Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

11 Jun, 2013

Siapa MP PR yang berani tak angkat sumpah?



“Kalau ahli Yang Berhormat tidak angkat sumpah, ikut Perlembagaan, selama enam bulan maka secara automatik gugur sebagai ahli Parlimen,”


Kali ini kita berpeluang tengok ahli parlimen PR yg benar2 berani!


Amin berkata kalau ahli Yang Berhormat tidak angkat sumpah, ikut Perlembagaan, selama enam bulan maka secara automatik gugur sebagai ahli Parlimen. - Gambar oleh Choo Choy May
KUALA LUMPUR, 11 Jun — Wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) akan digugurkan sebagai wakil rakyat sekiranya mereka memboikot proses mengangkat sumpah, kata Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia memberi amaran hari ini.
“Kalau ahli Yang Berhormat tidak angkat sumpah, ikut Perlembagaan, selama enam bulan maka secara automatik gugur sebagai ahli Parlimen,” katanya.
Jelasnya lagi, atas semangat demokrasi juga, speaker dan timbalan speaker berhak memboikot upacara mengangkat sumpah wakil rakyat PR.
“Tidak boleh angkat sumpah hari lain ... kecuali tidak datang atas sebab kesihatan yang tak boleh dielakkan,” kata Pandikar lagi.
“Apabila kita angkat sumpah baru kita jalankan fungsi sebgai wakil rakyat,” katanya, dan menambah, bagi mereka yang sengaja tidak hadir untuk memboikot, beliau tidak nampak logiknya tindakan berkenaan.
Sesi taklimat pertama ahli-ahli Parlimen hari ini menyaksikan kehadiran 111 anggota Parlimen yang dipilih pada Pilihan Raya 2013, dengan hanya seorang wakil pembangkang, ahli Parlimen Bakri, Er Teck Hwa yang hadir, daripada 89 keseluruhan ahli Parlimen PR.
Er, ketika ditemui pemberita berkata sesi taklimat adalah perkara yang penting dan kehadiran beliau hari ini adalah atas inisiatif sendiri.
“Hari taklimat adalah yang penting, kita nak tengok ada peraturan baru atau sebagainya,” katanya kepada pemberita.
Ditanya sama ada beliau akan menghadirkan diri pada upacara mengangkat sumpah pada 24 Jun ini, Er berkata, sekiranya tiada arahan daripada kepimpinan DAP Pusat supaya memboikot upacara berkenaan, jadi beliau akan turut hadir.
“Itu saya akan hadir ... tapi kena tanya Pusat dulu,” tambahnya.
Pandikar ketika sidang medianya juga berkata, mana-mana anggota Parlimen yang tidak melaksanakan upacara mengangkat sumpah juga tidak akan dibenarkan berada di dalam Parlimen.
“Kalau tak angkat sumpah tak boleh berada dalam Parlimen ... Mereka harus angkat sumpah pada hari pertama, kalau tidak datang dia hina Parlimen, sistem demokrasi,” kata Pandikar memberi amaran.
“Tanggungjawab saya bukan pastikan pilihan raya berjalan atau tidak, tanggungjawab saya memastikan persidangan berjalan, kerana saya masih lagi speaker berdasarkan Perlembagaan,” tegasnya. sumber



Majlis taklimat Dewan Rakyat yang bermula kira-kira jam 9.30 pagi tadi menyaksikan hanya ahli Parlimen Bakri dari DAP, Er Teck Hwa sahaja yang hadir

Tiada ulasan: