Oleh: Yong (Lawati SINI)
SUMBER JAB. STATISTIK |
Berdasarkan census
penduduk Malaysia yang dikeluarkan oleh Jabatan Satistik pada tahun
2010, jumlah penduduk ialah 28.3 juta. Peratus bukan warga negara ialah
8.2%, iaitu 2.3206 juta. Dikhabarkan terdapat seramai 800,000 orang
pendatang Filipina di Sabah.
Kepadatan penduduk Malaysia ialah 86 orang bagi satu kilometer persegi.
Keluasan ini termasuk sungai, tasik, hutan, bukit gunung dan lain-lain
yang diperlukan untuk kehidupan manusia. Malaysia memiliki banyak
kelebihan tersebut. Sudah tentu di kawasan maju kepadatan jauh lebih
tinggi. Misalnya kepadatan penduduk Jepun ialah 349.66/km persegi.
Okay, kita gunakan kepadatan penduduk Malaysia sahaja untuk mengetahui
berapa keluasan kawasan yang akan dipenuhi oleh pendatang (bukanwarga
negara) seramai 2.3206 juta itu.
Pengiraannya begini:
- 86 orang menduduki 1 km persegi.
- 800,000 orang menduduki = (1/86) x 800,000 = 9302.33 km persegi.
- 2,320,600 orang menduduki = (1/86) x 2,320,600 = 26983.72 km persegi.
Hasil pengiraan berdasarkan kepadatan penduduk Malaysia, inferen yang didapati adalah seperti berikut:
- Jika kesemua pendatang Filipina itu dikumpulkan setempat, mereka memenuhi kawasan seluas negeri Kedah. Ini kerana keluasan negeri Kedah ialah 9500 km persegi, lebih sedikit sahaja dari 9302.33 persegi.
- Jika kesemua pendatang di Malaysia dikumpulkan setempat, mereka memenuhi kawasan hampir seluas Negeri Sembilan (6686 km persegi) + Perak (21035 km persegi) = 27721 km persegi, lebih sedikit dari 26,983.72 km persegi.
Walau bagaimanapun jika semua pendatang itu ditempatkan di bandar, yang
kepadatan penduduknya lebih tinggi, mereka boleh memenuhi seluruh Kuala
Lumpur, termasuk Gombak. Ini kerana jumlah penduduk bagi kedua kawasan
tersebut adalah:
Kuala Lumpur (1,674,621) + Gombak (682, 226) = 2,356,847 - Lebih sedikit sahaja dari bilangan pendatang, iaitu 2,320,600 orang.
Bagi yang tidak berapa faham statistik, fikir begini sahajalah:
Bilangan pendatang di Malaysia sama dengan bilangan penduduk Kuala Lumpur dan Gombak. Ini tidak termasuk PATI.
Pada mulanya pendatang ini dialu-alukan bagi memenuhi permintaan buruh
di sektor perladangan, binaan dan sebagai pembantu rumah. Tetapi kini
pendatang juga giat sebagai jurujual, tukang urut, peniaga dan apa-apa
sahaja di bawah bulan dan matahari!
Kini kita menghadapai implikasi kehadiran pendatang yang tidak terkawal itu.
Kalau dulu implikasinya dari sosial, kesihatan dan jenayah terhadap
individu (samseng), tetapi kini telah berubah kepada jenayah terhadap
negara (pengganas).
Mungkin ada yang cuba mempertahankan dasar mengambilan warga asing
sebagai sumber manusia bagi memenuhi permintaan sektor swasta. Ini
kerana kononnya penduduk Malaysia enggan bekerja berat. Ini adalah
alasan yang dangkal.
Sudah tentu skim pulangan yang rendah nilainya tidak dapat diterima oleh
warga tempatan yang perlu memenuhi kos sara hidup yang tinggi. Berbeza
dengan pendatang yang menghantar upah mereka ke negara asal yang kos
sara hidup rendah, pekerja tempatan harus menanggung kehidupan keluarga
mereka di sini, dengan mahal.
Ternyata kita memerlukan satu dasar baru mengenai sumber manusia yang
menyeluruh, yang memastikan kedatangan pendatang tanpa diundang dan
tanpa izin dapat dibendung dengan berkesan; dan sekaligos menjaga
kebajikan dan keselamatan rakyat dan kedaulatan Malaysia.
Ternyata penggubal dasar/undang-undang (law-makers) yang sedang memegang
tampuk kerajaan sekarang gagal, bukan hanya dalam menangani masalah
pendatang tanpa izin; pemegang kuasa juga gagal dalam dalam perancangan
asas sumber manusianya.
Ingat! Kita belum bercakap lagi tentang Modal Insan.
Jangan keliru tentang sumber manusia (human resource) dan Modal Insan (Human Capital).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan