicopter jenis apache yang melancarkan roket dari udara...mana mungkin dalam peperangan sebegini pasukan yang hanya bersenjatakan senapang patah boleh menang dalam pertempuran ini kecuali jika ada keajaipan atau pertolongan dari langit. Walau pun semangat juang membara tetapi oleh kerana kecanggihan dan kelengkapan peperangan pastilah dapat mengalahkan pasukan yang lemah persenjataannya. Begitulah dengan PRK kali ini, gerombolan UBN dibantu oleh setiap komponennya iaitu SPR,polis dan seluruh jabatan yang ada seperti JHEOA, Jabatan Penerangan serta seluruh jentera dan instrumen kerajaan yang ada. Cuma yang pihak gerombolan lupa adalah KEBANGKITAN dan KESEDARAN RAKYAT..... Berbalik kepada cerita diatas dari pengamatan saya dan rakan2 punca utama yang menyebabkan kekalahan adalah faktor dalaman PKR sendiri. Jentera di Hulu Bernam tidak menjalankan gerak kerja dengan berkesan. Saya tidak mahu menghuraikan di 2 Dun yang lain kerana ketiadaan fakta untuk menjelaskan perkara tersebut. Apa yang saya nampak melalui mata dan pengalaman sendiri di Hulu Bernam adalah jelas. Perkara ini amat mendukacitakan seolah olah ada kerja2 mensabotaj agar kekalahan yang diinginkan. Bilik Gerakan Penyelaras Dun Hulu Bernam tidak berfungsi malah 3 khemah yang terletak di Cangkat Asa(2 khemah) dan Taman Nakhoda tidak digunakan lansung sehingga 20hb. walau pun telah dipasang seminggu sebelum itu. Selama 3hari selepas penamaan calun semua perbelanjaan dibilik gerakan penyelaras Dun Hulu Bernam menggunakan wang sendiri termasuk pembelian peta kawasan PRK. Lansung tiada sokongan logistik dari negeri. Penyelaras dun pula bukan orang Hulu Bernam dan datang hanya cerita duit pilihanraya tak ada, barang tak ada dan asyik menyalahkan bilik gerakan negeri dan pengarah pilihanraya. Jawatan kuasa hanya ujud pada nama sahaja dan begitu juga disemua JDM. Tiada statistik dan memang tiada jawatankuasa. Hanya 4 JDM dari 15 yang ada dilihat ada jawatankuasa dan mampu merancang serta menghidupkan bilik gerakan. Tiada aktiviti dibuat sehinggalah hari ke 5 selepas penamaan calun.selepas diambil alih oleh sukarelawan Pasir Salak dari Kampar,Perak. Bilik gerakan diubah ke Kabin di Cangkat Asa.Team inilah mula mengambil alih terus dan memulakan kerja tanpa sokongan dari penyelaras malah disabotaj supaya program gagal. Barulah ada ceramah politik untuk menjelaskan isu semasa kepada pengundi dikawasan tersebut. Kegagalan ketara adalah apabila calun sampai untuk bertemu pengundi pada pagi jumaat tetapi tiada seorang pun pengundi dan penduduk sekitar yang hadir untuk bertemu calun PKR. Alangkah malang dan malunya apabila keadaan ini berlaku yang akhirnya calun terpaksa kekedai makan berhadapan bilik gerakan Dun Hulu Bernam untuk minum bagi memenohi program yang tidak menjadi. Boleh dikatakan tiada lansung pimpinan tempatan dalam bilik gerakan Dun Hulu Bernam. Kalau ada pun seorang dua yang juga sibuk di JDM sendiri atau mungkin sudah dibeli....Jadi bagaimana petugas dan sukarelawan dari luar dapat menyampaikan maklumat dan menifesto parti kepada pengundi. Gerak kerja dirancang dan dilaksanakan oleh orang luar malah semua program ceramah dibantu oleh Tim YDP Kelana Jaya yang menyediakan alat siar raya atau pa sistem bagi progrem ceramah dibuat sambil membantu mencari penceramah. Sekalung tahniah kepada Tim YDP Kelana Jaya bersama petugasnya bekerja sepenuh hati tanpa upah dan habuan. Begitulah lemahnya organisasi dibilik gerakan Dun Hulu Bernam. Saya tidak tahu kenapa dalam PRK yang sebegini penting boleh berlaku. Penyaluran maklumat kepada para pengundi dikeseluruhan kawasan mengundi tidak dapat disampaikan dengan berkesan. Akhirnya oleh kerana tiada maklumat yang diberikan terutamanya dikawasan Felda dan kawasan pendalaman yang lain yang majoritinya pengundi melayu tiada pilihan selain mengundi calun gerombolan UBN. Saya yang datang dari luar Selangor tidak faham adakah ini kesilapan dan kelemahan PKR Selangor atau hal ini saja dibuat untuk mensabotaj PRK Hulu Selangor ini dengan tujuan untuk memalukan Pimpinan Negeri. Mana mungkin maklumat dan menifesto dapat disalurkan kepada pengundi jika tiada bantuan dari pimpinan tempatan yang lebih arif tentang persekitaran. Pimpinan tempatan kabarnya bercelaru dan berkelahi sesama sendiri. Aku ada dia tak ada...dia ada aku tak ada. Tak boleh bertentang muka jadi yang hancur PKR sendiri seolah 1 kapal 2 nakhoda. Kapal pun boleh tenggelam. Mana mungkin boleh bertempur dengan gerombolan jika bersituasi begini. Walau kita tahu Dun Hulu Bernam adalah kubu kuat Umngok tapi jika gerak kerja pilihanraya dijalankan dengan efektif dan sempurna PR boleh merobohkan kubu tersebut. Bagi pimpinan PKR Pusat dan Negeri yang lain juga lebih menumpukan di 2 Dun yang lain dan mengabaikan Dun Hulu Bernam. Maklumlah DSAI banyak memberi tumpuan disana. Sepatutnya mereka perlu kerap turun dan memberi tumpuan di Hulu Bernam kerana disinilah Umngok kuat meneburkan propoganda mereka sehinggakan orang melayu yang majoritinya penduduk disini benar2 percaya apa yang dimomokkan oleh Umngok seperti Dato' Zaid adalah kaki botol malahan kaki perempuan juga. Mana mungkin PAS dapat menangkis propoganda tersebut kesaorangan tanpa bantuan dari PKR. Begitu juga dengan kekurangan bahan2 kempen seperti poster dan flyers untuk edaran kepada pengundi dan hanya ada dan sampai si saat2 akhir kempen. Juga kekurangan dana yang cukup ketara lalu perkara ini ditohmahkan bahawa Selangor negeri yang kaya dan diperintah PR tetapi dana untuk pekerja parti dan sukarelawan tidak dibantu dan kalau ada hanyalah ala kadar sahaja....yang bercakap ni orang kuat PKR negeri dabilik gerakan utama. Kadang2 terfikir betul juga.....mana mungkin dalam keadaan sekarang bertempur dengan gerombolan UBN hanya menggunakan semangat,air liur dan keikhlasan tanpa bantuan dana secukupnya. Saya sempat berbual dengan golongan muda penduduk tempatan. Mereka ini adalah penyokong PR sebenarnya, tetapi oleh kerana peringkat cabang sendiri bercelaru dan setiap JDM dibantu oleh orang luar Hulu Bernam mereka berasa segan dan malu untuk membantu jentera kempen PR. Semangat mereka kuat dan membara tetapi punah akibat perebutan jawatan yang tak seberapa. Mereka juga faham PR tidak membayar upah lumayan untuk kerja pilihanraya tapi sekurang kurangnya memberi mereka semangat dan saguhati berupa barangan parti seperti kemeja t dan topi adalah mencukupi tetapi hampas semuanya tak ada, Kalau ada pun hanyalah barangan lama lebihan dari PRK ditempat lain. Kemeja t bergambarkan calun bertanding pun tidak kelihatan. Adakah hal sebegini sengaja atau dibiarkan tidak diadakan???...amatlah malang bagi PKR tidak menggunakan tenaga anak2 muda ini dan membiarkan mereka menjadi pemerhatu dari jauh sahaja...mana dia Ketua Pemuda PKR yang sepatutnya mengambil inisiatif dengan menganjurkan program untuk anak2 muda yang bersemangat ini agar sama2 mengembeling tenaga untuk berhadapan dengan gerombolan UBN. Malahan boleh dikatakan jentera AMK pusat dab Negeri kaku dan layu di Hulu Bernam. Cukup banyak kelemahan jentera PKR kalau hendak disenaraikan. Cukuplah apa yang dituliskan kerana lagi banyak ditulis lagi banyak pekung dan aib akan keluar dan terdedah. Dan yang nyatanya terdapat unsur2 kurang sihat dari beberapa kerat individu yang tidak menjalankan amanah yang diberikan dengan berkesan. Mereka juga dikelilingi balaci dan kaki bodek dan menyebabkan keberkesanan tumpuan menjadi terbantut. Mereka ini menjadikan PRK tempat mencari tambahan duit poket untuk memenuhi tembolok sendiri....... Kesimpulannya walau pun jentera PKR ada dan kekuatan jentera PAS lebih menonjol tetapi pos mortem atau bedah siasat perlu dibuat oleh Pimpinan atasan PKR untuk menyiasat adakah perkara mensabotaj parti ini benar2 berlaku kerana dalam pengamatan saya yang marhaen iniperkara tersebut memang ujud walau mungkin tidak disedari oleh mereka. Jentera pilihanraya dibiarkan menjadi lemah sehingga kesaat saat akhir dihari pengundian. Makan minum pekerja parti hanyalah ala kadar sahaja hinggakan mendapat rungutan..aduuuuss....fikir2kan lah wahai Pemimpin atasan PKR!!!. Kalau lah takdir Allah ada lagi PRK selepas ini mungkin ada yang telah serik untuk membantu lagi. Pastikan lah pemimpin yang akan dilantik untuk mengetuai jentera PRK nanti adalah yang betul2 bersemangat dan tidak berkepentingan.....bagi pemimpin Cabang mungkin telah dibeli oleh Umngok tetapi pimpinan negeri yang lain juga perlu disiasat oleh Pimpinan PKR samaada perkara ini banar2 belaku. Kerana ada yang ketawa gembira bila Dato' Zaid di istiharkan kalah dalam pertarungan tersebut malah ada mesej yang dihantar keputusan ini khas untuk Tan Sri Khalid yang mereka panggil Sahak..... Saya dan rakan2 berpendapat bahawa PRK Hulu Selangor ini telah digunakan oleh orang tertentu dalam PKR Selangor untuk menjatuhkan kepimpinan Tan Sri Khalid sebagai MB Selangor. Rangkaian mereka kuat tetapi mood dan kebangkitan rakyat juga semakin kuat. Andainya jentera pilihanraya kuat saya rasa Dato' Zaid pasti memnangi PRK Hulu Selangor ini. Pengalaman PRK Hulu selangor juga mengajar saya dan rakan2 beserta dengan Ketua Y team kami menjadi pejuang tulen yang bekesan. Terima kasih atas sokongan perbadi Naib Presiden Sdr. Mustafa Kamil Ayub, YB Suhaimi dan Zakaria dan Yahya Sahri disepanjang saya dan rakan2 melaksanakan tugas sukarelawan PRK....walau pun kami tahu selepas ini dah ada orang yang bersedia untuk menjadi MB Selangor. Juga PR Selangor juga wajiblah bersedia untuk PRU umum yang ke 13 kerana pihak Gerombolan telah sedia untuk mengambil alih Selangor dari Pakatan Rakyat dengan bantuan SPR...Lebih 300ribu pengundi baru akan didaftarkan untuk kerja kerja tersebut....TAK PERCAYA????....Tunggulah PROJEK TAWAN SELANGOR mereka!!! Wallahualam Lawan Tetap Lawan Jin Brabus

28 April, 2010

Reti ke tak reti?

Kekalaham PR kepada BN di Hulu Selangor keran 13,000 pengundi telah dipindahkan, kata Fauziah Salleh. Setuju. Selain daripada SPR, PDRM dan segala mak datok bekerja untuk BN ada lagi sebab musabab yang menyebabkab kekalahan itu. Antaranya: 1. Cabang PKR Hulu Selangor benak nak mampuih! 2. Ketua Biro Latihan sibuk promote diri sendiri sampaikan kepala hotak AJK Cabang PKR masih di takuk lama. 3. Banyak sangat ahli umno kena tendang duduk pegang jawatan di cabang-cabang. (Kena tendang sebab bengap tapi laparkan jawatan!) 4. Ketua Daerah Mengundi tak kenal ahli tempat sendiri. (Sebab tu keje tak jalan!) P/S: 4 dah ler. Err... siapa Ketua Biro Latihan PKR? Kalau tak sanggup kasi ler jawatan tu kat orang lain!

21 April, 2010

sms umno-upco dah takde?

Dah 2 hari umno-upco tak menghantar sms kepada pengundi Hulu Selangor. Apahal pulak? Kata rakyat didahulukan. Antar ler lagi bebanyak!

19 April, 2010

Zaid: Gambar sebenar dan gambar superimpose APCO-UMNO

Gambar Sebenar Gambar oleh UMNO-UPCO

2. SMS UPCO-UMNO di Hulu Selangor

Salam 1 Malaysia, Najib Razak, Muhyidin Yasin turun padang. Kotakan “Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan”. Model Ekonomi Baru untuk semua. Bawah BN rakyat miskin turun 60% tahun 1957 kepada 3 % tahun 2010.. Mereka tumpu kepada Negara dan rakyat bukan tabur caci, fitnah dendam kerana dibuang dari kerajaan. Sayangi Selangor, yakini BN. Ulasan aku, Tionasing!nak compare tahun 1957 dengan 2010 apahal? Awat tak compare pencapaian negeri under PR dengan negeri under APCO-umno? Hangpa buang Zaid dari kerajaan pasai apa? Bukan sebab Zaid tak setuju dengan penerusan akta drakonian ISA? P/S: errr... duit bawak turun dari heli kat atas bukit dulu berapa beg? untuk rakyat ke?

18 April, 2010

SMS APCO-UMNO di Hulu Selangor!

Kini bertebaran sms BN/Umno-UPCO kepada pengundi Hulu Selangor berbunyi: 'Salam 1 Malaysia! PKR cacar marba! Sudah 6 YB keluar parti untuk keluar dari politik kotor. YB Tan Wei Shu bilang "Saya cuma tahu bercakap benar, tak seperti orang lain bermuka 2 dan lidah bercabang. Adakah anda mahu parti begini mentadbir? Sayangi Selangor, Yakini BN" Chit! poorrraaah! Bini Bik Mama tak bayar abis lagi kot? Sat ni kat TV 3 suku Mat Sembab mengeluarkan kenyataan dalam nada yang sama! mmm... macam ada kena mengena jer!

15 April, 2010

Biodata calon PKR Hulu Selangor

Nama: Mohd. Zaid Ibrahim Umur: Lahir pada tahun 1951 di Kelantan Pendidikan: Ijazah Undang-Undang, LLB Hons (1974) Barrister at Law Inner Temple 1975 Kerjaya: Bersara (100% Ahli Politik Sekarang) Website: http://myzaidibrahim.wordpress.com/ Twiter: http://twitter.com/zaidibrahim Facebook: Datuk Zaid Ibrahim Sejarah pembabitan dalam politik Mula berkecimpung di bidang politik pada tahun 1986 melalui UMNO, walaupun mula aktif hanya selepas tahun 1990. 2001: Ketua Bahagian UMNO Kota Bharu. 2003: Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO. 2004-2008: Ahli Parlimen BN Kota Bharu, yang pertama sejak 1990. 2005: Digantung dari jawatan Ketua Bahagian dan digugurkan sebagai calon 2008. Mac 2008: Dilantik sebagai Senator di Dewan Rakyat dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (portfolio undang-undang & reformasi badan kehakiman). Sept 2008: Meletakkan jawatan Senator dan Menteri sebagai protes penggunaan ISA ke atas 3 rakyat Malaysia. Dec 2008: Dipecat dari UMNO kerana menulis surat terbuka kepada Perdana Menteri Malaysia tentang pendiriannya mengenai ISA. Jun 2009: Menganggotai PKR. Seterusnya dilantik sebagai menjadi anggota Majlis Tertinggi PKR, AJK Biro Politik PKR dan Penyelaras Pakatan Rakyat. Dalam masa 25 tahun bermula 1987 - Datuk Zaid berjaya menubohkan syarikat guaman Zaid Ibrahim & CO dari hanya mempunyai saorang peguam hinggalah melebehi 140 orang pada tahun 2008 menjadikan firma itu yang terbesar di negara. Beliau bersara dari syarikat tersebut bila menerima jawatan Menteri pada tahun 2008. Keadilan untuk Semua Datuk Zaid Ibrahim memberikan perhatian berat terhadap aspek sistem perundangan kita yang tidak adil, termasuklah penggunaan ISA dan keperluan reformasi badan kehakiman. Beliau percaya keadilan adalah untuk semua dan menolak politik perkauman. Beliau berhasrat mempertingkatkan ketelusan dalam Kerajaan – dari memperbaiki ketelusan dalam pentadbiran Petronas dan FELDA sehinggalah usaha untuk memperkenalkan semula pilihanraya tempatan. Datang dari keluarga yang miskin, beliau juga amat prihatin terhadap masalah kemiskinan, hak tanah dan kebajikan rakyat, termasuklah tanah adat Orang Asal. Datuk Zaid juga aktif melakukan kerja-kerja kebajikan di luar arena politik. Beliau berhasrat untuk mengembalikan politik Malaysia sebagai politik yang berbincang tentang dasar dan kebajikan rakyat dan politik yang memberikan hak dan kebebasan kepada rakyat. Kerja-kerja kebajikan & penerbitan Pengasas Yayasan Orang Kurang Upaya Kelantan (YOKUK), 1998. Pengasas MyFuture Foundation, yayasan mempromosikan keharmonian antara kaum di kalangan belia Malaysia, 2008. Buku Dari Hati yang Ikhlas, 2007 & Saya pun Melayu, 2009 Turut terlibat dalam usaha memelihara kesenian tradisi Melayu Kelantan. Latarbelakang Keluarga & Pendidikan Awal Datuk Zaid Ibrahim dilahirkan di Kampung Chap - Bachok, Kelantan pada tahun 1951 dalam sebuahkeluarga kampung biasa di kawasan pedalaman. memulakan pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Bukit Marak berhampiran dengan kampungnya, di mana beliau terpaksa berjalan kaki selama sejam setiap kali pergi dan pulang dari sekolah Menyambung pelajaran ke Sekolah Rendah Sultan Ismail, apabila keluarganya berpindah di kawasan setinggan di Kota Bharu, selepas ayah beliau, yang sebelum ini membuat kerja-kerja kampung sambil berniaga kecil-kecilan untuk menyara keluarga, mula berniaga ayam di pasar besar Kota Bharu. Semasa berada dalam darjah lima, beliau menerima Biasiswa Kecil Persekutuan sebanyak RM15 sebulan berdasarkan prestasi baik pelajaran beliau dan kesulitan kewangan keluarganya, “saat paling menggembirakan dalam hidup saya” kerana tanpa bantuan tersebut, beliau berkemungkinan tidak dapat meneruskan persekolahannya. Dengan tekad usahanya menumpukan perhatian terhadap pelajaran di samping mengembangkan minat membaca di masa lapang di perpustakaan awam di Kota Bharu, Datuk Zaid akhirnya berjaya ke salah sebuah sekolah menengah yang terbaik di Kota Bharu iaitu Kolej Sultan Ismail. Kemahuan beliau untuk menimba ilmu, meluaskan pergaulan dan mencari pengalaman baru di negeri orang, berbekalkan duit saku RM5 dari ayahnya, Datuk Zaid berpindah ke Johor Bharu atas pilihannya sendiri untuk meneruskan pendidikannya di Maktab Sultan Abu Bakar di Johor Bharu. Walaupun latarbelakang keluarganya jauh berbeza jika dibandingkan dengan kebanyakan pelajar-pelajar di Maktab tersebut, dan ada merasa sedikit terpinggir sebagai orang luar dan pertama kali pula bergaul dengan orang-orang bukan Melayu, dengan galakan dari guru-gurunya, Datuk Zaid berjaya memupuk bakat berpidatonya sehingga mewakili sekolah sebagai pendebat Bahasa Inggeris. Selepas di Johor Bharu, Datuk Zaid meneruskan pendidikan tingkatan enam di Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) di Ipoh, di mana beliau mula berjinak-jinak dengan bahan bacaan politik dan sastera di samping meneruskan minat berpidato dan menulis. Pendidikan Tinggi Datuk Zaid akhirnya melanjutkan pelajaran di bidang undang-undang di Institut Teknologi Mara (ITM) di Shah Alam pada tahun 1971. Di ITM, Datuk Zaid meneruskan minatnya dalam bidang berpidato dan mula aktif dalam persatuan pelajar. Selepas menerima ijazah beliau tiga tahun kemudian, beliau bekerja sebagai eksekutif jualan di Pulau Pinang selama setahun untuk meringankan beban kewangan keluarganya dahulu di kampung. Beliau kemudiannya ke London dengan pinjaman MARA untuk mengambil peperiksaan akhir Bar. Akibat kesilapan di peringkat pemerosesan permohonan, pinjaman yang diterima tidak merangkumi bayaran tuisyen, menyebabkan beliau terpaksa belajar sendiri dengan meminjam nota dari teman-temannya di sebelah malam. Namun begitu, beliau berjaya lulus peperiksaan Bar dalam masa 6 bulan. Kerjaya Guaman Selepas pulang ke tanah air, Dato Zaid memulakan latihan chambering beliau dengan syarikat guaman Shook Lin & Bok, syarikat guaman terbesar di Malaysia pada masa itu. Dari 1976-1979, beliau memulakan kerjaya guamannya bersama dengan firma Raja Aziz Addruse sebelum menimba pengalaman di firma-firma lain. Pada tahun 1987, Datuk Zaid nekad untuk menubuhkan syarikat guamannya sendiri, Zaid Ibrahim & Co (ZICO). Walau dihimpit cabaran kewangan kerana tidak mempunyai senarai pelanggan besar yang kukuh pada awalnya, selepas berjaya diterima sebagai syarikat guaman untuk UEM-Plus Highway, ZICO mula diterima oleh pelanggan korporat dalam dan luar negara. Dengan rakan kongsi yang pintar dan setia dan reputasi perkhidmatan guaman yang cemerlang, selepas 30 tahun, ZICO kini adalah syarikat guaman terbesar di Malaysia, dengan lebih 130 orang peguam dan ratusan pekerja lain dengan pejabat cawangan di Singapura, Indonesia, Thailand, Vietnam dan Emiriah Arab Bersatu. Sejurus selepas dilantik menjadi menteri, Datuk Zaid