Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

05 Jun, 2012

Perak. Selepas rampas kuasa pemimpin semakin kaya, pengikut tetap sengkek!

 Pagi tadi pepagi lagi ada orang nalipon aku mintak tolong baiki kepala paip kat rumah dia yang pecah.

“aku tak tau ler! Asei balik je anak cucu aku ada le baghang yg lingkup! Kalu aku maghah kaghang deme tak nak balik pulok! Nasib baik kamu ada! Kalu idak kembang beghonyeh ghomah aku” kabo makcik tu dalam talipon.

Sebelum aku pegi aku singgah dulu kedei ghoti canei. Pagi tadi oghang ghumah aku ngoren kue tiow tapi sampei turn aku udah licor! Tinggei mangkuk! Takpe ler, asei anak2 aku kenyang.

Sampei kedei bertembung dengan 2,3 oghang geng PR tengah sedap nyembang. Lepeh salam lebeh koghang aku duduk sengsoghang kat meje hujung. Bukan apa! Aku dah janji dengan kawan aku si deros nak sarapan sesama. Dekat 20 minit aku nunggu tak sampei2! “huh! Beghegek macam oghang pompuan!” rungut aku dalam ati.

Selepas ngorder teh tarik dgn ghoti canei aku ghalit nengor kengkawan aku geng PR nyembang. Macam2 tajuk keluor! Kes plet kete, MB Terengganu nyuruh askar/polis beghenti kalu tak sokong kerajaan, Menteri UMNO ngater himpunan UMNO lebih berjaya dari himpunan ijo PAS di Alor Staq termasuk ler hei ghege getah tughun naik abih gaul di deme!

Tiba-tiba, lalu sebijik kereta “woi! maghi ler nyinggah! Takkan baghu ngambik keghete bughuk udah tak nak bekawan dengan oghang!” jerit Pak Din. “Cretttttttttt!” kereta tadi membrek! Keluor ler soghang nyeghongin-nyeghongin!

“Aku memang nak nyinggah! Tapi aku tak dan parking kome udah manggei!” Kata yang turun dari kereta tadi.

“Apa ceghiter? Udah masing2 2 gelas teh nih? Rancak bebeno ke tajuknyer?” Tanya yang baru datang sambil ngesot2 ateh kerusi cari parking paling sesuai untuk bontot besor dia.

“Bukan apa ceghiternyer! Saja nyembang bab politik sekaghang ni. Makin dekat nak ngundi makin banyak ceghiter yang keluor. Apa yang negeri PR buat semua tak kena di mata UMNO. Masa ada kuasa idak deme nak buat. Bila takde kuasa, projek udah tak dapat, banyak pulak cengkadaknyer!” jelas Pak Din pada kawan si bontot besor.

“Ishhh…. komer!” kata si bontot besor. “Memang ler deme bisin! Deme bisin pun pasei nak membela melayu! Cer kome nengok melayu di Selangor dengan Pulo Pinang, abih melayu udah tinggei belakang tindas di cina! Nasib baik ler Peghak ni UMNO boleh ambik balik. Selamat oghang melayu!” Kata si bontot besor. (Oghang UMNO ghopernyer!)

Aku nengok Pak Din udah micit2 telinga. Hahaha! Kejap lagi gerenti meletop nih!

“Ok! Aku nak nanya! Sebelum ni masa UMNO hilang kuasa kamu aku nengok sengkek je. Udah ghampeh kuasa pun aku nengok kamu sengkek juga! Dulu kamu pakei motor bughok macam aku! Ler ni pun pakei kegheter pun kegheter mughah ghege 3,4 ribu je! Tang mana kamu ngata UMNO membela melayu? Pasei boleh minjam Amanah Ikhtiar? Yang tu kena bayor balik tiap2 minggu! Yang aku nampak terbela semenjak kome ghampeh kuasa oghang ateh-ateh kome jer! Kegheter depan ghomah sampei 5,6 bijik! Ada deme nak bagi kamu sebijik? Tanah bekeping-keping! Ada deme nak bagi kamu sekeping? Ada? Ada? Ada? “ Tanya Pak Din sambil jegil mata.

Si bontot besor udah terkulat-kulat. Kesian pulak aku nengoknyer! Hehehe!

Jawab si bontot besor “Idak ler. Kita kena ler kekalkan kuasa pada oghang melayu. Udah ler moyang kita dulu laghi sampei terdampar ke semenanjung ni. Lepeh ni kita nak laghi ke mana pulak?”

Jawab Pak Din “Itu ler! Moyang komer dulu tolo! Gunung beghapi meletop, laghi! Melaka kena seghang Portugis, laghi! Ngaper moyang komer tak mempertahankan Melaka dulu? Ngapa moyang komer laghi sampei ke kuala nih? Nasib baik gheti buat labu! Kalu idak kome udah lama tumpor! Kamu dengan moyang kamu seghoper jer. Pengecut! Dengor aje labon pemimpin kome! Demi Islam ler! Demi Melayu ler! Pemimpin kome kaya, kome papa kedana! Ada deme hajap? Bile nak ngundi bagi kome seghinggit dua kome udah kembang lubang idong bangga bebenor! Pemimpin kome sekali bodoh! Kome yang nyokong 2 x bodoh!”

Pak Din renung aku. Aku tunjuk ibu jari naik atas! Hehehe!

“Ishh… udah ler komer. Minum aje ler. Apa2 pun kita makan dulu. Kamu usup! (ooo! Usup namanyer!) Len kali kalu nak ceghiter pasei UMNO pegheksa le dulu! Kan dah kena! Udah! Udah! Moh makan!” Celah sorang lagi yg tadi senyap tak berkata apa

P/S: KIH KIH KIH! Dulu orang PR nak bercakap kena berhati-hati. Sekarang dah terbalik! Orang UMNO pulak nak nyembang kena berhati-hati!

Tiada ulasan: