Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

07 Februari, 2014

Kisah PUSPAKOM "makan duit".

Oleh: DM

4hb. Feb 2014, aku bawa kereta ke Puspakom sbb kereta aku dah tukar enjin. Tukarnya pada tahun 2010, baru ni nak pegi buat inspection. Walaupun spec enjin tu sama macam enjin asal, arahan JPJ tetap kena bawa ke Puspakom utk buat inspection. Aku tak penah masuk Puspakom, ni la first time aku tgk mcm mane rupe tmpt tu....

masuk je dlm gate utama, aku terus masuk ke lorong entah lorong apa aku pun taktau...tapi sbb byk kete ikut lorong tu, aku follow je...mmg lorong yg lain tu aku tgk utk lori besar-besar...

Kena bayar pengkeras beb!
kat mula-mula skali akan nmpak mcm kaunter tol. aku pun heran apa kena-mengena kaunter ni. ada sorang minah duduk dlm kaunter tu tanya aku dah ambil borang ke blum? aku tanya borang apa? dia kata ambil borang kat gate utama tu.... aku pun keluar balik dari lorong tu, pi kat main gate mintak borang inspection untuk tukar enjin. Rupenye dari borang tu la depa akan caj untuk buat bayaran dulu sblm buat inspection. Aku ingatkan buat inspection ni free. Lepas bayar, baru dia bg resit. Pegawai yg buat inspection tu akan check dulu resit sebagai bukti kita dah bayar. kalau takde resit, dia akan suruh bayar dulu kat 'tol' haram jadah tu. Mmg aku terkena beb sebab aku taktau pun pasal ni. Main belasah je masuk lorong. rupenye kena sediakan 'pengkeras' juga. Ingatkan pi jumpe bomoh je kena bayar pengkeras, nak buat inspection kete pun kena ada pengkeras phookeemak. watdefak la puspakom ni

So, aku tanya la kat pompuan yg muka tak lawa pipi tersorong-sorong jaga kaunter tu berapa aku kena bayar? Dia jawab kalau buat inspection RM35. kalau ada inspection brek, kena byr lagi RM25. Jadi total dah RM60. Aku mula rasa pelik apehal Puspakom ni byk sangat nak pau duit aku ni...kenapa pulak dia cakap kalau periksa brek kena lagi RM25...bukan ke inspection ni secara total....all in. Semua masuk skali tak kisah la brek ke lampu ke tayar ke.....baru aku tau rupanya semua tu asing-asing....bukan sekali. mak oii...kaya la Puspakom pukimak gini...speedometer aku dah la rosak...needle tak jalan. kalau ni pun depa periksa, naya aku. nak tukar speed sensor sebiji pun dah dekat RM100.

Berani GAGAL
Pendekkan citer, lepas byr RM35, kete aku dipandu oleh pegawai Puspakom ke depan ke zon inspection. aku tengok depa check semua cermin kete aku dgn alat pengesan bacaan tembus cahaya. canggih beb.  lepas tu dia buka seal yg ada kat keliling tingkap tu mungkin nak tgk kot-kot ada kesan kete potong. habis semua tu, depa ambik gambar kete aku dgn kamera cikai. glemer beb kete aku...depa siap ambik gmbr...hahahah.  lepas tu depa pandu bawak kete aku pio mana tah....tak lama lepas tu dtg balik. lepas tunggu dekat setengah jam, dtg pegawai yg buat inspection tu bgtau brek belakang GAGAL. Watdehell la pulak brek belakang aku GAGAL ? aku konpius kejap apa yg gagal..selama ni aku brek elok je... tak penah  lagi aku terlanggar orang atau langgar tiang lampu ...dia kata brek belakang 'dalam sangat'...mungkin maksud dia brek pad dah haus...babi betol la. tu pun dia nak consider GAGAL kasi lepas la, balik dari inspection, aku pi repair la. lepas repair aku dtg balik tunjuk la bukti yg aku dah repair. apa susah sgt beb. Tapi dia suruh aku bawak balik kete, pi repair dulu...dah ok baru dtg balik buat inspection lagi skali. Aku yg tak berapa nak paham ni ikut je la saranan dia....aku bawak balik kete. hari dah petang. nak repair, tunggu hari lain la.

Balik rumah, aku belek-belek resit bayaran RM35 Puspakom tu nampak ada logo DRB-Hicom. Mula rasa sangsi apehal ada logo syarikat konglomerat mencekik darah dracula DRB-Hicom kat resit ni...try Google rupanya Puspakom ni swasta beb.  Anak syarikat DRB-Hicom. lagi naik darah aku....mati-mati aku ingat Puspakom ni government.... pundek. DRB-Hicom ni mmg company besar gile. Pos Malaysia dia punya. Pemasangan kereta import macam Honda, Suzuki, Mercedez, Volkswagen, Isuzu, Mitsubishi, TATA kat Malaysia ni semua dia pegang. Kenderaan military pun dia supply. Company motosikal Modenas pun dia pegang. Nilai aset dia dekat RM7 bilion yop. Dah tu sampai pengurusan taik pun dia sapu. Alam Flora tu dia punya la. Servis mcm Puspakom ni satu je kat Mesia ni.  Takde company lain yg sediakan servis inspection kenderaan mcm ni. Puspakom sorang je conquer. Nak tak nak, kena buat. Kalau dah terima arahan dari JPJ, tak boleh elak mesti kena bawak ke Puspakom. Kalau takmau ikut, jangan pakai kereta, baik jalan kaki. Atau jangan duduk kat Mesia, pi duduk luar negara.

Masuk je puspakom, siap la duit kurang-kurang RM100. Tu blum tentu cukup. Kalau banyak kali GAGAL, kena ulang lagi sampai LULUS, mau sampai ribu-ribu...kepala butuh depa la...senang-senang je nak pau duit org.... Aku pun sebenarnya tak familiar dengar perkataan GAGAL ni. Kalau sebut FAIL, aku tau la. Tapi maklum la, ni company Melayu, yg keje pun aku nmpak 100% Melayu...tak nmpak bangsa lain...India ke Cina ke mmg tak jumpe. So no wonder semua istilah sebut dalam BM. Memang seratus kali FAIL la Puspakom ni.

Malam tu aku up status kat FB citer pasal ni...ada kawan komen dia pun penah terkena bende yg sama...pasal brek belakang. Dia tulis dia tak repair apa pun. tak usik apa-apa pun kat brek tu, esok tu bawa masuk balik...boleh LULUS pulak. pelik beb...! Ni dah kira makan duit haram ni.

Ni la masalah kat Malaysia...takde saingan yg sihat. Satu company conquer semua. Contoh mcm Astro...dia sorang je offer TV satelit...lain company tarakk....Sama gak TM Net sorang je conquer high-speed broadband mcm Unifi. Company lain tarak. Tu sbb servis mcm hampeh yop. takde saingan. Kalau suka, beli.  Kalau tak suke jgn byk songeh, pi duduk luar negara. Tu je ayat tipikal depa..

Sambung balik pasal inspection yg GAGAL tu, esoknya 5hb dan 6hb. Feb aku ada hal lain nak buat. Terpaksa tangguh.

Pada pagi 7 Feb 2014 (Jumaat) baru aku cadang nak hantar ke Puspakom. Tp kena repair dulu brek tu. Azam nak buat inspection awal pagi so semua boleh setel secepat mungkin. Hari Jumaat plak tu...nak pi solat jumaat. Aku pun pergi ke bank pagi pagi nak kuar duit RM50 bajet utk inspection brek RM25 je...lebih tu buat makan minum pagi ada lagi extra isi minyak. Mesin ATM pulak papar notis tak boleh kuar duit RM50 atau RM10 sebab dah kehabisan. Kena genapkan angka 20. So aku kuarkan RM60 je - 3 keping not RM20. Dalam wallet aku ada sekeping RM10. Total duit yg aku bawak pagi tu RM70. Lepas tu aku terus bawak kete pi bengkel  Ameng...pomen Cina yg aku trust. Aku kasitau Ameng Puspakom tak kasi lepas sebab brek belakang "tarak makan". Ameng dgn pantas amik segala peralatan dia, dia bukak 2-2 tayar belakang, dia blow dgn air blower segala habuk debu yg dah berlapis-lapis kat dlm brek tu, dia adjust sikit spring cengkam drum brek tu...tak sampai 10 minit pasang balik dah siap. aku test mmg brek dah cengkam kuat, tak payah tekan dalam sangat...tekan sikit dah macam tersentak....dia kata brek tu ada lagi, masih boleh pakai tak perlu tukar baru. aku rasa lega. selamat duit aku.

Bayar Ameng RM10 duit upah repair brek aku. Lepas la dia utk minum pagi, lagipun berbaloi dgn apa yg dia buat kat kete aku. Bukan macam staff kat puspakom tu, keje simple je...aku tgk relek je...slow n steady je buat keje. tak pakai kudrat...boleh gelak-gelak gurau-gurau dgn kawan-2 sekerja dia. Keje mcm tu punya simple dah aku kena byr puluh-puluh RM. Waddefakk?