Ibrahim melepaskan kepentingannya di dalam ZICO. Politik Pendedahan politik awal Datuk Zaid mula semenjak usia remaja tatkala mula mengikut ayahnya mendengar ceramah-ceramah pemimpin politik era 1960an di Kota Bharu, terutamanya sekali para pemidato PAS yang hebat. Dato Zaid mula menjadi ahli UMNO Bukit Bintang sekitar 1986 tetapi mula bergiat secara lebih aktif di Kelantan selepas pilihanraya 1990. Pada tahun 2001, beliau berjaya menjadi Ketua Cawangan UMNO Kota Bharu dan kemudian dipilih menjadi Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan pada tahun 2003. Kerana dilihat telah mempersoalkan kuasa pemimpin UMNO, pada tahun 2005, beliau digantung dari jawatan Ketua Cawangan Kota Bharu. Namun, beliau masih terpilih menjadi Ahli Parlimen Barisan Nasional Kota Bharu dari 2004-2008. Walaupun tidak terpilih untuk bertanding dalam pilihanraya 2008, dan menyuarakan pandangan kritisnya secara terbuka terhadap hala tuju Barisan Nasional dan masalah kepemimpinan di dalam UMNO sejurus selepas Mar 8, 2008, Datuk Zaid ditawarkan jawatan sebagai Senator dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk “untuk membuat perubahan dalam sistem perundangan dan badan kehakiman”. Tidak sampai beberapa hari selepas menjadi menteri, Datuk Zaid memulakan proses memohon maaf terhadap hakim-hakim yang dipecat semasa Krisis Kehakiman 1988 dan pemberian saguhati kepada mereka walaupun dikritik hebat oleh pelbagai pihak di dalam UMNO. Namun pada September 2008, selepas 5 bulan dan 27 hari, Datuk Zaid Ibrahim meletakkan jawatan atas dasar prinsip kerana tidak bersetuju dengan penahanan penulis blog Raja Petra Kamaruddin, Ahli Parlimen DAP Teresa Kok dan wartawan Tan Hoon Cheng di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), menjadikannya Menteri paling singkat perkhidmatannya di Malaysia, dan Menteri yang benar-benar meletakkan jawatan atas dasar prinsip. Selepas menulis surat terbuka kepada Perdana Menteri Malaysia tentang isu ISA pada bulan yang sama dan muncul di majlis-majlis anjuran parti pembangkang selepas itu, Dato Zaid Ibrahim akhirnya dipecat dari UMNO pada Disember 2008. Pada bulan Jun 2009, Datuk Zaid Ibrahim menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) setelah yakin akan landasan parti tersebut dalam memperjuangkan hak rakyat dan demokrasi tanpa bersandarkan pada sentimen perkauman. Datuk Zaid Ibrahim sekarang merupakan anggota Majlis Tertinggi PKR dan AJK Biro Politik PKR dan berperanan sebagai Penyelaras Pakatan Rakyat. Kerja-kerja Kebajikan dan Sosial Sebagai seorang yang dibesarkan dalam keluarga yang susah, Datuk Zaid Ibrahim mempunyai keprihatinan yang tinggi terhadap masalah kemiskinan dan kebajikan rakyat biasa. Seawal tahun 1998, Dato Zaid dan isterinya telah menubuhkan Yayasan Orang Kurang Upaya (YOKUK) di Pengkalan Chepa untuk memberikan perkhidmatan kepada terutamanya warga emas yang kurang upaya seperti melibatkan mereka dalam kegiatan riadah dan berkebun. Kini YOKUK menawarkan khidmat kebajikan dan pemulihan percuma kepada lebih 2,500 warga kurang upaya tanpa mengira kaum, usia ataupun jenis ketidak upayaan mereka. Antara khidmat yang diberikan YOKUK termasuklah pelbagai jenis terapi dan perkhidmatan pengangkutan. YOKUK juga merancang untuk menyediakan/memperbaiki 500 rumah warga kurang upaya yang memerlukan bantuan di Kelantan. Pada tahun 2008, beliau menubuhkan MyFuture Foundation, sebuah yayasan yang bergiat untuk mempromosikan keharmonian antara kaum di kalangan belia Malaysia. Beliau juga telah menulis dua buah buku, Dari Hati yang Ikhlas dan Saya pun Melayu, yang diterbitkan oleh syarikat penerbitan milik keluarganya, yang ditubuhkan untuk menggalakkan budaya penerbitan tempatan. Selain daripada itu, Dato Zaid Ibrahim juga aktif dalam usaha memelihara kesenian tradisi Melayu Kelantan kerana beliau percaya kebudayaan warisan turun-temurunlah yang dapat memberi pengisian terhadap jatidiri anak bangsa. Datuk Zaid Ibrahim juga menulis di blognya di http://myzaidibrahim.wordpress.com/ dan berkomunikasi melalui http://twitter.com/zaidibrahim dan di Facebook. Menyumbangkan Tenaga dan Khidmat untuk Rakyat Matlamat Datuk Zaid Ibrahim ke Parlimen adalah untuk menyumbangkan tenaga beliau kepada negara yang kita cintai dan melihara kepentingan rakyat dan demokrasi di mana “rakyat dapat hidup selesa tanpa takut ditahan pada pagi hari kerana pandangan politiknya malam tadi”. Beliau mahu membantu memastikan yang undang-undang negara mesti berteraskan keadilan dan tidak lagi disalahgunakan untuk melindungi kepentingan elit di negara kita yang sudah merugikan rakyat berbilion-billion ringgit selama ini. Penyelewangan kuasa dan rasuah dan penggubalan dasar-dasar yang tidak adil Kerajaan BN telah banyak merugikan dan memiskinkan rakyat, yang dapat dilihat dari masalah tanah yang tidak selesai ke persoalan perumahan dan pendidikan sehinggalah ke pengurusan Petronas yang tidak telus. Beliau yakin rakyat Malaysia tiada sebab untuk tidak dapat hidup dengan selesa dengan limpah kurnia kekayaan negara ini melainkan disebabkan pilihan-pilihan politik yang buruk dan kerakusan pemimpin memperkayakan diri dan kroni-kroni mereka. Datuk Zaid amat prihatin terhadap nasib masyarakat yang terpinggir, samada disebabkan oleh kemiskinan, masalah kurang upaya ataupun penindasan sistematik yang meminggirkan kaum petani, buruh ladang dan Orang Asal yang masih berleluasa di negara kita. Datuk Zaid Ibrahim sudah sering mengutarakan bahawa politik di Malaysia sudah lama ‘sakit’ dan harus diangkat mertabatnya. Kita harus berpindah dari kata nista dan serangan berbentuk pribadi, atau tindakan-tindakan yang berbaur perkauman yang melambangkan percaturan politik yang dangkal pemerintah BN, kepada perdebatan tentang dasar dan halatuju negara kita. Tanpa dasar-dasar yang baik, rakyat tidak kira kaum dan budaya akan merasa terpinggir di negara sendiri. Keadilan dan Kebajikan untuk Semua Penglibatan aktif Datuk Zaid Ibrahim dalam kerja-kerja kebajikan, keterbukaannya dalam mengkritik dasar-dasar Kerajaan BN yang tidak adil walau ketika beliau masih lagi bersama BN, keberaniannya sebagai Menteri yang mengusulkan proses meminta maaf kepada hakim-hakim yang dipecat oleh kerajaan pada tahun 1988 dan Menteri yang meletakkan jawatan atas dasar prinsip menentang konsep penahanan tanpa bicara menunjukkan ketulusan beliau untuk menjaga proses demokrasi, keadilan dan kebajikan masyarakat keseluruhannya. Malah, Datuk Zaid Ibrahim telah memaklumkan dengan jelas bahawa beliau telah menerima tawaran menjadi Menteri undang-undang atas prinsip mahu membantu Kerajaan BN untuk berubah, menghentikan penyalahgunaan kuasa perundangan dan memperbaiki ketelusan dalam proses kehakiman negara. Beliau akhirnya melepaskan jawatan tersebut sambil meminta maaf dengan rendah hati kepada rakyat atas “kegagalan merubah BN”.

11 April, 2010

Bangkitlah kaum Tamil kasta bawahan!

Kalau MIC (BN) memenangi PRK Hulu Selangor, Kaum India kasta tinggi akan bersorak gembira! Kaum India kasta bawahan? err... akan terus jadi buruh kasar, kuli buat jalan dll kerja-kerja pencacai! MIC menyediakan biasiswa melanjutkan pelajaran untuk kaum Tamil? Ciittt... poorrraaahhh! Biasiswa hanya untuk kaum India kasta tinggi! Untuk memastikan kaum India Kasta rendah tak boleh meningkatkan taraf hidup mereka maka kaum India kasta tinggi mewujudkan kedai todi supaya kaum kasta rendah terus mamai dan jadi kuli batak selamanya. Atas kesedaran inilah maka kaum India kasta bawahan menolak Samy no value di Sungai Siput Utara! Di Hulu Selangor bagaimana? Adakah kaum India bawahan bersedia menolak proksi Samy Velu? AYUH! HAPUSKAN PENGUASAAN KAUM TAMIL KASTA TINGGI!

Sibu: PKR tak yah nyibuk!

Pada PRU 12 3 parti bertanding. DAP, PKR, BN (SUPP .. not sure) DAP - belas ribu BN (SUPP) - belas ribu tp lebih sikit dari DAP PKR - alahai.. ratus jer! Aku nak check detail tak dapat sebab broadband lembab tak dapat berak di Hulu Selangor! Kepada warlord2 PKR di Sibu khasnya, kasilah kerusi tu kat DAP. Sekali-sekala hentikanlah berpikir macam ahli politik. Pikir macam aku sekolah tak tinggi ni untuk kemenangan PR di Sibu. Ingat tu! fokus kepada perpaduan PR menjelang pilihanraya DUN di Sarawak yang bakal menjelang! Jangan dok pikir hang Iban, Dayak, Dusun. Kita semua cicit Nabi Adam!

06 April, 2010

Calon terbaik untuk Hulu Selangor

Zaid Ibrahim - Ok, ada pendirian. Mustafa Kamil Ayob - Ok, banyak pikul jawatan dalam parti tapi tak bergerak. Siti Aishah/Ketua srikandi - Ok, kalau pengundi below 45 tahun melebihi 60%, Pakatan Rakyat gerenti menang! Tapi dalam banyak2 ada satu nama besar tapi badan kecik yang depa lupa nak sebut - Ahmad Afandi! Nama memang tak glamer tapi muka glamer beb! Kalau banding dengan Mus, Mus duduk belakang 10 tiang! Tapi dalam empat2 ni, Siti Aishah calon terbaik. Makanan peberet dia keow teow goreng jer!