Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

14 Julai, 2013

Mesir. Kerajaan UMNO ambil kesempatan.








London: Rakyat perlu mengambil iktibar mengenai kejadian di Mesir, iaitu perubahan yang ingin dituntut tidak semestinya menjamin kemakmuran dan kesejahteraan rakyat, kata Datuk Seri Najib Razak. 

Perdana Menteri berkata, kegagalan menguruskan perubahan itu dengan baik boleh membawa kepada penderitaan rakyat apabila harga barangan naik, pengangguran meningkat dan industri pelancongan lumpuh. 
Akhirnya, ia membawa kepada rakyat sendiri yang menuntut kepada perubahan sekali lagi yang mana perubahan itu tidak memenuhi kehendak dan apa yang diharapkan oleh kita, katanya pada akhir lawatan kerjanya ke London semalam. 


Beliau diminta mengulas mengenai konflik terbaru di Mesir yang menyaksikan Presiden Mohamed Morsi digulingkan, pemimpin yang dipilih secara demokrasi oleh rakyat Mesir pada 30 Jun 2012, bagi menggantikan Hosni Mubarak. 

Cari penyelesaian aman 

Najib berkata, yang penting sekali di Mesir sekarang ialah mencari penyelesaian secara aman. 

Dan dalam masa terdekat ini, kita berharap mereka akan alami proses pilihan raya yang adil dan inklusif supaya kerajaan yang akan datang mencerminkan aspirasi rakyat Mesir. 
Apa yang berlaku itu adalah soal dalaman Mesir... (tetapi) ia sudah pun terjadi. Walaupun kita tidak sokong tindakan ketenteraan ia sudah terjadi. 
Selepas ini kita mengharapkan kerajaan baru dapat diwujudkan, yang mencerminkan hasrat dan aspirasi rakyat Mesir. 

Inilah saja jaminan untuk kestabilan jangka panjang dan keharmonian Mesir, katanya. 

Rujuk undang-undang 

Menjawab soalan mengenai tindakan rakyat di beberapa negara, termasuk Malaysia yang enggan menerima keputusan pilihan raya walaupun dipilih secara sah menerusi cara demokrasi, Najib berkata, yang penting ialah pilihan raya sudah berlangsung secara adil dan mengikut Perlembagaan negara. 

Maka lepas ini, jika ada sesiapa tak puas hati, dia mesti rujuk proses berdasarkan undang-undang dan Perlembagaan. Inilah yang menjamin apa juga kita lakukan, berdasarkan pada undang-undang dan Perlembagaan, katanya.

P/S: Komen sahabatKat negara yang dikhabarkan (dipersepsikan) sebagai 'aman, damai, sejahtera, sentosa' ni ada problems of its own... banyak BALA' jugak albeit no such goddamnnit a war.. SINI ada banyak masalah, kes jenayah bunuh, tembak, culik, ragut, rogol yang membahayakan? Duk kena soal siasat tahu tahu orang tu lepas ke bawah mati sendiri, gua cakap lu... Tu lum kes gantung diri, kena sodomi, kena belasah samapai mati kat dalam lokap & jel... wallawei. 

To me.. am pretty sure what they really mean...yes ..out there sana sini ada perang..tembak menembak, chaos.. like in Libya. TAPI kita bukan that rebels of such blatant rascals .. we mean business with some pedigree... more to mind revolution. Kita fight honestly, seboleh-bolehnya TAK BUAT la kerja kotor, jahat, untuk just to topple those corrupted people in the top office. We'd rather wanna change the system that failed big time. That takes time. Perhaps people will eventually be accepting this idea .. just time will time.

YEAH... it's Ramadhan ... we PUASA & respect each others ..TAPI entah sapa entah ..fgs...yang kata kita kena bertenang & tak leh perang/jihad fisabilillah for this bulan?? In war we fight til the end ! Ok for now.. kita leh berdamai BUT DON'T EVER buy their words on PEACE... JUSTICE? 

Rather listen to these songs ...but again.. spare me with that lines of "Father, save us" .. as I am proudly a Muslim. Yeah.. i read between the thin lines & pretty sure know the difference. Okay... as we know the mankind, humanity is paramount issues these days. Like konsep "Tahaluf Siyasi", "Negara Berkebajikan" kita wajib berjuang atas atas paksi Islam - iaitu, keadilan & kebenaran sejagat - we take it step by step towards our greater objective... teaching people of our own & creating a better, conducive ambient for Islam to grow in this world. Insya-Allah !

Tiada ulasan: