Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

26 Ogos, 2013

Sejarah kemerdekaan wajar di tulis semula. Setuju!



MB S'gor cadang sejarah kemerdekaan ditulis semula


 
Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan agar sejarah kemerdekaan negara ini dikaji dan ditulis semula kerana mendakwa terdapat fakta yang tidak jelas berhubung perkara itu.

Beliau berkata penulisan semula itu perlu dilihat dari aspek gambaran sebenar peristiwa kemerdekaan memandangkan terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan para sejarawan dan ahli akademik mengenainya.

"Sejarah itu adalah suatu perkara atau kejadian yang telah berlaku berdasarkan fakta-fakta mengapa ia terjadi...tetapi ada kalanya penelitian ahli sejarah mengenai punca peristiwa itu berlaku berbeza.

"Perbezaan inilah yang perlu diperjelaskan. Sebagai contoh, asas kemerdekaan negara bermula daripada gerakan penentangan Malayan Union pada tahun 1946 namun ada juga orang kata asas kemerdekaan itu bermula apabila British memerdekakan negara-negara jajahan mereka di Afrika dan ia diperluaskan kepada negara-negara jajahan mereka yang lain," katanya.

Abdul Khalid berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Jabatan-Jabatan Kerajaan Negeri Selangor serta melancarkan Kempen Kibar Jalur Gemilang peringkat negeri di Kompleks Setiausaha Kerajaan Negeri, hari ini.

Katanya penulisan semula sejarah itu perlu dilakukan dengan penuh tanggungjawab agar boleh dijadikan sebagai rujukan bagi semua peringkat termasuk di sekolah.

-Bernama

Yang ni terus hilang.





Yang ditonjol dan puja

Akhirnya meninggal dunia di luar UMNO



Tiada ulasan: