Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

27 Mei, 2013

Boikot dah jadi Buy Code! Cunek la!


WAL HASIL BALIK ASAL

Bila ada sahaja isu baru dan panas adalah NGO dan pihak yang nak cari nama mengambil kesempatan untuk mencadangkan perkataan "BOIKOT" . Kadang-kadang  ianya macam tak masuk akal lebih kepada tujuan untuk mempopularkan diri dan NGO sahaja.
 
Terbaru selepas PRU13 ada mereka yang mencadangkan supaya memboikot perniagaan orang Cina kerana tsunami Cina semasa PRU13 dan yang terkini ada pihak yang mahu memboikot syarikat penerbangan tambang murah Air Asia kerana kenyataan Ketua Pegawai Eeksekutif AirAsia X Azran Osman Rani yang mencemuh Utusan Malaysia.
Dalam reaksi balasnya Utusan Malaysia telah menyiarkan kenyataan dari pemimpin PERKASA, Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan juga kenyataan aktivis anti-PKR yang antara lainnya menyelar sikap “bongkak” dan “lupa diri” Azran.
Pemangku presiden PERKASA Datuk Abdul Rahman Bakar dalam laporan Utusan berkata eksekutif tersebut “angkuh” kerana lupa bahawa beliau mungkin tidak mampu berada di kedudukan tersebut tanpa “kuasa Melayu yang diperjuang Utusan Malaysia”.
"Tidakkah Azran terfikir lesen yang dikeluarkan kerajaan kepada Air Asia adalah kerana pada peringkat awalnya syarikat penerbangan itu dimiliki orang Melayu?

Persatuan Veteran Umno dan Presiden CUEPACS juga mengeluarkan arahan kepada anggotanya supaya memboikot perkhidmatan penerbangan tambang murah AirAsia dan AirAsia X berikutan kenyataan itu.

Benarkah  apa yang disebut atau ditulis Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X Azran Osman Rani ianya satu penghinaan ke atas kaum Melayu atau bolih dikatakan ia Melayu yang lupa identiti bangsanya atau Melayu yang dikatakan kacang lupakan kulit.
 Mudah sungguh pemimpin NGO Melayu menghukum orang orang Melayu. Bagi  memudahkan kita faham cuba kita baca tulisanya di Facebook: "I am Malaysian. I am anti-racism. I am disgusted by Utusan's editorial stance. (Saya rakyat Malaysia. Saya antiperkauman. Saya meluat dengan pendirian pengarang Utusan),"

Azran juga mengumumkan untuk menarikh balik iklan AirAsia, di Utusan Malaysia dan menyebut: "Utusan sudah lama tidak relevan. Jumlah pembaca merosot kerana minda pengarang sempit. Utusan tidak mewakili Melayu Malaysia."

Bagi kita yang waras dan berfikiran di mana ayat yang boleh kita katakan ia menghina Melayu atau dia Melayu yang lupa identiti bangsanya atau Melayu yang dikatakan kacang lupakan kulit. 
Dengan memboikot Air Asia bolehkah MAS atau Fire Fly atau Malindo Air memberikan tambang semurah Air Asia atau pihak yang mencadangkan boikot menyediakan kemudahan lain yang lebih murah atau akhirnya mendesak kerajaan menggunakan duit rakyat bagi menyediakan subsidi dan bantuan bagi memuaskan hati orang yang mencadangkan boikot.
Begitu juga dengan isu memboikot apa-apa perniagaan yang berkaitan dengan orang Cina. Cadangan boikot perniagaan Cina ini mungkin didorong oleh tuduhan “tsunami Cina” yang dibuat oleh Perdana Menteri selepas PRU13 bila pengundi cina tidak menyebelahi BN.
Perkara ini pernah dibangkitkan dan menjadi isu yang hangat semasa Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri. Ia pernah ditanya mengenai apa akan terjadi kalau orang Cina meninggalkan negara ini.

Jawapan Dr Mahathir mudah saja. Beliau bertanya mampukan orang bangsa-bangsa lain, khasnya Melayu, mengambil alih rangkaian perniagaan runcit orang Cina?

Adakah mereka mempunyai kepakaran berniaga, modal, dan rangkaian bekalan untuk mengisi ruang yang ditinggalkan oleh orang Cina?
Bolehkah orang melayu memboikot perniagaan cina. Ianya bukan semudah kita bercakap perkataan "BOIKOT". kita kena akui tanpa perniagaan orang Cina orang melayu akan lebih sukar untuk berniaga kerana kebanyakkan peniaga Melayu bergantung perniagaan kepada peniaga Cina. Ini kerana harga peniaga Cina lebih murah, boleh bincang, boleh tawar-menawar, pandai ambil hati dan yang terpenting boleh hutang
Kita jangan lupa yang banyak mematikan perniagaan orang Melayu adalah orang Melayu sendiri, termasuk pemimpin Melayu yang berkuasa. Siapa yang benarkan ujud Giant, Tesco dan super market besar di bandar kecil  dan yang terkini Kedai 1Malaysia. Siapa yang mansuhkan Kementerian Pembangunan Usahawan. Itu belum lagi soal cemburu dan khianat sesama Melayu yang berniaga.
 
boikot1
Kalau kita tengok boikot-boikot yang di canang dan dicadangkankan sebelum ini pun tiada yang berjaya dan tiada yang berhasil. Akhirnya yang mencadangkan boikot dan penyokong boikot juga yang terlupa pasal boikot. Anak beranak pergi membeli barang yang diboikot. Wal hasil balik asal. Lebih-lebih lagi orang Melayu gertaknya sahaja yang lebih. Akhirnya buy kot dan yang tentu bior kot.

 
 
 

Tiada ulasan: