Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

28 Januari, 2014

Kerenah UMNO. Jom baca apa kata masyarakat Cina!



Akhbar China Press

Perkara: Tidak mungkin BN dapat tawan kembali Pulau Pinang?

Ruangan: kedai kopi orang ramai m/s C19
Tarikh: 26 Januari 2014 (Ahad)

Tajuk:

Jangan Berkhayal Mahu Rampas Kerajaan Negeri Pulau Pinang
Penulis: Jiang Hu

Walaupun waktu PRU akan datang masih jauh lagi, maklumat dari rakyat jelata terutama sekali di negeri Pulau Pinang, mereka bertanggapan jika BN mahu rampas kembali kerajaan Pulau Pinang umpama perpatah Cina pokok jejulang boleh berbunga yang memberi maksud tidak mungkin berlaku.

Kenapa diumpama begitu? Lebih jelas lagi bahawa sikap UMNO Pulau Pinang berlaku kasar dan ganas, sering timbulkan isu isu fanatik yang tidak menghiraukan perasaan kaum lain, yang pertama mereka adakan kempen tunjuk perasaan kerana isu sayur kangkung perdana menteri, hari ini pula melarang jual daging babi secara terbuka.

UMNO dengan terang dan jelas minta masyarakat berbilang kaum menghormati perasaan orang orang Muslim, seballiknya UMNO sendiri tidak hiraukan sensitiviti kaum lain, jawapannya dengan mudah telah terungkai.

Kembali kepada isu, UMNO Pulau Pinang anggap perbuatan mereka itu akan mendapat sokongan orang orang Melayu dan orang orang Muslim, pastinya UMNO telah membuat kesilapan besar. Penulis ada ramai rakan rakan Muslim, penulis tanya pada mereka apa pandangan mereka terhadap tindakan UMNO Pulau Pinang, mereka kata ini semata mata taktik dalam politik, mereka tidak akan hiraukan UMNO, apa yang mereka lebih prihatin ialah isu demokrasi, contohnya bagaimana pihak kerajaan mampu selesaikan isu kenaikan harga barang yang mengundang tekanan hidup rakyat, serta kebocoran kebocoran rasuah yang menghabiskan wang simpanan negara, perkara perkara seperti ini yang mereka lebih mendapat perihatin, jika ada sesiapa yang boleh selesaikan masalah ini, mereka akan sokong orang orang itu.

UMNO Pulau Pinang biadab

Lebih lebih lagi UMNO Pulau Pinang pandai tunjuk biadab, sedangkan kepimpinan UMNO Pusat biarkan sahaja ia berlaku, ini menunjukkan UMNO Pusat berdiam diri membenarkan ia berlaku, pada masa yang sama apabila UMNO memonopoli BN, ahli ahli komponen BN yang lain menjadi lemah, terutama sekali MCA dan Gerakan, yang semakin mempercepatkan lagi masyarakat Cina hilang kepercayaan kepada mereka.

Dengan itu tidak semestinya orang Melayu dan orang Muslim sokong UMNO, sedangkan orang Cina sendiri sangat bencikan MCA dan Gerakan kerana ikut telunjuk UMNO, orang orang Cina sendiri tidak sokong parti Cina, amat susah untuk BN rampas kembali negeri Pulau Pinang.

Note: nama saintifik Pokok jejulang: Aconitum carmichaeli Debx

3 ulasan:

Asrul Sani berkata...

Lebih tepat jika UMNO Pulau Pinang itu disebut sebagai Geng Mamak Tongkang Pungkok Hitam yang mengaku lebih Melayu dari Melayu.Puak Mamak Padukang inilah punca huruhara yang sering membuat onar di Pulau Pinang. Elok jika di halau balik Kerala saja.....Hobi mereka adalah mencari publisiti murah dan mencetuskan provokasi.

Tanpa Nama berkata...

Jenis tak sedar diri, aku yg Melayu tulin sampai kiamat tak ngaku dia orang ni Melayu. Keturunan keling nak ngaku Melayu, dey, pooorah!!!!. Ada pulak Melayu BODOH/BANGANG angkat dia org ni jadi Melayu. Sebab itu dia org ni lebih Melayu dari Melayu.

Tanpa Nama berkata...

nak buat mcm mana..kalau cakap melayu ni species bodoh ( bukan semua, tapi ramai ye ) marah..dah bentangkan fakta dgn terang dan bersuluh masih lagi pekak dan bisu..bila berhujah selalu pakai emosi...species mcm ni kita kena berdoa banyak2 semoga minda dan hati mereka akan terbuka...