Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

26 November, 2013

Saman Trafik. Tips jika polis datang ke rumah anda!

       oleh: Zul Hazmi



POLIS MULAKAN OPERASI MENCARI PESALAH TRAFIK.

Ada dua perkara aku nak sebutkan.

Pertamanya aku bersetuju. Aku setuju Polis buat kerja Polis.

Kedua, ada banyak yang aku tak setuju.

a) Katanya Polis mencari orang yang ada 2 waran tangkap & 15 saman tertunggak.

Untuk Waran Tangkap tu aku setuju. Waran Tangkap tak perlu dua (2) tapi ada satu (1) pun dah cukup untuk Polis cari org yang ada waran tangkap. waran Tangkap perlu disempurnakan, iaitu Polis kena cari org yang ada waran tangkap yg dikeluarkan oleh Mahkamah. Memang itu kerja Polis iaitu laksanakan waran tangkap. Tapi kenapa target 2, sedangkan jika ada 1 pun wajib dicari.

15 saman tertunggak. Aku dah sebut kerap sangat dah bhw saman tak boleh tertunggak. saman hanya akan tertunggak bila Polis tak buat kerja. Kalau polis buat kerja, daftarkan saman di mahkamah, maka saman tidak akan tertunggak. Kerana setiap saman WAJIB hadir mahkamah, jika tidak hadir maka Mahkamah akan keluarkan waran tangkap. Polis kena sempurnakan waran tangkap & OKS hadir Mahkamah. Saman selesai. Tidak tertunggak.

Yang disebutkan tertunggak tu apa??? Saman atau notis??? kalau notis, ada beribu pun tak ada masalah sbb notis perlu disusuli dgn saman. Adakah Polis faham apa itu saman atau notis??? Selesaikan bab undang2 bagi faham dulu.

b) Katanya lagi operasi dan sekatan jalanraya dibuat untuk pesalah bayar saman.

Ini aku cukup tak setuju. Aku dah cakap banyak kali sangat dah SAMAN TAK PERLU BAYAR. Jadi kenapa dibuat operasi supaya org bayar??? Kenapa paksa orang bayar saman? Saman perlu ke Mahkamah bukan bayar. Kalau nak bayar, bayar di Mahkamah bila kes disebut.

c) Akan bawa pesalah ke balai untuk bayar saman, jika tak bayar akan dilepaskan dgn penjamin.

Aku tak jumpa ada undang-undang yg sebutkan Polis ada kuasa nak paksa orang bayar saman. Ada pulak kuasa untuk paksa org jamin diri sendiri untuk lepaskan tak bayar saman.

NASIHAT AKU kpd semua.... kalau Polis datang rumah bagitau ada saman tertunggak atau ada waran tangkap, mintak Polis tunjukkan bukti Waran Tangkap & Saman yang tertunggak tu...... Kalau Polis berkeras bawa ke Balai, ikut saja & buat laporan Polis di Balai Polis bhw Polis salah guna kuasa. Mana ada dalam undang-undang Polis boleh PAKSA orang bayar saman....


OPERASI MENCARI PESALAH TRAFIK. “The objective of the operation is to get the offenders to pay up,” he stressed. SAC Mohd Fuad said the police had prepared the warrants of arrest for 251,000 traffic offenders. “We are going ahead with roadblocks mounted nationwide to arrest errant vehicle users from next week. After being arrested at a roadblock, the motorist will be brought to the police station and if he or she refuses to pay the summons, the person will be released on police bail with one surety,” he said, adding that the police would then apply for a new court date for the individual to either challenge the case or plead for a lower fine. 1) "Objektis operasi ialah untuk orang bayar saman" - Polis sudah menjadi pengutip hutang yang bukan hutang. Saman TAK WAJIB BAYAR!!! berbuih mulut aku sebut. Berkali-kali aku cabar untuk buktikan kat mana tulis saman wajib bayar tapi sapa pon tak respon, tiba2 buat operasi suruh org bayar saman. Gila jenis apa nie? 2) SAC Mohd Fuad kata Polis sediakan waran tangkap utk 251 ribu pesalah trafik. - Hello...... Waran Tangkap dikeluarkan oleh mahkamah. 251 ribu tu waran tangkap bila punya tu??? Bila sebutan kes? Kenapa baru la ni kalot??? Dulu buat apa?? 3) Nak tangkap orang di roadblock lps tu bawak ke balai, kalau tak mau bayar akan dilepaskan dgn seorg penjamin. Pesalah trafik atau org yg ada saman la ni dah mcm penjenayah berat. Siap cari, lancarkan operasi menggila..... Nak kuatkuasa undang-undang ka nak cari duit??? Aku harap semua jangan panik, jangan takut, Polis cuma buat kerja Polis tp kadang2 Polis pun tak faham kerja Polis, jadi kita pakat2 tolong Polis. Kalau Polis kata kita ada saman, ada waran tangkap, kita mintak depa tunjuk. Kalau ada saman, bgtau Polis saya tak mau bayar tp saya nak pi Mahkamah. Encik Polis boleh bagi tarikh Mahkamah untuk kami pi.... Encik Polis jgn tak pi plk Mahkamah sebab susah payah mai cari kami... Encik pi la sama.... KITA PAKAT2 JUMPA DI MAHKAMAH.

Tiada ulasan: