Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

01 Ogos, 2013

Khalid Ibrahim buat hal menjelang Idilfitri!



Had Kelayakan MES Kepada Pendapatan RM 3,000 Ke bawah Usaha Proaktif Bantu Rakyat


MB jom shopping 31 jul 01
SHAH ALAM 31 JULAI : Keputusan Kerajaan Selangor memperluaskan skim Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) kepada keluarga berpendapatan RM 3,000 dan bawah dapat membantu mengurangkan beban golongan sederhana rendah yang semakin terhimpit dengan kenaikan kos sara hidup.
Menurut pegawai perundangan swasta, Haiza Hamid, 34, usaha itu merupakan tindakan yang bijak Kerajaan Selangor untuk menjaga kebajikan rakyat.
“Ini adalah usaha yang bagus walaupun angka RM 3,000 itu nampak besar, tetapi dengan keadaan kos hidup yang semakin meningkat, bantuan itu tentunya akan dapat membantu meringankan beban rakyat.
Haiza MES 3000 01
“Sekurang-kurangnya kita akan ada duit tambahan untuk perkara-perkara kecemasan seperti anak sakit di tengah malam untuk pergi ke klinik dan hal-hal yang mendesak diluar jangkaan,” kata beliau.
Bagi seorang lagi pegawai eksekutif Amir Hamzah Amha, 35, usaha itu satu tindakan proaktif yang perlu dipuji dan merupakan satu usaha perlaksanaan Manifesto Pakatan Rakyat.
“Umum sedia maklum kos kehidupan kini bukan sahaja membebankan mereka yang miskin, malah golongan pertengahan juga turut merasai keperitan tersebut.
Shahril MES 3000 02
“Langkah ini memastikan bahawa kekayaan negeri turut dirasai oleh lebih ramai Rakyat. Tahniah kepada PR Selangor dan teruskan agenda kebajikan rakyat tanpa mengira kaum dan agama,” kata beliau dalam satu tinjauan wartawan TVSelangor/Selangorkini.
Sebelum ini, Exco Kebajikan, Rodziah Ismail berkata, keluarga yang berpendapatan RM3,000 dan bawah akan mula menikmati skim-skim MES seperti bantuan yuran taska, tadika dan hadiah anak masuk universiti.
Dasar memperluaskan kelayakan menerima bantuan MES ini bagi memastikan tiada golongan yang tercicir dari kemakmuran ekonomi Selangor.
Pada ketika ini kebanyakkan program MES hanya untuk keluarga yang  pendapatan isi rumahnya RM 1,500 dan ke bawah.
Peniaga Shahril Mutel, 30, berkata kenaikan kos barangan dan perkhidmatan yang semakin meningkat membuatkan gaji RM 3,000 susut nilainya berbanding dahulu.
P/S: Teruskan Khalid! Jangan peduli walaupun depa kutuk hang gagap! hahaha!

Lim Guan Eng pun 2 x 5!

Tiada ulasan: