Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

01 September, 2013

Ganja merangsang pertumbuhan neuron otak?

Kebanyakan yang dipanggil penyalahgunaan dadah - seperti alkohol atau kokain - menghalang pertumbuhan neuron baru , menurut Xia Zhang, MD, Ph.D., Universiti Saskatchewan.

"Hanya ganja menggalakkan neurogenesis ," kata Dr Zhang.


Saskatoon, Saskatchewan , 14 Okt - Peguambela untuk ganja perubatan boleh mengambil hati atas penemuan dua pasukan penyelidikan Kanada.

A cannabinoid sintetik - serupa dengan sebatian yang terdapat dalam ganja, tetapi ketara lebih kuat - menyebabkan pertumbuhan neuron baru dan mengurangkan kebimbangan dan kemurungan, penyelidik di University of Saskatchewan sini dilaporkan.

Dan penyelidik di University of Calgary berkata mereka telah menemui bukti bahawa otak mengandungi apa yang dipanggil CB2 reseptor cannabinoid , yang sebelum ini dilihat dalam tisu imun tetapi difikirkan tidak wujud dalam tisu otak. Penemuan itu , kata mereka , boleh membawa kepada ubat-ubatan baru untuk merawat loya yang dikaitkan dengan kanser atau AIDS.

Kebanyakan yang dipanggil penyalahgunaan dadah - seperti alkohol atau kokain - menghalang pertumbuhan neuron baru , menurut Xia Zhang, MD, Ph.D., Universiti Saskatchewan.

"Hanya ganja menggalakkan neurogenesis ," kata Dr Zhang.

Penemuan - yang dilaporkan dalam isu semasa Jurnal Penyiasatan Klinikal - tidak melibatkan ganja salai atau dimakan, tetapi sebatian sintetik digelar HU -210 , yang kata Dr Zhang adalah 100 kali lebih kuat sebagai tetrahydrocannabinol (THC) , kompaun yang bertanggungjawab bagi paras yang dialami oleh pengguna rekreasi.

Dr Zhang dan rakan-rakan menunjukkan bahawa pentadbiran HU -210 dalam dos yang rendah yang tinggi tetapi tidak, tidak akut tetapi dalam tempoh beberapa minggu , menggalakkan neuron baru dalam hippocampus tikus dengan menyebabkan sel-sel leluhur neuron untuk berkembang .

Neuron baru telah dikaitkan dengan pengurangan dalam tingkah laku biasa kebimbangan dan kemurungan , seperti keengganan untuk makan dalam keadaan yang baru.

Apabila sel-sel leluhur neuron dalam hippocampus telah dimusnahkan oleh sinar-X , bagaimanapun, HU -210 tidak mempunyai kesan , Dr Zhang.

Penemuan ini adalah " menarik" kerana ia menawarkan kemungkinan cara-cara baru untuk merawat keresahan dan kemurungan, kata Lisa Kalynchuk , Ph.D. , juga dari Universiti Saskatchewan. Dr Kalynchuk , seperti Dr Zhang ahli sistem saraf universiti dan kumpulan penyelidikan keplastikan, bukan sebahagian daripada pasukan penyelidikan.

" Ia sudah tentu menunjukkan bahawa dadah yang bertindak ke atas reseptor cannabinoid - dan yang akan termasuk ganja - boleh mempunyai kesan yang baik pada otak dan tingkah laku, " kata beliau.

Di University of Calgary, Keith Sharkey , Ph.D., dan rakan-rakan telah buat kali pertama menunjukkan bahawa CB2 reseptor cannabinoid boleh didapati di batang otak tikus. Apa lagi, mereka dilaporkan dalam Oktober 14 isu Sains, memanipulasi dua reseptor cannabinoid - CB1 dan CB2 - emesis disekat dalam feret.

Jika ia boleh diterjemahkan kepada manusia, dapatan mempunyai implikasi langsung untuk beberapa aspek penjagaan klinikal , Dr Sharkey berkata , termasuk:

Loya dan muntah yang berkait dengan penyakit seperti HIV / AIDS
Tindak balas fisiologi yang biasa, seperti demam pagi
Pengurusan kesakitan yang lebih baik
"Kita akan memikirkan implikasi dapatan kami (as) dapat membangunkan novel terapeutik anti- yg menyebabkan muntah yang akan sasaran sistem ini dan emesis blok tanpa kesan sampingan yang sangat banyak, " katanya.

THC dikenali sebagai berkesan dalam rawatan loya dan muntah-muntah , dan bertindak pada neuron di dalam Otak , Dr Sharkey katanya. Para penyelidik hipotesis bahawa endocannabinoids - sebatian dalaman yang menyerupai bahan aktif dalam ganja - mungkin bertindak pada reseptor CB2 dalam Otak untuk mengurangkan emesis .

Menggunakan morfin untuk merangsang muntah feret - kerana tikus tidak muntah - Dr Sharkey dan rakan-rakan menunjukkan bahawa endocannabinoids yang preferentially sasaran penerima CB2 disekat muntah lebih baik daripada bahan-bahan yang lebih suka reseptor CB1 .

Dr Sharkey berkata penggunaan yang terkenal ganja untuk merawat loya dan muntah mungkin bergantung sekurang-kurangnya sebahagiannya pada mekanisme ini baru ditemui , walaupun orang lain mungkin terlibat.

Dalam jangka panjang , beliau berkata, bahaya yang berkaitan dengan ganja menjadikan ia tidak menarik sebagai terapi . "Ini adalah satu cara untuk menggunakan sistem badan sendiri yang mungkin boleh meningkatkan faedah dan mengurangkan kos yang sedikit, " katanya.

Dapatan "memberikan kita pandangan yang penting dan yang tidak dijangka, " kata Raphael Mechoulam , Ph.D., Universiti Hebrew Jerusalem , yang adalah yang pertama untuk mengasingkan THC dan kemudiannya mendapati endocannabinoid pertama.

Ia " telah mengubah cara kita berfikir tentang aliran maklumat di dalam otak, dan bagaimana otak berkomunikasi dengan bahagian-bahagian badan yang lain ," kata Dr Mechoulam dalam satu kenyataan.

Sumber

1 ulasan:

Yong berkata...

Kalau ikut ubat homeopathy, dah lama tahu benda ini...Tapi nak extrek benda tu perlu peralatan. Buat main hisab macam penagih dadah tu...