Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

24 April, 2013

Kisah Mahfuz Omar yang cerdik.

Ditanya sama ada beliau adalah antara calon yang layak mengisi jawatan itu, Mahfuz mengiyakannya.
“Saya antara calonnya sebab tanding Parlimen. Sebelum ini orang kata saya nak jadi MB (Menteri Besar). Macam mana saya nak jadi MB, saya tanding Parlimen. Saya hanya layak untuk jadi calon PM. Saya juga layak untuk jadi calon menteri,” katanya. 




Mahfuz Omar
Mahfuz pada sidang media di Alor Setar hari ini.
ALOR SETAR - Pakatan Rakyat (PR) telah memutuskan calon yang layak menjadi perdana menteri jika berjaya menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) 5 Mei ini.

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, sungguhpun begitu, ia masih tidak dapat diumumkan kepada orang ramai buat masa ini.

Beliau berkata, individu yang layak menyandang jawatan itu mestilah seorang yang berintegriti, amanah, kaum Melayu dan beragama Islam.

“Kalau soal menteri, tidak kiralah dia Islam atau tidak, masih boleh Jadi menteri. Tapi atas dasarnya perdana menteri mestilah daripada kalangan orang Melayu yang beragama Islam.

“Itu terpulang kepada PR untuk melantik siapa. Kita dalam PR sudah tetapkan siapa orangnya, tapi tidak boleh bagi tahu lagi," katanya pada sidang media di pejabat Pas kawasan Pokok Sena hari ini.

Menurutnya, walaupun Umno dan Barisan Nasional (BN) sering buat spekulasi bermacam-macam mengenai calon itu tetapi PR sudah ada keputusan sendiri.

Mahfuz berkata, pemimpin Umno dan BN semakin ‘meroyan’ dan serabut untuk berteka-teki siapa calon pilihan PR untuk menjadi perdana menteri selepas Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Sebelum ini mereka kata DAP nak Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi PM, Pas pula yang tidak mahu Anwar. Sekarang ini dia kata DAP dan Pas sepakat untuk lantik Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai perdana menteri pula.

“Pada saya, kadang-kadang keserabutan pemimpin Umno dan BN dalam berhadapan dengan situasi kebangkitan rakyat ini semakin menjadi-jadi. Insya-ALLAH, kita akan melihat siapa yang jadi perdana menteri selepas PRU13,” katanya.

Ditanya sama ada beliau adalah antara calon yang layak mengisi jawatan itu, Mahfuz mengiyakannya.

“Saya antara calonnya sebab tanding Parlimen. Sebelum ini orang kata saya nak jadi MB (Menteri Besar). Macam mana saya nak jadi MB, saya tanding Parlimen. Saya hanya layak untuk jadi calon PM. Saya juga layak untuk jadi calon menteri,” katanya.

Sebelum ini, sebuah portal berita melaporkan, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dr Mohd Puad Zarkashi mendakwa DAP membuat perjanjian sulit untuk mengangkat Hadi sebagai PM jika mereka dibenar menggunakan logo Pas pada PRU13.

Bagaimanapun, perjanjian antara DAP dan Pas itu tidak diketahui Anwar yang sedang mengira hari untuk menjadi perdana menteri ketujuh jika PR menang PRU13.

Tiada ulasan: