Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

21 April, 2009

Tulis buku boleh menangani murtad

Tulis buku boleh menangani krisis murtad! Kih Kih Kih! Itu aje standard memikio mufti aku!!? Kih Kih Kih! Patut ler ghamei benor oghang Islam udah murtad. Teghingat kata-kata arwah Tok Guru aku "Deme nih, berdoa siang malam ndakkan padi menjadi tapi bebendangnya tidak!!" Kalu yang buat buku tu standard aku, mungkin le juger pasei aku tak ada kuasa nak melaksanakan tindakan yang lebih berkesan pasei aku tak ada kuasa!! Ini idak!, buat buku dengan harapan buku tu boleh menjadi panduan ibubapa boleh mendidik anak untuk mengelakkan gejala murtad!! Ini le sebab ngaper aku getik benor bila ustad-ustad bila bersembang, bersembang dengan geng deme ajer!! Nengok oghang pakei seluor jeans londeh macam aku pakei ekor mata ajer!! Kome tau ker standard mak bapak yang ndak diharapkan untuk bagi panduan untuk anak-anak deme tu!!? Betuikan dulu makbapak-makbapak dulu yob ooi!! Aku ni pun, nasib baik ler tuhan sayangkan aku gamaknyer, usaha sendighi belajor sana, belajor sini bab agama pasei ngenangkan udah ada anak-anak. Malu kalu anak-anak nengok bapak deme jahil!! Itu yang sedor!! Yang tak sedor belambak-lambak yob oii!! Aku bagi clue sikit aje. Ex: aku peghonah nanya satu makcik tentang surah Al-Fatihah. Aku jolok ghoper ini " Makcik sembahyang daghi kecik sampei umur 60 ni, cer ceghiter sikit pasei Al-Fatihah!!?" "Ish kamu ni, takkan Al-Fatihah pun tak tau!!? kata dia. "Idak, maksud teman penerangan dalam Al-Fatihah tu!, kan Al-Fatihah tu ada tujuh ayat, cer terangkan pada saya satu satu". "Idak ler aku tau sampei ke situ, yang aku tau kalu takde Fatihah sembahyang tak sah!! Maleh ler aku nak nanya lebih-lebih!!... Tanya lebih kaghang kecik ati pulak dia.. "Mmm.... patut ler sembahyang bertahun-tahun sampei dahi hitam tapi mengater oghang kuat juger!!" kata aku dalam ati!.....

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mufti yang ok macam Mufti Perlis dulu tu sekejap je. Yang ni Mufti cari makan. Tengok le Jom Heboh, sebelum ni haram, la ni tak haram pulak dah! Dulu pakai kitab mana!!? La ni pakai kitab mana plak!!? Dah nyanyok kot!!?

Cumit aje... berkata...

Kut ye pun nak perbetulkan yang kurang betul tu eloknye berbahasa la sikit bang... Islam ni indah...dan amat menggalakkan yang indah-indah. Apatah lagi dalam berbahasa. Sedih hati teman memikirkan ..... Ke mana agaknya kebenaran yang nak diketengahkan tu ye.....

cybersniper berkata...

Salam Cumit aje,
Kelembutan kerapkali menghasilkan bencana yang lebih besar dari kekerasan. maafkan aku.

Cumit aje berkata...

"Keindahan" dan "kelembutan" itu berbeza sangat pengertiannya kan bang.....
Saya pun mohon maaf gak.

cybersniper berkata...

Saudara cumit aje,
Santan sama, kari brand sama, tukang masak berbeza menghasilkan rasa yang berbeza.... Saudara teruskan cara saudara.... saya teruskan cara saya.....
hasil dari pengalaman bertahun saya, kerapkali lepasan sekolah pondok lebih bagus berganda dari lulusan Al-Azhar. Sebab itu saya tak mempercayai sesiapa sehingga saya benar2 yakin hatibudi mereka. Maafkan saya. Teruskan perjuangan saudara...

Tanpa Nama berkata...

ok jer penjelasan/bahasa yg diguna tu...boleh diterima pakai...kebanyakan org melayu payah di tegur, kalau tegur dikata memandai walaupun teguran itu untuk dia belajar dari terus membuat kesilapan.