Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

20 Januari, 2015

Ramai ulama jadian dalam PAS?



Seawal penubuhannya, Pas dicadangkan dengan nama Persatuan Ulama, tetapi dengan beberapa perkiraan dan bacaan 'tawaqqu' pada waktu itu, akhirnya Pas dikenali sebagai Persatuan Islam yang mengandungi Dewan Ulama yang bertindak sebagai 'pengawal selia' Pas supaya tidak lari dari dasar Islam yang diperjuangkan.

1982, berlaku era kepimpinan ulama, maka ramailah para lulusan pengajian Islam menyertai kepimpinan Pas dipelbagai peringkat, kerana ingin dilihat sebagai 'ulama' samaada secara sedar atau tidak.

Gelaran 'Ustaz' (tiada masaalah untuk digunakan, cuma dengan waqi Malaysia, Ustaz dirujuk kepada lulusan pengajian Islam @ agamawan) telah diswastakan dan digunakan dengan meluas dalam masyarakat Pas, asal jadi pimpinan, pakai jubah dan serban terus dipanggil Ustaz (lebih parah lagi, ada yang naik pangkat dipangggil Tuan Guru pulak)...

Budaya menyamar ini makin bertambah parah apabila permintaan ulama dalam Pas melebihi penawaran apabila Ulama diturunkan keperingkat kawasan, maka lahirlah banyak ulama-ulama segera yang akan menghadiri Muktamar Ulama sebagai perwakilan yang akhirnya membuat keputusan "Ulama bersetuju sebulat surat" sedangkan ada di kalangan perwakilan itu hanya pemakai jubah dan penyamar ulama sahaja.

Lebih parah lagi, apabila ada di kalangan para pelakon Ulama ini mula memengang "tongkat" dan "perasan" ulama mula mengeluarkan pelbagai fatwa, lalu "mereka sesat dan menyesatkan".

Kalau tidak diusahakan untuk menyedarkan ummat tentang bahaya golongan ini (dalam istilah hadith disebut Luka' bin Luka') yang makin ramai dalam Pas, maka ajal PAS akan datang dengan kedurjanaan dan lakonan para "Ulama" jadian dan Luka' bin Luka'.

Ust Ridzwan Abu Bakar

Tiada ulasan: