Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

25 Mei, 2013

Kes Adam Adli. Rakyatlah pembawa perubahan. Bukan parti politik.



Parti politik dan ahli politik bukan pencetus perubahan, Mereka tidaka kan mengambil risiko kehilangan pengikut dengan membuat perubahan sebaliknya mereka hanya akan muncul apabila keadaan sudah selamat...dan akan mengambil alih perjuangan tersebut.

Pernahkah ahli politik atau parti politik membawa idea baru yang belum pasti diterima rakyat?


 Reformasi bukan milik PKR. Ia dimulakan oleh marhaen tanpa parti ekoran apa yang berlaku kepada Anwar. Siapa pencetus reformasi? Azmin? Zuraidah? Khalid Ibrahim?

Tapi akhirnya, reformasi di rampas oleh Parti Keadilan Nasional dan menjadi laungan mereka dipentas ceramah. Dan akhirnya, reformasi mati apabila ianya di institusikan melalui parti.

Gerakan revolusi atau reformasi perlu di mulai oleh marhaen tanpa parti. Itu sebab aku tak kisah kalau kepimpinan parti tidak datang membela Adam Adli sebab memang itu lumrahnya.

Penjual roti di Mesir bukan ahli parti. Bou Azizi bukan pemimpin parti. Malah 5 mahasiswa Trisakti yang menjadi pencetus reformasi Indonesia bukan ahli parti.

Tetapi apabila Hoesni Mubarak tumbang, yang tampil dan menjuarai revolusi Jasmine ialah Ikhwanul Muslimin. Bila suharto tumbang, yang menjuarai reformasi ialah Nahdatul Ulama.


 



Tiada ulasan: