Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

17 Jun, 2011

Saifudin Nasution ni melayu atau keling?

(Amaran: Aku bukan penyokong Zaid!)

Sebelum ni, semasa pemilihan PKR Saifudin Nasution ada mengeluarkan kenyataan Zaid Ibrahim tiada kena mengena dengan pendaftaran Pakatan Rakyat. Tup-tup yang terbaru kenyataan beliau dah berputar 360 darjah!.

Baca:

SHAH ALAM 17 JUN : Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Datuk Zaid Ibrahim membuat kenyataan fitnah apabila menuduh parti komponen Pakatan Rakyat tidak mempunyai kesungguhan untuk mendaftar sebagai sebuah pertubuhan politik, kata Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Saifuddin Nasution.


Saifuddin berkata hujah Zaid kononnya, Ketua Umum PKR dan Penasihat DAP Lim Kit Siang tidak mahu menyertai jawatakuasa pro-tem Pakatan Rakyat tidak masuk akal sama sekali dan menyimpang daripada amalan-amalan standard berhubung pendaftaran sesebuah parti.


“ Pada waktu pendaftaran Pakatan Rakyat, ketiga-tiga parti bersetuju untuk melantik Zaid Ibrahim mewakili Pakatan. Mewakili Pakatan maksudnya memasukkan nama dia. Dan seterusnya perkara itu terletak di bawah bidang kuasa Pendaftar Pertubuhan (ROS) sama ada untuk meluluskan atau menolak,” kata Saifuddin.


" Hakikatnya adalah, Datuk Seri Anwar, Lim Kit Siang dan Hadi memberikan mandat kepada Datuk Zaid pada waktu itu. Datuk Zaid adalah nama besar. Beliau adalah bekas menteri undang-undang. Pada pertimbangan kita pada waktu itu, beliau adalah pilihan yang terbaik,” tambah beliau.


“ Apabila ROS meluluskan, maka kita boleh gantikan nama-nama itu. Ia perkara biasa dalam mana-mana urusan pendaftaran,” tegas Ahli Parlimen Machang itu.


Dalam wawancara dengan akhbar New Straits Times hari ini, Zaid hari ini mendakwa beliau terkejut kerana Anwar dan Kit Siang tidak mahu menganggotai jawatankuasa pro-tem Pakatan Rakyat yang mengemukakan permohonan kepada ROS tahun 2009 untuk menjadi sebuah parti politik seperti Barisan Nasional.


Sehingga sekarang, ROS tidak memberi keputusan bersabit permohonan itu. Zaid meninggalkan Parti Keadilan Rakyat selepas menyerang kepimpinan parti itu bersabit proses pemilihan PKR pada tahun lalu.


Beliau kemudian menubuhkan KITA dan pendaftaran parti itu diluluskan oleh ROS dalam kurang tiga bulan.


Saifuddin berkata dakwaan Zaid bahawa jawatankuasa pro-tem Pakatan Rakyat hanya dianggotai pemimpin “junior” atau rendahan tidak dapat diterima.


" Soal nama itu terdiri daripada pimpinan junior tidak timbul kerana Zaid adalah pemimpin yang cukup hebat,” kata beliau.


Saifuddin melahirkan rasa kesal dengan tindakan Zaid cuba menyalahkan kepimpinan PR atas keengganan ROS mendaftar Pakatan Rakyat.


" Kalau sekiranya sehingga sekarang, ROS tidak memberikan sebarang jawapan terhadap pendaftaran, Pakatan Rakyat tidak harus dipersalahkan, apa lagi oleh Datuk Zaid Ibrahim sendiri. Dia pun tahu urusan Pakatan ialah mengemukakan permohonan,” tambah Saifuddin .


" Tidak syak lagi Datuk Zaid berniat jahat apabila beliau mengeluarkan kenyataan sebegitu apabila beliau sendiri mengetahui kedudukan sebenar berhubung pendaftaran Pakatan yang sepenuhnya terletak pada bidang kuasa ROS. Hal itu tidak sepatutnya dipolitikkan oleh Datuk Zaid kerana beliau telah diberikan amanah pada waktu itu menguruskan pendaftaran,” tegas Saifuddin. - TVS


P/S: Ni yang aku tak berapa nak percaya pentadbiran akan bertambah baik jika PR menguasai Putrajaya. Kalau baik pun mungkin baik sikit je. Pening aku!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak kata keling tak macam keling tapi melayu tulen 2 yop

Tanpa Nama berkata...

aku x paham ko shite ape shial!!!!!ko ni mcm cai umno mnyamar je....jangan padam ulasan aku kalo brani..at least ramai bleh nilai...

TheSniper berkata...

Tanpa Nama,

Ciri2 utama UMNO ialah menyokong membabi buta pimpinan mereka. So, siapa UMNO?