Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

10 Oktober, 2013

"MACAI".






Apabila kita berbicara berkenaan macai, mereka bukan sahaja terdapat dlm parti Alif Mim Nun Wau, tetapi mereka juga terdapat dlm parti Pa Alif Sin dan Pa Kaf Ra.

Bahkan mereka terdapat dalam mana-mana aliran sekalipun. Tidak kira aliran yg menjunjung pemikiran, organisasi, perkumpulan, individu, tempat, masa, dan sebagainya.

Macai jika diistilahkan, mungkin boleh merujuk kepada seseorg yg menyokong, membela, dan mengikuti sesuatu secara mengkhinzir membuat kepala, apa yg dihadapan habis disondolnya tanpa berfikir kenapa dan kenapa.

Jika dalam politik, mereka inilah penyokong-penyokong yg setia. Wala' mereka kepada ketua dan organisasi berada pada makam yg paling tinggi.

Segala arahan organisasi umpama wahyu tuhan, perlakuan-perlakuan pimpinan diumpamakan sunnah ikutan. Neraca kebenaran adalah perkumpulan mereka, jika mereka tersalah perlu ditakwil kpd kebenaran kerana mereka maksum dan syumul dlm segalanya.

Jika kedengaran suara-suara kicauan dari akar umbi, ini adalah pengkhinat menentang agama, bangsa, negara. Jika suara itu dari musuh tidak sealiran, tentu sekali dilabelnya firaun, namrud, dan yg seangkatan.

Bagi seorg muslim, perlulah dia menjadi ulul albab. Mendengar hujah dari keseluruhan pihak, dan mengikut yg paling terbaik.

"Ulul albab atau macaikah kita? Tepuk dada, dan nilailah dgn neraca keilmuan"

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

juga bila tak sealiran..di label macai,geng kopiah,otak leper..ug dan sebagainya..hehehehe

Ismaun..nama kat JPN..