Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

17 Oktober, 2013

Panas! Kaum Sikh akan terus gunakan kalimah Allah!

Jagir Singh stresses the word Allah has been used by Sikhs for more than 6 centuries. The Malaysian Insider pic by Nazir Sufari, October 16, 2013.
Penganut Sikh telah menggunakan perkatan "Allah" lebih dari 6 abad.


Sikh akan terus menggunakan perkataan Allah dalam amalan agama mereka sebagai perkataan yang muncul berkali-kali dalam kitab-kitab suci mereka, ujar Jagir Singh presiden Majlis Gurdwara Malaysia.

" Tidak ada cara yang perkataan boleh dikecualikan kerana ia dijumpai dalam Guru Granth Sahib, seperti dalam al-Quran yang suci bagi umat Islam, " katanya , sambil menambah bahawa Sikh di seluruh dunia telah menggunakan perkataan itu dalam enam abad yang lalu.

Beliau berkata  350,000 penganut Sikh di Malaysia boleh terus menggunakan perkataan yang terdapat di dalam kitab-kitab suci walaupun keputusan Mahkamah Rayuan pada hari Isnin telah mengharamkan perkataan Allah daripada digunakan dalam seksyen Bahasa Malaysia mingguan Katolik, Herald.

Kitab Sikh dibacakan semasa majlis perkahwinan dan upacara pembersihan rumah. Terdapat kira-kira 180 gurdwara ( kuil) di negara ini, dengan kira-kira 10 di Sabah dan Sarawak.

Pada hari Isnin, panel tiga lelaki yang membenarkan rayuan Putrajaya untuk menterbalikkan keputusan Mahkamah Tinggi bahawa Herald boleh menggunakan perkataan itu, berkata perkataan Allah bukan merupakan sebahagian daripada amalan agama Kristian.

Mahkamah itu berkata ia melihat ada sebab mengapa gereja begitu berkeras dalam mahu menggunakan perkataan Allah.

Ia berkata penggunaan perkataan itu, jika dibenarkan , tidak dapat tidak akan menyebabkan kekeliruan dalam masyarakat Malaysia , dan menambah bahawa kebajikan seseorang individu atau kumpulan mesti mengalah kepada masyarakat majoriti.

"Saya tidak tahu bagaimana kerajaan dan pihak berkuasa agama Islam mahu menguatkuasakan keputusan mahkamah," katanya.

Beliau berkata sudah ada enakmen negeri yang mengharamkan orang bukan Islam daripada menggunakan perkataan "Allah" sejak Islam duduk di bawah kuasa kerajaan negeri.

Jagir berkata Majlis ( Gurdwara ) juga telah menunggu untuk melihat bagaimana Kementerian Dalam Negeri itu akan bertindak balas terhadap keputusan mahkamah.

"Tetapi kita telah sentiasa menegaskan bahawa tiada siapa yang mempunyai monopoli ke atas perkataan dari perspektif budaya dan agama, " katanya. - 16 Oktober 2013 .

Tiada ulasan: