Kerajaan Persekutuan memperuntukkan kira-kira RM2 bilion bagi membangunkan Kelantan pada tahun depan, sekali gus menepis tohmahan segelintir pihak bahawa negeri ini sering dianaktirikan.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan Datuk Makhtar Mustapha berkata pihaknya akan memberi fokus kepada pelbagai projek pembangunan yang telah diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10).

"Antaranya pembinaan Jambatan Sungai Durian di Kuala Krai sepanjang satu kilometer yang menelan belanja RM16 juta yang akan dimulakan pada tahun depan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Dialog Pegawai-Pegawai Perhubungan Awam Jabatan dan Agensi Persekutuan di Kelantan bersama Jabatan Penyiaran Kelantan dan JPP Kelantan di Kota Bharu, hari ini.

Jambatan Sungai Durian merupakan laluan utama yang menghubungkan antara Kota Baharu, Kuala Krai dan Gua Musang yang sering ditenggelami air banjir pada musim tengkujuh.

Sementara itu, Makhtar berkata pegawai perhubungan awam setiap agensi berperanan lebih aktif menyalurkan pelbagai maklumat berkaitan pembangunan yang dilaksanakan bagi mengelak rakyat keliru dengan maklumat yang kurang tepat.

"Mereka perlu memaklumkan kepada rakyat kerana rakyat tak tahu dan kadang-kadang salah faham, contohnya seperti adakah kerajaan Persekutuan mahupun pihak lain yang beri perkhidmatan seperti sekolah, hospital dan sebagainya.

"Pegawai perhubungan awam perlu memaklumkan aktiviti mereka melalui saluran media dan dapat disiarkan kepada rakyat. Tugas mereka besar untuk maklum apa jenis kerja dan projek yang dilakukan bagi mengelak kerajaan Persekutuan dituduh menganaktirikan Kelantan," katanya.

Katanya, kelemahan yang terdapat dalam setiap agensi kerajaan Persekutuan berkaitan penyaluran maklumat kepada media massa akan diperbaiki dan diperkasakan.

"Secara keseluruhan, rakyat perlu diyakinkan bahawa ini adalah usaha pemimpin kerajaan Persekutuan melaksanakan projek dan segala-galanya...Kelantan antara negeri yang diberi keutamaan," katanya.

- Bernama

P/S: Persoalannya, mampukah Ahmad Yaakub dan Mohd Amar menangani serangan ini atau ada perkara lain yang menjadi sasaran utama?