Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

08 Ogos, 2013

Para ulama tersalah pilih tarikh hariraya?


saturn
Astronomers say Saudi clerics announced the end of Ramadan too early after mistaking Saturn for the moon. Photograph: Ho/AFP/Getty Images

Terjemahan dari SINI

Ini adalah titik penting dalam kalendar Islam, ketika bulan puasa dan renungan akhirnya datang ke penghujungnya. Tetapi sambutan Hari Raya tahun ini telah dicemari oleh kontroversi selepas dakwaan bahawa pegawai agama Arab mengumumkan perayaan pada hari yang salah.

Secara tradisinya Ramadan berakhir apabila bulan baru boleh dilihat dengan mata kasar.

Pada tahun ini, pegawai-pegawai di Arab Saudi mengumumkan penglihatan pada hari Isnin 29 Ogos. Sejak itu, bagaimanapun, ahli-ahli astronomi telah memberikan bukti yang menunjukkan bahawa bulan tidak boleh dilihat pada masa itu, dan mencadangkan bahawa pegawai-pegawai Arab mungkin telah benar-benar telah melihat Zuhal.

Maged Abou Zahra, presiden Jeddah Astronomical Society, memberitahu kertas Mesir al-Shorouk: "Yang melihat anak bulan baru akan hanya menjadi mustahil."

Jika benar, kesilapan itu bermakna bahawa berjuta-juta umat Islam di seluruh dunia berhenti berpuasa sehari lebih awal. Bulan baru berlaku apabila ia berada di antara bumi dan matahari. Pada masa ini, ia tidak boleh dilihat dengan bumi kerana keseluruhan sebelah diterangi menghadap matahari.

Tetapi di Arab Saudi hampir lima jam berlalu sebelum pihak berkuasa mengumumkan yang pertama "moonsighting" telah dibuat oleh orang yang dipercayai dan soleh yang diperlukan.

Timur Tengah penganalisis Issandr El Amrani, penulis blog Arabist, berkata kekeliruan yang disyorkan bahawa umat Islam harus bermula dengan menggunakan kaedah yang lebih saintifik untuk menentukan permulaan bulan Islam.

"Keperluan untuk penglihatan mata kasar adalah satu tafsiran literal daripada tradisi Islam yang perlu disesuaikan dengan realiti teknologi," katanya.

Ramai mendakwa bahawa Saudi, sebenarnya, sudah menggunakan pengiraan astronomi untuk menentukan permulaan bulan Islam yang akan datang, tetapi menyampaikan maklumat sebagai moonsighting tradisional hanya umat Islam konservatif. Tiada sebarang komen rasmi daripada pihak berkuasa agama Arab.

Kekeliruan ini telah mendorong beberapa pengulas mempersoalkan sama ada di dunia dianggarkan 1.6 bilion umat Islam perlu mengikut peraturan dari ulama Saudi semata-mata kerana tapak haji suci, Kaabah, terletak di negara ini.

Sheikh Abdul Aziz al-Sheikh, seorang ulamak di Mekah dalam ucapannya baru-baru ini bahawa "tidak ada alasan bagi umat Islam di UK untuk mengikuti Arab Saudi".

Iqbal Sacranie, bekas Setiausaha Agung Majlis Islam Britain, berkata bahawa beliau mahu menyatukan umat Islam untuk meraikan majlis itu pada masa yang sama: "Ia amat menyedihkan bahawa masyarakat Islam di UK dibahagikan mengenai isu ini amat penting menyambut Hari Raya. Saya percaya ia kini masa untuk ulama utama dari sekolah pemikiran yang berbeza untuk datang bersama-sama dengan pertubuhan-pertubuhan Islam seperti MCB dan menangani isu ini sekali dan untuk semua. "

Ahmed Versi, editor Muslim News berkata bahawa ia tidak luar biasa bagi masyarakat Islam untuk meraikan hari raya pada tarikh yang berlainan - masjid di UK menandakan perayaan pada sekurang-kurangnya tiga hari yang berbeza.

Laman web seperti Moonsighting.com telah wujud selama beberapa tahun, memberikan butir-butir yang tepat di mana ia adalah mustahil untuk bulan dapat dilihat.

Tetapi majoriti umat Islam masih menggunakan kaedah yang lebih tradisional, hanya meraikan Eid apabila bulan dilihat dengan mata kasar. Kesilapan memalukan tahun ini boleh membawa lebih ramai orang untuk menggunakan pengiraan astronomi untuk membuat keputusan mengenai bulan Islam yang baru dan bukannya bergantung kepada kaedah Saudi.

• Artikel ini telah dipinda pada 7 September 2011. Asal kata bulan baru tidak boleh dilihat dengan mata kasar kerana ia adalah benar-benar dalam bayang-bayang bumi. Asal juga disebabkan petikan berikut kepada Sheikh bin Baz, bahawa "tidak ada alasan bagi umat Islam di UK untuk mengikuti Arab Saudi". Ini telah diperbetulkan.

3 ulasan:

Siti Omar berkata...

Hahaha...Lawak ler. Mana Saturn dalam bentuk itu boleh nampak dari Bumi? Bior betui. Jauhnya Saturn dari Bumi (jarak terdekat) ialah 1.2 billion km. Bulan pula jarak terjauh ialah 406,696 km dari Bumi.

TheSniper berkata...

Jangan cepat sangat Siti! Baca: http://yongsukakuning.blogspot.com/2013/08/yang-komer-nampak-tu-anak-bulan-ke.html

TheSniper berkata...

1 lagi: http://earthsky.org/astronomy-essentials/visible-planets-tonight-mars-jupiter-venus-saturn-mercury