Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

11 Jun, 2012

UMNO guna aura Nizar. PAS,PKR, DAP???

Tajuk asal: "Nizar" berjaya kumpul 15-30,000 rakyat Johor.

oleh: Mat Saman Kati

Ada sesuatu yang tak kena dalam sistem pendidikan negara terutamanya dalam matapelajaran matematik. Lebih-lebih lagi bila orang orang yang gagal dalam matematik dilantik jadi menteri macam Rais Yatim. Aku sebut nama Rais Yatim sebab dia jadi Menteri Penerangan dimana semua media arus perdana terletak dibawah kementeriannya.

 Semasa perhimpunan BERSIH 3.0 Rais mengatakan hanya 22,270 orang yang hadir. Budak yang ambik UPSR pun lebih cerdik dari Rais Yatim. Penyakit Rais Yatim itu hari ini menular pula kepada editor-editor akhbar arus perdana. Utusan Malaysia melaporkan 30,000 hadir dalam perhimpunan WWW1. Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sebak ketika menyampaikan titah di hadapan kira-kira 30,000 rakyat Johor pelbagai kaum dan agama yang berhimpun secara aman di perkarangan Istana Pasir Pelangi di sini Berita Harian juga melaporkan perkara yang sama. Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar menitiskan air mata di depan kira-kira 30,000 rakyat negeri ini daripada pelbagai kaum dan agama yang berhimpun secara aman di pekarangan Istana Pasir Pelangi di sini, semalam.

 Oooppss!! Kedua-dua ayat utama dalam akhbar yang berlainan ini hampir sama!! Utusan mengatakan Sultan “sebak”, manakala Berita Harian lebih sensasi bila mengatakan Sultan “mentitskan air mata!!” Bagi mereka yang tak tau “adat istiadat” kementerian penerangan, ayat diatas disediakan oleh orang-orang tertentu dan akhbar perlu menggunakan ayat-ayat yang telah disediakan dalam akhbar mereka. Berlainan dengan akhbar berbahasa Inggeris. Dalam NST, jumlahnya berbeza.

 Some 15,000 people, comprising NGOs and other groups, have gathered at the Sangkar Kristal restaurant, Johor Baru, to support the sultan of Johor following criticism the ruler received from a Pas leader over the purchase of a highly-sought after vehicle registration number ‘WWW1′ Begitu juga dalam The Star, More than 15,000 people converged at Istana Pasir Pelangi to show their support for the Sultan of Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar on Sunday.

 NST pun satu hal, ada ka 15 ribu berkumpul di Restoran Sangkar …buat malu Sultan Johor saja. At least, The Star cakap kat Istana Pasir Pelangi. Tapi bagi aku yang tinggal diluar Johor, mungkin tertanya-tanya…Restoran sangkar kat mana? Istana Pasir Pelangi kat mana? Mengapa jumlah yang disebut jauh berbeda? Kalau nak membezakan 600 atau 700 ribu orang mungkin susah..tapi tak kanlah wartawan dari media akhbar arus perdana tak tau nak membezakan antara 15 ribu dan 30 ribu? Apakah yang menyebabkan rakyat Johor berhimpun?

 Rata-rata, semua akhbar yang melaporkan perhimpunan WWW1 ini dibuat disebabkan oleh kenyataan Nizar. Kalau Nizar tak sebut perkara tu, apakah perhimpunan ini akan dibuat untuk menyatakan sokongan terhadap pembelian plet WWW1? Kalau buat, nampak sangat la rakyat Johor tak bijak.. Jadi jumlah kehadiran tak pasti yang mana satu betul . Himpunan untuk menyatakan taat setia juga tidak akan dilakukan kalau tak ada skandal WWW1. Jadi bukan kah lebih tepat kalau aku bubuh tajuk “Nizar” berjaya kumpul 15-30,000 rakyat Johor?


 Minggu lepas, ada sorang kawan dari Pemuda Umno Johor mintak aku tulis perkara ini. Umno Johor telah diminta oleh pihak istana supaya menganjurkan program ini dan oleh kerana member dari Umno ni tak setuju sebab dah tak larat nak berhimpun, dia suruh aku tulis. Tapi aku tak tulis apa-apa. Kerja kotor suruh kita buat…mampuih pi la. Perhimpunan WWW1 diadakan semalam. Tapi gambar WWW1 yang dipasang kat Satria Neo sudah diedarkan sehari sebelum itu. Perhatikan gambar yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia yang aku dapat free kat Hotel Seri Malaysia. Gambar ini tak menarik perhatian aku.Apa yang menarik perhatian aku ialah “caption” yang ada kat bawah tu. Kamon la, Utusan! Kalau betul-betul nak defend Sultan Johor, gambar tu pun dah cukup kalau nak meyakinkan orang macam aku. tapi bila ditulis perkatan yang tak diperlukan dibawahnya, aku semakin sangsi dengan apa sebenarnya motif dan agenda Utasan Malaysia?


 Dalam “caption” tersebut, Utusan menulis, “...Keputusan Sultan Ibrahim itu juga menamatkan teka-teki mengenai kereta manakah yang bakal menggunakan nombor pendaftaran termahal itu memandangkan baginda mempunyai beberapa koleksi kenderaan mewah.” Aku ingat, Sultan Johor ada dua atau tiga kereta mewah..tapi bila Utusan mengatakan “Baginda mempunyai beberapa koleksi kenderaan mewah”, hangpa ingat aku nak respek kat Sultan? Ini yang sedang aku perhatikan dalam skandal WWW1 ini.Ada banyak persolan tentang apa yang cuba dilakukan oleh Umno menerusi Utusan Malaysia. Selama ini, Umno lah yang selalu sangat kurang ajar dengan Sultan dan apakah kali ini depa betul-betul sokong Sultan? Ataupun hanya menggunaka Sultan untuk kepentingan depa? Yang tu nanti aku cuba korek sikit-sikit.

Tapi buat sementara, cuba cari jawapan kepada persoalan ini.

 1. Siapa pemilik MCA1? Mengapa tidak disiarkan.
 2. Siapa pemilik WWW11? 3. Mengapa Liow Tiong Lai (Hell Minister) dapat WWW15 secara percuma sedangkan Sultan Johor dan Nazri Aziz kena bayar!

P/S: Atau ada ahli politik PAS cuba nak ambik jawatan MB dari Nizar? Boleh ke kalau DAP tak bagi sokongan?

2 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Tidak akan berlaku sesuatu itu kalau tidak dgn kehendak Allah...

...hi hi.,itu semua orang pun tau,selagi ia beragama Islam .

Tapi berapa ramai pulak yang berbaik sangka dgn Allah bahawa setiap kejadian itu ada HIKMAH NYA?

Tak kan hari hari kita berdoa.,munajat utk kebaikan.,datang perkara sebalik nya....

Cuma akal kita tidak akan dapat menjangkau kerja atau urusan Allah.

Maka timbul berbagai bagai tanggapan....selalu nya manusia mengkaji yg.buruk ,.saolah olah Allah itu tidak mengatahui urusan hamba nya.

Sabar lah berdoa lah...yakin lah Allah sudah berjanji hanya org.yg.sabar dan bertaqwa yg.akan beroleh kemenagan.

Gua tetap caya NIZAR telah melakukan perkara yg.betul...cuma ramai yg.belum dapat menghayati nya.

Jgn maree.

MOH KEMBARA berkata...

Salam Yob,

tak kisahlah yg dtng mengampu Soltan tu 1K, 5K, 15K atau 100K orang sekali pun, teman tetap kata "Membazir tu ikut peranga setan!"