Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

27 Mac, 2013

Caretaker Government (update). Jom memahami!






 Tommy Thomas

 Ia sentiasa akan bersifat sementara, iaitu, hanya hingga 26 Mei 2013. Apabila berkempen untuk undi, Kerajaan Negeri Negeri (dan semua kerajaan lain dalam minggu-minggu akan datang) tidak perlu menggunakan harta awam, seperti helikopter, kenderaan bermotor dan dewan kerajaan, yang tergolong kepada rakyat kerana mereka dibayar daripada pembayar cukai ' dana. Kerana pembangkang tidak boleh menggunakan harta awam, tidak boleh kerajaan yang memerintah.

Apa yang boleh dan tidak boleh kerajaan Negeri Sembilan sekarang lakukan? 


Dalam sistem kerajaan Persekutuan, pilihan raya umum harus diadakan setiap 5 tahun bagi Parlimen dan 13 Dewan Undangan Negeri. Tidak ada sebab dalam perlembagaan  pilihan raya umum kesemua 14 Perundangan ini wajib  diadakan pada masa yang sama. Malah, sejak Merdeka telah ada ketikanya pilihan raya persekutuan dan negeri diadakan pada masa yang berlainan. Malah pada tahun 2013, tiada pilihan raya Negeri  akan diadakan di Sarawak kerana tarikh terakhir pi;ihanraya mereka berlangsung pada tahun 2011  dan pilihhanraya negeri berikutnya adalah pada 2016. 

 Walau bagaimanapun, kerana pemusatan kuasa di Putrajaya dan kawalan ke atas Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), adalah satu realiti politik bahawa kerajaan persekutuan Barisan Nasional memutuskan apabila pemilihan kebangsaan akan diadakan pada tahun ini, dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), sebagai jurucakap itu, telah pun mengumumkan bahawa pilihan raya umum bagi Parlimen dan semua Dewan Undangan Negeri (kecuali Sarawak) akan diadakan pada hari yang sama.

 Untuk tujuan praktikal, ini bermakna bahawa 4 kerajaan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor telah benar-benar tidak mengatakan pada penetapan tarikh pilihan raya negeri mereka.Ia tidak mengikuti dari fakta bahawa 12 Syarikat yang perlu untuk pergi ke pemilihan dalam minggu-minggu akan datang bagi pilihan raya negeri tidak mempunyai kuasa di bawah Perlembagaan kerana mereka tidak boleh membuat keputusan mengenai tarikh pemilihan. Penetapan tarikh mesti berbeza dengan keputusan awal atau sebelum Menteri Besar / Ketua Menteri setiap satu daripada 12 negeri untuk menasihati Raja Melayu atau Gabenor (Pertuan Negeri) untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri sebelum tamat tempoh 5 tahun
Ini adalah satu keputusan yang kepentingan perlembagaan yang besar, dan ia adalah sesuatu yang mengecewakan dari perspektif Perlembagaan, bahawa Menteri Besar Negeri Sembilan tidak menasihati Pertuan Besar untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri. Sebaliknya, Perkara 56 (4) Bahagian Kedua Perlembagaan Negeri Sembilan telah dicetuskan semalam, dan Perhimpunan secara automatik dibubarkan semalam (26 Mac 2013). 

Para ahli sejarah harus  menasihati sama ada ini adalah kali pertama  ini telah berlaku di Malaysia.

Demokrasi berparlimen kita ditubuhkan atas dasar bahawa kerajaan yang dipilih pada pilihan raya umum adalah sebuah kerajaan yang bertanggungjawab kepada badan perundangan, dan salah satu prerogatif pemimpin kerajaan sedemikian adalah untuk menasihati raja berperlembagaan untuk membubarkan Perundangan sebelum pembubaran automatik fasal dicetuskan.

Adalah suatu kesalahan menetapkan  11 Kerajaan Negeri lain tidak akan mengikuti duluan Negeri dan membenarkan pembubaran automatik berlaku. Sebaliknya, kesemua negeri-negeri mempunyai keistemewaan  dan mempunyai kuasai atas pembubaran segera. 

 Kepentingan ini ialah: keputusan yang sedar dan sengaja oleh Eksekutif Negeri, seperti yang dicadangkan dalam sistem Westminister, adalah jauh lebih lebih baik daripada pembubaran automatik yang menghantar isyarat terang bahawa kerajaan takut untuk bertemu pengundi pada tarikh yang telah ditentukan. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah mengumumkan bahawa pilihan raya umum untuk semua badan perundangan (save Sarawak) mesti diadakan sebelum 26 MEI 2013. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) juga telah mengisytiharkan bahawa dari semalam, Kerajaan Negeri Negeri adalah kerajaan sementara. Kerajaan Caretaker berbeza dengan kerajaan biasa.

 Kesan mengikat keputusan dan kontrak yang dibuat oleh kerajaan dalam sistem Westminister kerajaan sementara mesti dibezakan dengan kerajaan biasa.  

Banyak pembelajaran mengenai sifat kerajaan sementara adalah bebas didapati dalam talian: sampel boleh didapati di akhir artikel ini.

Suruhanjaya Pilihanraya umum perlu mengumumkan pada sekali larangan-larangan dan- apa had kuasa  yang Kerajaan Negeri Negeri boleh lakukan dalam tempoh 60 hari akan datang.

Beberapa ilustrasi yang jelas dan asas akan membantu. Kerajaan Negeri boleh terus membayar penjawat awam dan kontrak penghormatan yang dimeterai sebelum 26 MAC 2013. Oleh itu, jika kerajaan Negeri Negeri telah memeterai perjanjian penyewaan pada tahun 2012 dengan pihak sektor swasta untuk menyewa blok pejabat kedua di Seremban, perjanjian itu adalah sah dan Negeri perlu membayar sewa kepada tuan rumah untuk 2 bulan akan datang.

Namun apa yang Kerajaan Negeri Negeri tidak boleh lakukan adalah untuk memasuki ke dalam kontrak niaga, baru atau tawaran dalam tempoh 60 hari akan datang. 


 Jika pihak ketiga  melaksanakan kontrak itu, ia berbuat demikian atas risiko. Jika rakyat Negeri melantik Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat, kedua berhak untuk menamatkan kontrak demi kepentingan awam. Ini adalah undang-undang awam yang bersamaan dengan ketidakupayaan ejen untuk mengikat prinsipal dalam keadaan tertentu bahawa seseorang mendapati dalam undang-undang swasta, berkata, pengarah melakukan syarikat mereka untuk kontrak apabila syarikat itu sedang menghadapi penggulungan.Seperti namanya, sebuah kerajaan penjaga hanya menjaga negeri menurut doktrin keperluan. 

 Setiap negeri mesti pada setiap masa mempunyai kerajaan, dan Negeri kini mempunyai kerajaan dengan kuasa yang minimum. Intipati konsep kerajaan penjaga adalah untuk menyamakan kedudukan parti pemerintah dan pembangkang di plumbum sehingga pemilihan. Objektifnya adalah untuk mempunyai kesamarataan dalam usaha untuk mempromosikan pilihanraya yang adil.Ia sentiasa akan bersifat sementara, iaitu, hanya hingga 26 Mei 2013. 

 Apabila berkempen untuk undi, Kerajaan Negeri Negeri (dan semua kerajaan lain dalam minggu-minggu akan datang) tidak perlu menggunakan harta awam, seperti helikopter, kenderaan bermotor dan dewan kerajaan, yang tergolong kepada rakyat kerana mereka dibayar daripada pembayar cukai ' dana. Kerana pembangkang tidak boleh menggunakan harta awam, tidak boleh kerajaan yang memerintah.Satu sempadan jelas antara kerja kerajaan dan kerja parti mesti digunakan.  

Begitu juga, akses kepada media massa. Masa yang sama dan akses mesti diberikan kepada kedua-dua pakatan untuk media massa (TV dan Radio) yang dibiayai oleh wang pembayar cukai. Barisan telah merawat Angkasapuri sebagai harta swasta - tidak, dan perlu dikongsi dengan pakatan pembangkang dalam 2 bulan akan datang. Amalan yang sedang dilaksanakan sekarang benar-benar  tidak demokratik dan bertamadun!

Artikel asal

What can and can’t the Negeri Sembilan government now do?

In our Federal system of government, general elections have to be held every 5 years for Parliament and the 13 State Assemblies.  There is no constitutional reason why the general elections for 14 Legislatures must be held at the same time.  Indeed, since Merdeka there have been instances when national and state elections were held at different times.  Even in 2013, no State elections need be held in Sarawak because they had their last one in 2011 which would take them to 2016.  However, because of the centralization of power in Putrajaya and its control over the Elections Commission, the political reality is that the Barisan federal government decides on when the national polls would be held this year, and the Elections Commission, as its mouthpiece, has already announced that general elections for Parliament and all the State Assemblies (except Sarawak) will be held on the same day.  For practical purposes, this means that 4 Pakatan governments in Kelantan, Kedah, Penang and Selangor have absolutely no say on the fixing of the date of their state elections.

It does not follow from the fact that the 12 States which have to go to polls in the coming weeks for state elections are powerless under the Constitution because they cannot decide on the date of the polls.  Fixing of the date must be contrasted with the earlier or prior decision of the Menteri Besar/Chief Minister of each of the 12 states to advise his Malay Ruler or Governor (Yang diPertuan Negeri) to dissolve the State Assembly before the expiry of its 5-year term.  This is a decision of great constitutional significance, and it is disappointing from the perspective of the Constitution, that the Negeri Sembilan Menteri Besar did not advise the Yang diPertuan Besar to dissolve the State Assembly of his state.  Instead, Article 56(4) of the Second Part of the Negeri Sembilan Constitution was triggered yesterday, and the Assembly was automatically dissolved yesterday (26th March 2013). Historians would have to advise whether this is the first occasion that this has happened in Malaysia.

Our parliamentary democracy is established on the basis that a government elected at the general elections is a government responsible to the legislature, and one of the prerogatives of the leader of such a government is to advise his constitutional monarch to dissolve the Legislature before the automatic dissolution clause is triggered.  One hopes that the other 11 State Governments will not follow the Negeri precedent and allow automatic dissolution to occur.  Rather, each of them should exercise their privilege and advise on dissolution immediately.  The significance is this:  a conscious and deliberate decision of the State Executive, as contemplated in the Westminister system, is far more preferable than automatic dissolution which sends the unmistakable signal that the government is frightened to meet the electorate on a date of its choosing.

The Elections Commission has already announced that general elections for all the legislatures (save Sarawak) must be held before 26th May 2013.  The Elections Commission has also declared that from yesterday, the Negeri State Government is a caretaker government.

Caretaker government contrasted with normal government

The binding effect of decisions and contracts made by a caretaker government in the Westminister system must be contrasted with a normal government.  Much learning on the nature of caretaker governments is freely available online:  a sample can be found at the end of this article.  The Elections Commission should publicly announce at once the do’s and don’ts of what the Negeri State Government can do in the next 60 days.

Some plain and basic illustrations will help.  The Negeri government can continue to pay its civil servants and honour contracts entered into before 26th March 2013.  Thus, if the Negeri State government had entered into a tenancy agreement in 2012 with a private sector party to rent the latter’s office block in Seremban, that agreement is valid and the State must pay the rentals to the landlord for the next 2 months.

However what the Negeri State Government cannot do is to enter into new contracts, transactions or deals in the next 60 days.  If a third party is reckless to execute such a contract, it does so at its peril.  If the people of Negeri elect a Pakatan State Government, the latter is entitled to terminate such a contract in the public interest.  This is the public law equivalent to the inability of an agent to bind its principal in certain circumstances that one finds in private law, say, directors committing their company to a contract when the company is facing winding-up.

As the name suggests, a caretaker government is just taking care of the state by virtue of the doctrine of necessity.  Every state must at all times have a government, and Negeri currently has a government with minimum powers.  The essence of the concept of a caretaker government is to equalize the position of the ruling party and the opposition in the lead-up to the polls.  The objective is to have a level playing field in order to promote fair elections.

It will always be temporary in nature, that is, only until 26th May 2013.  When campaigning for votes, the Negeri State Government (and all the other governments in the coming weeks) should not be using public property, like helicopters, motor vehicles and government halls, which belong to the people because they are paid from tax-payers’ funds.  Because the opposition cannot use such public property, neither can the ruling government.

A clear demarcation between government work and party work must be applied.  Likewise, access to the mass media.  Equal time and access must be given to both coalitions for the mass media (TV and Radio) which are funded by tax-payers’ money.  Barisan has been treating Angkasapuri as its private property — it is not, and must be shared with the opposition coalition in the next 2 months.  One need not multiply examples to make the point.

1 ulasan:

Yong berkata...

Salam Chor

Yong ada tulis bab kerajaan caretaker ni dulu..Lama dah. Baca di sini:

http://yongsukakuning.blogspot.com/2012/05/bersih-tu-haram-weh-pengundi-hantu.html