Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

18 November, 2014

Ulama akhir zaman

ULAMAK DI AKHIR ZAMAN: HUBBU-RIYASAH (CINTAKAN PANGKAT) - BAHAGIAN PERTAMA.

Ramai ulama di akhir zaman ini yang bekerja di bidang agama untuk dapat duit. Mereka buat bisnes dan perniagaan dalam bidang agama. Mereka berdakwah dan bergerak sendiri, buat ceramah dengan bayaran yang tertentu. Mereka buka sekolah agama sebagai bisnes untuk dapat untung. Ada juga yang buat program yang ditaja oleh syarikat rokok dan sebagainya.

Ulama seperti ini sibuk mengejar dunia dan mengumpulkan kekayaan. Ada yang baca khutbah pun hendakkan bayaran.
Ini semua sudah cukup untuk merosakkan Islam. Orang-orang Islam jadi bingung. Walhal ulama itu sepatutnya menjadi pagar atau benteng untuk menjaga supaya Islam tidak rosak. Tetapi mereka sendiri yang merosakkan Islam. Rasulullah SAW ada bersabda:

Maksudnya: "Ada dua golongan. Kalau baik golongan itu, maka baiklah umat. Kalau rosak golongan itu, maka rosoklah umat. laitu ulama dan umara."

Sabda Rasulullah SAW lagi:
Maksudnya: "Apabila tergelincir ulama, maka tergelincirlah umat."

Cuba kita lihat "ulamak-ulamak" sekarang...malah pada mereka yang mengaku dirinya lebih alim ...cuba tanya diri sendiri, berapa ramai orang bukan Islam yang telah kamu islamkan?

Ulama berkuliah mengajar orang agar menolak jawatan dan pangkat, sebaliknya mereka melobi dan mempertahankan jawatan walaupun uzur. Inilah yang dikatakan tipudaya terhadap ulama sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Al-Ghazali dalam Ihya' Ulumuddin.

Tiada ulasan: