Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

10 November, 2014

Agamawan sunni pencandu umat.


[Kemaskini 12.30 tengah malam (Isnin). Untuk mudahkan diskusi, saya berikan tajuk 'Agama sebagai escapism atau ruang pelarian']
"Jika rumah tangga mula tidak seindah dulu, ingatlah Tuhan dan tingkatkan iman. Mungkin kita lupa Tuhan - itulah punca hilang kemanisan berumahtangga."
Tidak payah! Berapa ramai orang lupakan Tuhan dan tidak beriman, rumahtangga mereka bahagia?
Kita kadang-kadang terlalu mudah (simplistik) melihat kehidupan kita. Mentang-mentanglah kita ini orang beragama, kita dengan simplistik berharap Tuhan masuk campur dalam urusan remeh kemanusiaan kita.
Sikap simplistik itu (mempermudah-mudahkan persoalan) menjadikan kita lupa sisi humanisme (individu, manusia dan hubungan kemasyarakatan). Sewaktu kita belum habis memahami persoalan kemanusiaan hidup kita, kita berdoa agar Tuhan datang membantu.
Dengan bahasa lebih mudah, jika tangki minyak kita kosong, jangan harap Tuhan tolong isikan!
Sikap simplistik dalam beragama, khususnya apabila masyarakat kini makin ghairah kembali pada agama, seumpama ini menjadikan kita "rabun" pada persoalan-persoalan lebih luas. Kita tidak perah akal kita untuk menyelami pokok persoalan dan inti keserabutan hidup.
Kita panik dan tenggelam punca, lalu kita tergesa-gesa mencari "jalan penyelesaian" berbau agama. Maka kita ungkap istilah-istilah agama seperti iman, solat, doa atau Tuhan dalam "analisa" simplistik kita itu.
Mungkin saja pasangan kita tidak puas bersenggama malam tadi; mungkin juga dia tersinggung dengan kata-kata kita; mungkin kekasih hati kita penat dan tertekan (stress) di tempat kerja; atau dia sengaja mencari alasan untuk berpisah!
(ii)
"Bantuan Allah belum sampai, sebab ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin kita banyak yang tidak taat pada perintah Tuhan. Maka kita perlu perbanyakkan ibadat dan pertingkatkan tarbiyyah."
Satu lagi contoh sikap simplistik dalam melihat persoalan umat. Ungkapan kedua ini selalu kita temui dalam usrah atau melalui perbualan anggota-anggota NGO agama atau PAS.
Sikap-sikap simplistik seumpama ini mengingatkan saya pada program solat hajat menjelang peperiksaan utama di sekolah-sekolah dulu.
Guru-guru dan para ibu bapa sibuk dengan acara ini menjelang debaran peperiksaan UPSR atau SPM.
Sedangkan sepanjang kehidupan pelajar, ibu bapa dan guru tidak menekuni punca-punca kelemahan pelajar. Pelajar pula gagal menyemak, dan tidak dibimbing mengenali, punca-punca kelemahan diri mereka setahun demi setahun (dulu) yang menjadikan mereka lemah dalam akademik (kini).
Acara solat hajat, seperti sikap-sikap simplistik itu tadi, semacam penghinaan pada agama dan melanggar hukum akal sihat.
Agama yang sepatutnya menjadi sumber moral dan panduan hidup diremehkan sekadar solat hajat dan doa bagi mereka yang gagal dalam mencari kekuatan hidup.
Agama sebagai ruang pelarian (escapism) apabila kita tidak mampu berfikir berlapis-lapis, dari pelbagai penjuru, untuk menggeluti hidup.
(iii)
Sikap simplistik beragama dan gaya escapism itu, bagi saya, akan merosakkan agama dan umat.
Jika kita lihat umat tidak beragama, dan bandingkan dengan sikap kita yang menganggap Tuhan sebagai "mi segera", kita akan kecewa.
"Iman", "doa", "tarbiyyah ruhiyyah" dan "Tuhan" tiada nilai apa-apa apabila kita meneliti manusia yang tidak beragama tetapi mencapai tahap kemajuan berbudaya mereka.
Dalam soal berumahtangga, seperti solat hajat dan "air Yasin" untuk pelajar, kita harus lebih jujur melihat manusia dan pengalaman kemanusiaan.
Kita harus membuka diri, memahami pokok masalah kita dan membandingkan bagaimana mereka yang tidak beragama mencapai kekuatan.
Saya tidak kata agama itu tidak penting; bukan begitu. Tetapi jika kita salah dekati agama, ia tidak akan menjadi sumber kekuatan umat, tetapi boleh menjadi punca kemunduran kita yang memalukan.
Bagi saya, akal yang diperah seperah-perahnya dalam memahami sifat manusiawi kita, dalam pergelutan hidup, jauh lebih bermakna daripada 1,000 botol "air Yasin" dan sejuta doa orang yang menganggap Tuhan itu sekadar "mi segera".
(iv)
Kita selalu lupa, kita rasa, kononnya orang bukan Islam itu tiada asas moral dan pegangan hidup.
Tanpa iman seperti kita fahami, kita selalu bayangkan, kononnya, orang bukan Islam itu hidup tanpa pedoman, tiada naluri sihat (common sense), hidup merayau-rayau dalam belantara kehidupan.
Mereka hidup, kononnya, hanya untuk memuaskan nafsu duniawi, beranak-pinak dan mencari kekayaan. Mereka suka berpeleseran.
Tiada tingkat lebih tinggi, seolah-olahnya, seperti hierarki Maslow. Tiada matlamat lebih tinggi daripada kita umat "beriman". Kita lupa konsep tauhid rububiyyah yang dikatakan, melalui al-Quran, pencarian manusia akan Tuhannya.
Inilah kesalahan terbesar kita "yang berasa telah beriman". Sikap kita yang tidak menghargai pengalaman kemanusiaan bukan Islam kerana tersembunyi kebanggan diri (kita yang "beriman") yang bukan-bukan.
Naluri sihat, nilai baik buruk, naluri keadilan dan naluri kebenaran tidak perlu agama!
Seperti perkahwinan, naluri-naluri akal sihat ini muncul dalam evolusi tamadun manusia sebagai "survival kit" mereka.
Akal manusia, dalam evolusi ketamadunan, berjaya mencapai naluri baik buruk, naluri keadilan, naluri kebenaran dan perimbangan (gaya masing-masing). Jika naluri dan nilai ini tiada, kumpulan masyarakat itu akan porak-peranda dan musnah.
Jika kita tidak kenali manusia dan kemanusiaan, "iman" kita tiada gunanya. Dengan kata lain, bukan iman menjadikan kita manusia. Tetapi jika kita sudah mencapai tahap "manusia", iman kita akan lebih mantap.***
Akal sihat yang menjadikan kita ini manusia; manusia yang ada pertimbangan hidup walaupun tanpa Nabi, ajaran suci dan iman.***
Jika kita manusia baik dan berguna, iman kita akan memancarkan lagi kemanusiaan kita.
Tetapi jika kita salah tanggapi agama (dan iman), pada waktu yang sama gagal manfaatkan akal dan tidak hargai nilai kemanusiaan, apakah lagi yang tinggal pada kita?
*** maksud saya ini benar dalam dua keadaan:
(1) Jika masyarakat itu pincang dan kemanusiaannya musnah, maksudnya akal sihat sudah tidak digunakan, ajaran agama (wahyu) diperlukan. Misalnya orang Arab jahiliyyah yang membunuh anak perempuan atau mengeksploitasi wanita. Seingat saya, semua Nabi diturunkan untuk membetulkan hal ini; yakni apabila akal gagal, wahyu sampai.
(2) Tetapi jika "iman" itu hanya kesedaran kosong, keliru atau salah, ia tidak akan membawa kesan pada kehidupan. Jika iman gagal menjadikan kita rajin, tekun, berbudi dan penyayang, maka "iman" itu bukannya agama. Tetapi "iman" itu kepura-puraan. "Iman" jenis itu lebih rendah daripada akal sihat. Maka, akal harus dipertajamkan bagi mencapai tahap iman yang tinggi, bukan hanya jalan menuju Tuhan tetapi jalan berbakti pada manusia dan kemanusiaan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Untuk (i) "ingat Tuhan bila rumah tangg tidak seindah dulu" ... bukan bererti "minta tolong dengan Tuhan mengindahkannya seperti tanam pokok bunga yang sudah berbunga" ..ertinya ingat segala hukum-hakam, peraturan, contoh teladan, nasihat yang telah ditetapkan oleh Tuhan dan Rasulnya dan amalkan semula. Dalam hukum-hakam, peraturan, contoh teladan dan nasihat-nasihat itu ada "humanisme" (ibadah, muamalah, munakah, jinayah) ... tiada satu pun yang tertinggal ... persoalannya adakah kita memberi perhatian sepenuhnya atau tidak sahaja ... tidak mungkin agama Allah itu tidak sempurna ... yang tidak sempurna hanya kita ...

siasah berkata...

mohon linkkan blog ambo tuan blog..sk kembali

http://siasahkini.blogspot.com/