Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

04 Julai, 2013

Tentera Mesir umum pilihanraya semula!

Abdul Fattah juga telah menggantung perlembagaan Mesir dan menjanjikan pilihanraya dalam masa yang terdekat serta melantik Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan Agung, Adli Mansour untuk menjalankan urusan negara semasa tempoh peralihan sehingga pilihan raya presiden yang baru.

Presiden Morsi Diguling Oleh Tentera Mesir Dalam Satu Rampasan Kuasa


  • PDF
http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/Morsi%20dn%20al-sisi.jpgPresiden Mesir Mohamed Morsi, yang sebelumnya dengan tegas tidak akan meletakkan jawatan, pada pukul 7 petang Rabu telah diberitahu bahawa dia bukan lagi presiden apabila kawalan tentera Mesir merampas kuasa dalam kejadian yang dramatik.

Pihak musuh Morsi merayakan kejayaan mereka di jalan-jalan di Kaherah ketika Gen Abdul Fattah al-Sisi, ketua tentera, membuat pengumuman televisyen kepada negara sekaligus menuduh Morsi menolak penaggilan untuk dialog peringkat kebangsaan.

Sedangkan Morsi dalam ucapannya menolak kata dua pihak tentera dengan tegas menyatakan, beliau adalah seorang Presiden yang dipilih secara demokrasi dan akan mempertahankan perlembagaan walaupn terpaksa membayar dengan 'nyawanya'.

Malangnya, rampasan kuasa tentera disokong oleh Sheikh al-Azhar, Ahmed al-Tayyeb yang dilantik oleh Hosni Mubarak, dan Paus Tawadros II Ketua Gereja Koptik, yang keduany berkata tentera kononnya telah mengambil "tugas patriotik kepada rakyat Mesir".

[Gambar - Atas ; Morsi bersama Jeneral Abdul Fattah al-Sisi ketika Morsi melantik beliau sebagai Menteri Pertahanan, Bawah; al-Sisi ketika mengumumkan Morsi bukan lagi Presiden Mesir]

Rampasan Kuasa Atas Apa Nama Sekali Pun

Walaupun pihak tentera menafikan ia adalah satu rampasan kuasa, tetapi apabila psukan tentera pengawal republik menduduki stesen televisyen, menangkap ketua stesyen TV Misr25 yang menyokong Morsi, dan mengarahkan pihak lapangan terbang menyekat perjalanan pemimpin Ikhwan, ia adalah satu rampasan kuaa tentera.
http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/al-sisi%20buat%20pengumuman.jpgIa dijelaskan lagi apabila dan beribu orang tentera berkonvoi dan kereta kebal memenuhi jalan-jalan utama di Kaherah, dan kemudiannya telah melarikan Preiden Morsi entah ke mana, ke suatu tempat yang tidak diketahui.

Pihak tentera yang sebelumnya mengugut Presiden Morsi supaya meletakkan jawatan dan memberi tempoh selama 48 jam akhirnya telah memecah masuk ke dalam pejabat Morsi dan melakukan rampasan kuasa, sebagaimana kata dua yang dinyatakan oleh Jeneral Abdul fatah al-Sisi.

Tarikh akhir yang ditetapkan oleh tentera untuk Encik Morsi untuk menyelesaikan krisis politik di negara ini meninggal pada pukul 5 petang semalam, tetapi pada masa itu kedua-dua pihak telah tidak lagi bercakap. Pada mulanya, tentera yang diadakan kembali dari kenyataan yang dijanjikan.

Pihak Ikhwan Muslimin telah melihat ia sebagai sebuah rampasan kuasa apabila Morsi tidak berjaya dalam cuban memujuk menteri pertahanan beliau lantik sendiri pada tahun lalu, Gen Abdul Fattah al-Sisi.

Abdul Fattah juga telah menggantung perlembagaan Mesir dan menjanjikan pilihanraya dalam masa yang terdekat serta melantik Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan Agung, Adli Mansour untuk menjalankan urusan negara semasa tempoh peralihan sehingga pilihan raya presiden yang baru.
SUMBER

P/S: Mulai sekarang, study la hal2 pentadbiran. Kalau tak, perkara sama akan berlaku apabila PR berjaya ke putrajaya. Pihak yang memilih juga akhirnya akan menjatuhkan.
Kedah adalah contoh terbaik! Jangan asyik nak melabelkan orang lain syiah la! macai UMNO la! hanya kerana sedikit kuasa dalam parti!


1 ulasan:

SysOp berkata...

Bhai Chor Sniper...

Errr.. syiah lagi bahaya la wei... kata diorang la.... hahaha .. Aper pon... PRU14.... ader chan kiter tengok Kelantan terbongkang plak... hahaha

C++
CipanTapirTenuk.Blogspot