Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

20 Disember, 2014

Hudud. Senario sebenar.

BN kemungkinan besar akan pecah jika Umno bersetuju dan menyokong deraf hudud di parlimen..
Saya andaikan begini: Jika Pas Kelantan bertegas dgn private bill tersebut, Pas Pusat harus membuat keputusan utk keluar dari PR.
Pas harus engage dgn umno supaya private bill berjaya diluluskan.
Umno sebahagian dr BN. Umno tidak boleh buat keputusan bersendirian. Jika Umno bertegas maka parti bukan melayu dan bumiputera bukan Islam akan menentang dan mungkin akan keluar dari BN.
Parti2 berasas kaum ini dan parti bumiputera di Sarawak dan Sabah akan lebih mudah berjuang dgn bergabung dgn Pkr dan Dap.
Umno yakinkah utk bersendirian dgn hanya dibantu oleh Pas, itupun golongan ortodok dlm Pas. Pas yg engage dgn Umno belum tentu direstui secara majoriti. Pas kemungkinan juga akan berpecah dan serpihan ini akan engage dgn pkr dan dap dlm flatform baru.
Dgn bantuan Pas yg telah berpecah itu bolehkah Umno dan Pas menang dgn hanya atas undi org Melayu?
Umno jika kalah dlm Pru14, rasanya akan kalah selamanya. Sebab: ideologi lapuk, tiada pimpinan berintegriti, dan tiada aset. Aset umno dipegang oleh individu2 tertentu, contohnya Daim. Individu ini akan sibuk dgn kes mahkamah yg brrjela. Umno yg selama ini digerakkan oleh wang, akan shock dan kaku.
Adakah strategis Umno tak sedari senario ini? Sebab itu Umno meminta Pas yg bentang private bill tersebut.
So, apa jadi pada Pas? Saya hanya lontarkan senario.
Jadi, kita boleh bertanya kenapa Pas masih bersama sekiranya mereka bertegas utk cuba menjayakan private bill tersebut? Kenapa pula Umno tidak bentang sendiri private bill itu? Sepatutnya umno yg kena bawa ke parlimen jika mereka benar2 ingin laksanakn Hudud di Malaysia? Kita juga boleh bertanya kenapa Persekutuan tidak deraf undang2 hudud. Apabila Pas yg deraf maka tidak mewakili Persekutuan. Jadi, mereka boleh menolak atas alasan deraf berunsur politik -- Undang2 Hudud Pas!
Wallahualam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

page Air Mata Buaya di fb