Lepas repair,  terus pandu ke Puspakom. Duit aku tinggal RM60. Sampai kat Puspakom, aku terus pandu masuk lorong yg sama sbb aku pikir ni mesti cepat sbb hari tu dah check benda lain, hari ni mungkin dia periksa brek aje. rupanya jangkaan aku silap. Lagi sekali pegawai tu suruh aku bayar dulu duit untuk inspection. aku tanya kat pompuan yg jaga tol tu, berapa? dia cakap RM35. pelik kenapa RM35 pulak..hari tu dia cakap untuk brek bayar RM25 je....dia bagitau kalau ulang semula kena bayar macam biasa iaitu RM35. Maknanya inspection yg aku buat pada 4hb. tu otomatik terbatal sesen tak guna kena ulang balik dari A  to Z. Duit RM35 tu kira hangus langsai. Macam belanja kawen pulak . Dlm hati aku dah mula mencarut...pukimakkk Puspakom...anak haram cekik duit orang je...

Aku takde pilihan tepaksa la bayar lagi RM35...tunggu dia kuarkan resit....pastu tunjuk resit kat pegawai Puspakom bukti aku dah bayar....duit dalam wallet aku ada baki RM25. ingat kalau lama sangat kena tunggu nak pi minum dulu kat kafetaria Puspakom, pekena nasi lemak ke mee goreng ke...

macam biasa, dia pandu kete aku ke depan masuk ke zon inspection....dia ulang balik perakra yg dia buat pada 4hb tu...check cermin tinted, bukak seal tingkap....tangkap gmbr...woii apekejadah korang buat ni....mmmg anak haram betol. nak duit aku lagi la ni. aku pun tunggu lagi....kali ni agak lama....dekat sejam baru pegawai tu dtg jumpe aku bawak semua dokumen, dia suruh aku bayar lagi RM25 pulak. Aku dah mula naik angin..ni dah melampau. aku tanya balik, ni bayaran apa pulak ni? bukan ke hari tu dah bayar RM35, masuk je tadi kena lagi RM35..jumlah aku dah bayar sampai hari ni dah RM70...ni nak kena pau lagi RM25 pulak,,,jadah ape ni? Dia kata ni bayaran utk tukar enjin. Haram jadah bukan ke aku hantar kete aku masuk puspakom sbb nak buat inspection tukar enjin. babi.  aku dah mula hilang sabar, aku pi balik kat tol kutip duit jumpa pompuan jaga kaunter tu tanya, "lepas ni berapa byk lagi saya nak kena bayar ni?" dgn muka tersenyum yg menyakitkan hati dia jawab "sampai semua ok"...babi la ko...senang je ko cakap. Ko ingat aku ni cop duit kerr...dgn muka selamba mcm babi je aku tengok. ptuiiihh. rasa macam nak ludah je muka dia. Apapun, aku takleh nak lawan. Takde pilihan. Kena bayar juga la.  Itu je la jumlah duit yg ada kat aku pun. Lepas tu bawak resit tu tunjuk kat dia.

dah takde duit dah dlm poket aku. ini mmg betul-betul pukimak. Hajat nak makan nasi lemak tak kesampaian. Nak pi cari ATM jauh dari Puspakom. masuk ni dah RM95 aku kena pau dgn Puspakom babi ni. Nak byar pakai kad tak diterima sbb maklum la Puspakom amal sistem zaman purba...bayar tunai only.

Lepas bayar RM25, aku bawak resit tunjuk kat pegawai yg muka macam serba salah tak sanggup nak tgk aku. lepas tu aku kena tunggu lagi....lebih kurang 15 minit dia panggil aku suruh ambil balik semua dokumen. aku tanya dah selesai ke belum? dia kata semua dah ok. boleh bawa kereta balik dah. aku rasa lega. kalau ada lagi nak kena bayar, duit aku dah habis. aku tak sanggup nak ulang lagi hari lain, confirm aku kena lagi bayaran tol RM35 dan semua yg aku bayar hari ni....itu mmg cara mereka nak cari duit nak bayar gaji kakitangan yg berjumlah berpuluh ribu di seluruh Malaysia. ini adalah sumber pendapatan syarikat. depa ni bukan agensi kerajaan macam Jabatan Kebajikan Masyarakat. Puspakom ni syarikat yang buat duit dgn menyediakan servis pemeriksaan kenderaan. Sepatutnya, Puspakom adalah agensi milik kerajaan sebab perkhidmatan yg disediakan ada kaitan dgn urusan kerajaan dan ia mendapat arahan secara terus dari Kerajaan iaitu JPJ. Apahal pulak depa bg kat swasta ? Tapi apa nak buat, ini adalah peluang bisnes kaum pemodal kat malaysia. ini sistem kapitalis.  dari mana lagi nak cari duit kalau bukan pau dari rakyat sendiri. Kenapa depa tak pau rakyat dari negara asing? sebab malaysia tak mampu dan tak ada teknologi termaju macam Toyota, Honda, KIA yang mampu dijual di pasaran antarabangsa. Teknologi tempatan tak mampu bersaing  dgn teknologi dari negara maju seperti Jepun, Korea, German dan Amerika Syarikat.

Rakyat jadi mangsa kerakusan
Cara nak bisnes kat malaysia ni, kena caj kat rakyat la...apa lagi. Rakyat adalah prospek keuntungan atau pelanggan. Maka tak ada orang lain lagi yg boleh beri pulangan yg menguntungkan selain pau duit rakyat sendiri dan jadikan syarikat tunggal tiada pesaing. Kalau ada pesaing, susah nak buat untung. Nanti ada yg offer murah-murah....terpaksa lawan harga. Lama-2 tutup kedai. Bila takde saingan, senang citer. Caj mahal-mahal pun tetap orang bayar. ini akan membuatkan rakyat tiada pilihan lain selain memilih satu-satunya perkhidmatan paksa yg disediakan.

Terimalah hakikat ini bahawa Malaysia masih jauh ketinggalan berbanding negara terdekat Singapura dan Thailand sebab itu rakyat hidup makin susah dan tertekan. Selain membayar cukai dlm pelbagai jenis perkhidmatan lain, rakyat dipaksa bayar perkhidmatan oleh syarikat-syarikat kroni yg menyediakan perkhidmatan yg mereka sendiri wajibkan.

pengalaman aku ni elok dijadikan pengajaran kpd semua yg kenderaan mereka bakal masuk ke Puspakom utk buat inspection "wajib" . seblum korang hantar, elok la korang check dulu semua kasi tip-top dulu. kalau tidak, korang senasib dgn aku dan beberapa org yg aku jumpa pada hari tu. hantar dua tiga kali...kena bayar tiap kali masuk....duit korang beb. kalau tak sayang duit takpe.  bayar tetap kena bayar, tapi kalau boleh elakkan dari kayakan depa je. kalau korang rasa brek belakang korang dah ok, pi buat kasi lagi ok sbb brek belakang tu taktik depa nak kasi ulang 2-3 kali.  Kpd DRB-Hicom, walaupun aku dah bayar RM95, aku tak halalkan duit RM70. Sok kat akhirat, mai dtg jumpe aku.


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lain kali jgn tukar enjin. Lagi 1 sebelum pergi cek dulu bayaran. Jgn jd bongok.

Tanpa Nama berkata...

Bro tolol kat atas: Kalu berduit tak le tukar enjin terus je beli kereta baru,
Kalau batul anggota puspakom makan duit yg tak wajar semoga pembalasan didunia lagi depa kena hingga anak bini depa kena juga kerana makan duit yg tak kena.
Ingat JalanRaya Malaysia adalah sungai maut. Duit tak betul lah punca sebenar disebalik beberapa (tak semua)kemalangan mautyg ragut insan dan keluarga tersayang.

HUKUM KARMA sedang berlaku dimana-mana

Tanpa Nama berkata...

aku pun mengharapkan ade la Company2 yg bleh lwn Company "Gergasi" Semi-Govt-Semi-Private.

baru la ade persaingan hebat, persaingan sihat, persaingan servis/produk, persaingan harga, bla bla bla...

asyik asyik Unifi, Astro, TNB, Sugardaddy, bla bla bla...

ves berkata...

puspakom mmg dajal.
knp brek kereta aje yg gagal?
kalo brek gagal berfungsi komfem semua kereta yg dikata gagal oleh puspakom dh langgor tiang letrik atau terjunam dlm longkang on the way ke puspakom..logik tak apa yg teman ckp ni bro DM?
lori xpernah fail brek test ke?
bas terjun gaung genting aritu komfem lulus brek test puspakom...kan?

Tanpa Nama berkata...

Kpd yg pesan jgn tukar enjin tu, bkn saje2 nak tukar, dah enjin tu k.o x bole pakai tu pasal tuka.

Tanpa Nama berkata...

Dah tau kerajaan umno bn haram jadah kamu semua melayu haprak masih sokong mereka padan muka rasakan , melayu ni memang bangang biul suka hidup cara jalan susah mati pun masuk tempat yg panas membara kah kah .

Tanpa Nama berkata...

Dlu ada sorg driver teksi g puspakom, asyik gagal je brek blakang. Dia yg dh baran trus angkut pgawai kt proton servis bwa g puspakom. Pgwai proton tu siap bwa sijil klulusan dia lg tnjuk kt pkerja puspakom. Ktanya, utk apa smua sijil ni klu aku x pndai buat krja aku. Org puspakom tu diam je n luluskn pkcik tksi tu.