Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

05 Jun, 2013

PRU13. Gen Y tidak bersama Pakatan Rakyat?





Orang muda, pengundi bandar adalah penyokong kuat perubahan, bukan? Tidak semestinya, kerana Pakatan Rakyat di Perak mendapat kejutan dalam pilihan raya umum ke-13.

Walaupun ia tidak jelas sama ada ini adalah satu trend di seluruh Perak, Pakatan gagal untuk menarik pengundi muda di Pasir Panjang dan kerusi Dewan Undangan Negeri Manjoi, yang PAS hilang.

Pemerhati politik Afandi Ahmad  berkata di Pasir Panjang, yang terletak berhampiran bandar Sitiawan, PAS tewas dalam aliran pengundian ketiga dan keempat,  untuk pengundi di bawah 40 tahun. Ini menunjukkan bahawa golongan muda Melayu di bandar tidak semestinya dengan Pakatan Rakyat.

"Kami menjangkakan bahawa Pakatan Rakyat akan menang di semua aliran ketiga dan keempat di pusat-pusat mengundi, tetapi ia seolah-olah bahawa belia Melayu bandar yang menyokong BN," kata Afandi, yang juga dikenali sebagai blogger Mat Saman Kati dalam telefon temu bual dengan fz.com.

Sentimen ini disahkan oleh  pengarah pilihan raya PAS Perak Asmuni Awi, yang turut menyaksikan trend yang sama di Manjoi, di mana beliau bertanding dan tewas.

Asmuni berkata bahawa dia tewas dalam aliran pengundian ketiga dan keempat . Manjoi adalah kerusi majoriti Melayu di bawah kawasan Parlimen Tambun, yang terletak dalam jarak 10 minit dari bandar Ipoh.

Beliau berkata bahawa pemimpin-pemimpin Pakatan berpendapat bahawa pengundi muda bandar tidak bersama dengan mereka kerana mereka terdedah kepada aliran maklumat yang bebas dan mampu untuk mengakses media alternatif.

"Kita perlu melihat secara mendalam tentang mengapa golongan muda tidak dengan kami, dan melakukan perancangan jangka panjang untuk menangani isu ini dengan baik," Asmuni dikatakan fz.com ketika dihubungi.

Berdasarkan ceramah politik setiap malam yang dianjurkan oleh Pakatan, yang dihadiri oleh muka-muka muda dan segar, ia dengan mudah dapat merasakan bahawa terdapat keinginan untuk perubahan.

Selain itu, keinginan untuk beralih kepada gaya yang lebih matang dalam politik di mana parti-parti politik yang sanggup melibatkan diri dalam perbahasan mengenai dasar-dasar dan manifesto.

Pengundi baru membentuk kira-kira 20% daripada pengundi di Perak dan kedua-dua Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat telah keluar semua untuk menarik pengundi muda. Walau bagaimanapun, ia kelihatan bahawa Pakatan telah gagal untuk menarik pengundi lebih muda atas pagar dalam perlumbaan ini.

Walau bagaimanapun, apabila pengiraan undi popular yang diperoleh oleh BN dan Pakatan Rakyat, walaupun BN memenangi 31 daripada 59 kerusi, ia hanya mendapat 44.81% (511348) daripada undi popular. DAP memenangi 23.67% (270117) undi, PAS memenangi 18.90% (215602) undi, PKR memenangi 11.92% (136070) undi, PSM memenangi 0.23% (2568) undi, Berjasa memenangi 0.07% (783) undi dan calon Bebas memenangi 0.41% (4586) undi.

Walaupun Pakatan berjaya meraih 54,48% undi popular, PR tidak berjaya dalam usahanya untuk menawan semula Perak kerana sistem First-Past-The-Post untuk memilih pemenang pertandingan pilihan raya.

Satu lagi kumpulan pengundi atas pagar yang tidak tertarik adalah pengundi latas pagar Melayu di banyak kerusi luar bandar atau separa bandar.

Walaupun  Pakatan Rakyat berusaha secara sedar untuk menangani perasaan orang Melayu dalam manifesto yang dilancarkan pada 15 April,  keputusan diumumkan pada malam Ahad, Pakatan seolah-olah menghadapi kembali menghadapi masalah di kawasan tengah Melayu, di mana gabungan itu hilang empat kerusi.

Asmuni berkata walaupun tidak ada jaminan dalam manifesto Pakatan bahawa hak-hak Melayu akan dilindungi seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, serta program-program lain untuk memberi kuasa kepada orang Melayu Islam luar bandar dengan mengenal pasti sekolah-sekolah agama, meningkatkan sistem pengurusan masjid dan menjanjikan untuk mengadakan pilihan raya bagi jawatan ketua, ia seolah-olah tidak dapat untuk mendapatkan undi yang cukup untuk memberi kelebihan kerusi kepada Pakatan.

Beliau menegaskan bahawa jika manifesto negeri dilancarkan lebih awal, jentera parti boleh menyebarkan maklumat dengan berkesan.

"Walau bagaimanapun, anda perlu ingat bahawa orang Melayu yang benar-benar terpengaruh dengan propaganda Umno yang  menanamkan perasaan takut dalam minda orang Melayu, mengatakan bahawa DAP adalah dominan dalam Pakatan Rakyat dan ia akan mewujudkan sebuah negara Kristian jika Pakatan mengambil alih kerajaan, "katanya.

Propaganda ini telah dimainkan di media arus perdana bahasa Melayu sejak tahun 2008, Pakatan masih mendapati sukar untuk memadamkan kebimbangan ini, tambah beliau lagi.

Seorang pekerja kempen PAS memberitahu fz.com bahawa dalam tempoh kempen itu, dia mendapati sukar untuk menjelaskan isu-isu kepada wanita yang lebih tua di kawasan itu kerana mereka sebahagian besarnya bergantung pada TV untuk maklumat mereka. Ini bermakna bahawa mereka terdedah kepada propaganda pro-BN.

Selain dari itu, Asmuni berkata Pakatan turut ketinggalan kesan bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada rakyat serta bantuan kebajikan lain untuk anggota polis, pesara dan kakitangan awam.

"Kesannya bukan sahaja kepada orang yang memberi manfaat secara langsung daripada bantuan, tetapi meliputi muhibah yang dijana apabila orang berfikir bahawa kerajaan menjaga rakyat," katanya.

Afandi berkata bahawa sebab BN berjaya memenangi Perak adalah mungkin kerana pengundi tidak berpuas hati dengan pihak-pihak Pakatan tiga komponen gagal untuk bersatu dan tidak mempunyai persediaan, walaupun orang-orang marah dengan BN.

Ini dapat dilihat dalam kes-kes di mana parti-parti komponen Pakatan Rakyat bertanding menentang satu sama lain dalam tujuh kerusi selepas pencalonan telah diumumkan pada peringkat kebangsaan.

Selain itu, perbezaan nyata antara PAS dan DAP mengenai isu undang-undang hudud, yang telah dimainkan di dalam media arus perdana tempatan pada separuh pertama tempoh kempen itu mempunyai kesan negatif kepada Pakatan kerana ia menunjukkan tidak ada perpaduan dalam gabungan itu .

Walaupun isu-isu yang lebih kurang diselesaikan pada separuh kedua tempoh kempen itu, ia adalah tidak jelas sama ada ini telah membuat pengundi atas pagar mengubah fikiran mereka.

Kekurangan jentera kempen dan kerja-kerja akar umbi boleh dilihat di kerusi yang dipertandingkan oleh PKR di mana calon-calon yang telah ditentukan pada saat-saat akhir dan terjun ke tempat pengundi tidak mengenali mereka.

Selain itu, kaedah  PKR pusat yang menentukan calon juga telah menjana rasa tidak puas hati di kalangan jentera tempatan yang telah bekerja di peringkat bawah selama bertahun-tahun.

Sebagai contoh, dalam kes Tanjong Malim, sebelum hari penamaan calon, calon yang berpotensi Chua Yee Ling telah menurunkan ke Kuala Sepetang dan di kerusi DUN Behrang, ketua bahagian Mejar (B) Kamal Badri Tak M Zainuddin digugurkan dan Ketua (B) Abdul Hadi Abdul Khatab telah dinamakan.

PKR hilang kerusi Behrang yang menang dalam pilihan raya umum 2008, serta Tanjong Malim kerusi parlimen ia telah dirampas oleh BN.

Di sebelah BN, walaupun parti itu menghadapi masalah yang sama, di mana enam anggota parti telah bertanding sebagai bebas menentang BN, namun ianya tidak memberi sebarang kelebihan kepada Pakatan Rakyat.

Menurut Asmuni, buat masa ini ia adalah penting untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada pengundi Cina yang menunjukkan kesetiaan mereka kepada Pakatan dalam pilihan raya ini.

P/S: Rebut2 DUN. Kekalkan orangtua yang dah kalah banyak kali jadi calon. Calon muda kurang. Last minit Hj Hadi, Azmin buat taik. Hambekkkkkk!

3 ulasan:

Hamdan Rukun berkata...

HE!HE!HE!

HANGPA BUATLAH SEMAKAN. DI MANA MANAPUN PAKATAN BERTANDING ( KECUALI DAP ), ANAK MUDA DI SALURAN 3 DAN 4 MEMBERIKAN UNDI KEPADA UMNO.

MEREKA BOSAN DENGAN RETORIK PAS. KONONNYA PEJUANG TAPI PEMIMPIN NAMPAK MEWAH TAPI HARI HARI KUTIP DUIT ORANG KAMPUNG...MELUAT DEPA !

Tanpa Nama berkata...

So the stupid komen that DAP not allowed to put malay candidates are wrong. Without any DAP melayu presence, still PAS & PKR failed to win the hearts & minds of those melayus. Isn't it time to be fair by allowing more DAP melayu to contest instead of hogging seats especially PKR.

One clown says that DAP must wait till GE 14. It's time

Pasrael berkata...

Malay Dap=Si Kutip=Traitor for own Country,Religion n Race