Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

23 April, 2013

Kisah Dr Nasir Hashim di belakang tabir.





Oleh: Wan Ji At-ta'aduddi

Dr Nasir Hashim yg saya kenal, seorang yang cukup merendah diri. Banyak kali saya berbual dengan beliau tentang Islam.

Sebelum ini, saya sering dimomokkan bahawa sosialis adalah anti-agama, tp pandangan saya berubah apabila berbual beliau di ghulam mee, kota damansara.

Kami empat mata berbual tentang idealogi. Sambil menceritakan teori manusiawi dalam marx yang digabungkan dengan teori hati dlm aliran sufi ibn arabi, menjadikan saya kagum.

Sambil bercerita, kadangkala disulami dengan ungkapan pujian kepada Tuhan, seperti Subhanallah, masya Allah, la haw la wala quwwata illa billah dll, menjadikan fikiran saya terbayangkan dengan sebilangan ulama2 yg saya pernah berkawan yg amat jarang ungkapan itu terpancul di mulut mereka.

Bicara Dr Nasir, selalunya berkisar kenyangkan perut rakyat berbanding sebilangan ulama2 melayu yg saya pernah berkawan yg membicarakan tentang alphard, honda City, Estima dll.



Pada saya, Dr Nasir Hashim seorang pemimpin politik yg berjiwa baik, tetapi keikhlasan beliau jarang diketahui orang.

 

P/S: Sampai hati depa habaq Dr Nasir bernabikan Karl Marx. huhuhu

 

3 ulasan:

SysOp berkata...

Bhai Chor Sniper...

Ader orang kata dier bernabikan Lenin dan Stalin... bukan gua yang kata aaa... tapi ader orang kata...

C++
CipanTapirTenuk.Blogspot

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Dr Nasir masih lagi terlibat dgn aktiviti masyarakatkah skrg? Saya nak follow pasal dialah.