Sedari kuasa kita!

Sedari kuasa kita!

Pengikut

07 April, 2013

PAS Perak cerdik?



Pakatan Rakyat Perak menguasai negeri selepas PRU12 apabila menguasai  31 kerusi DUN iaitu 18 DAP, 7 PKR dan 6 PAS.

Malangnya setelah 3 orang ADUN PR melompat iaitu 2 dari PKR dan 1 DAP, Perak kembali kepada BN walaupun MB PR memohon kepada Sultan untuk membubarkan DUN.

Lupakan yang tu. Terbaru PR Perak sedang bersiapsedia untuk menghadapi PRU13. Masing2 berusaha menambahkan kerusi. Ok. Yang paling tak ok bila PAS mengambilalih kerusi PKR yang dimenangi dalam PRU12 dulu. DUN yang diambilalih ialah Changkat Jering.

Kalau PAS ambik Changkat Jering kerusi PR bertambah ke?

Pelik depa ni!

Tengok kat bawah ni kerusi yang dimenangi PKR dan PAS dalam PRU12 dulu.













Pengambilalihan DUN Changkat Jering oleh PAS dilihat dari sudut parti memang la cerdik. Jika dilihat dari sudut keseluruhan, bangang!

PAS ada banyak DUN2 yang berpotensi menang. Lihat bawah:


Sila perhatikan jika dilihat dari segi populasi kaum, PAS mampu menang bermula dari DUN Pasir Panjang dan berakhir di Selama! 15 DUN. Lihat juga DUN2 pelik yang terselit iaitu Pengkalan Baru, Rungkup, Sg Rapat, Manjoi. Kenapa PAS tak usahakan 4 DUN ni? Malangnya salah satu dari 4 DUN ni masih mengekalkan calon yang sama walaupun dah 3 kali kalah!

P/S: Sebenarnya tajuk asal aku nak tulis "PAS Perak cerdik buah pelior!". sori.







1 ulasan:

lijitra berkata...

bukan semua melayu undi Pas oii.depa juga akan undi PKR juga.undi apapun tak pa asalkan jgn undi umenungok be end sudah.