Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

18 Februari, 2012

Kelantan negeri bermaruah.

Berdasarkan pengalaman aku pernah duduk di Kelantan bermula 1986 hingga 1992.

Untuk memahami apa yang ada dalam pemikiran orang Kelantan aku menemubual seorang pakcik.

Aku: "Assalamualaikum Pokcik! Ambo nok tumpe tanyo buleh?"

Pakcik: " Waalaikumsale! Nok tanyo ggapo awe?"

Aku: "Bakponyo ambo kelih kat kelate nih belana bangune hok lamo2? Oghe kelate tok beghahi ko nok kelih kat kelate ni seghupo negeghi lain bangune semuo besa-besa sepanje jale? Baghu la maju1"

Pakcik: "Hok aloh awe! Nok bangune besa wak ggapo? Nok jadi seghupo negeghi mu? Hok duduk banda sumo bangso lain. Oghe Melayu sumo pakat duduk dale hute. Nok beli bangune tok mampu! Biar la bangune kat Kelate ni bughok! Tak po! ye peting sekali kito kena buak pembangune hok kito mampu beli! Koho-koho la!".

P/S: Aku setuju dengan Pakcik ni.

Nota:
Kelih=Lihat.
Beghahi=Minat.
Koho-koho=pelan-pelan.

Tiada ulasan: